پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

20 بهمن 1399

استفاده از ظرفیت زیارت برای تمدن‌سازی اسلامی

مشاور تولیت و معاون تبلیغات آستان قدس رضوی، در پیش نشست کنگره «زیارت، معنویت و اخلاق براساس بیانیه گام دوم انقلاب» گفت: باید با طرح و برنامه به سند و برنامه عملیاتی و اجرایی استفاده از ظرفیت زیارت برای تمدن‌سازی اسلامی برسیم.


زیارت، معنویت و اخلاق بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری الاربعین، حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد، معاون تبلیغات آستان مقدس رضوی، در پیش نشست کنگره «زیارت، معنویت و اخلاق براساس بیانیه گام دوم انقلاب» که امشب ۱۹ بهمن ماه به صورت وبینار برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) درخصوص زیارت گفت: زیارت، ظرفیت بزرگ انسان‌سازی و جامعه‌سازی در مکتب اهل بیت(ع) و معارف اسلامی است. مجموعه سفارش‌ها، توصیه‌ها و آنچه که از سیره ائمه اطهار(ع) درمورد زیارت به ما رسیده، از این حکایت دارد که یکی از فرصت‌های بسیار مهم و تأثیرگذار در سازندگی‌های روحی و معنوی و معرفتی، فرصت‌های زیارت است.

وی هر یک از زیارتگاه‌های اسلامی در سراسر جهان را فرصتی برای ایجاد رابطه و خلق فرصتی معنوی توصیف کرد و گفت: زیارت منحصر در مکان نیست؛ بسیاری از زیارت‌های از دور مطرح شده و بسیاری دیگر مانند زیارت عاشورا، وارث، جامعه کبیره و امین‌الله را می‌توان هر زمانی قرائت کرد.

حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد زیارت را در فرهنگ شیعه به مثابه یک نهاد ارزیابی کرد و گفت: زیارت مجموعه‌ای از دانش‌ها و دستوراتی است که اندیشه و عمل زائر را در راستای هدف متعالی و ارتقای ظرفیت‌های روحی و معنوی زائر تنظیم و ارائه می‌کند. زیارت یک گنج و ارزش افزوده است و با تأکیدات تمام معصومین(ع) در مسیر رشد و تعالی برای انسان‌سازی، جامعه‌سازی و سازندگی‌های مفید و مؤثر در دنیا و آخرت برای بشریت ارائه شده است.

وی زیارت را تجدید میثاق زائر و مزور دانست و گفت: این میثاق مانند یک شبکه و جریان حیات‌بخش در همه ابعاد، بخش‌ها و شبکه‌های زندگی انسان و جامعه دارای پیام و تأثیرگذار است. تمام باورها و اعتقادات ما در تنظیم و استمرار با اهل بیت(ع) تنظیم، تحکیم و تعالی پیدا می‌کند؛ همه نعمت‌ها و امکانات و مواهبی که در اختیار ما هست و قرار خواهد گرفت، از عنایت و لطف و هدایت ائمه هدی(ع) به دست ما می‌رسد.

مشاور تولیت و معاون تبلیغات آستان قدس رضوی زیارت را باعث سعادت دنیوی و اخروی دانست و گفت: زیارت ما را در زندگی دنیا با ائمه معصومین(ع) همراه می‌کند و از سویی ما را در آخرت روسفید و بهره‌مند خواهد کرد.

استفاده از ظرفیت زیارت برای تمدن‌سازی
وی در خصوص کنگره «زیارت، اخلاق و معنویت براساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» نیز، گفت: مهمترین افق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی موضوع تمدن اسلامی است؛ یکی از ظرفیت‌های مهم موجود در بیانیه گام دوم موضوع اخلاق و معنویت است؛ حال ما باید هم‌اندیشی کنیم و با طرح و برنامه به سند و برنامه عملیاتی و اجرایی برسیم که چگونه از ظرفیت زیارت برای تمدن‌سازی استفاده کنیم؛ تمدن با گستره جغرافیایی و تاریخی، کلان‌ترین واحد اجتماعی است.

حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد بلندترین نگاه به مسائل اجتماعی و جامعه را نگاه تمدنی دانست و ابراز داشت: نگاه تمدنی از مرزهای جغرافیایی عبور می‌کند، از ساختارهای رسمی عبور می‌کند، از جغرافیای سیاسی و کشورها عبور می‌کند و مزیتی مطرح می‌شود که می‌تواند جنبه تأثیرگذار و الگو و فراگیری برای بشریت داشته باشد.

وی اضافه کرد: تمدن اسلامی با انوار هدایت‌بخش اسلام موجب شد بخش زیادی از جامعه بشریت تحت تعالیم اسلامی و تأثیرات اسلام قرار  گیرند و اتفاقات بسیار مبارکی در میسر رشد، پیشرفت و تعالی بشریت زیر پرچم اسلام رخ داد.

وی که رئیس کنگره «زیارت، معنویت و اخلاق براساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» نیز هست لازمه دستیابی به افق تمدن نوین اسلامی را استفاده از بسترها، میسرها و ظرف‌هایی که می‌تواند ما را در رسیدن به تمدن نوین اسلامی کمک کند دانست و گفت: زیارت از ظرفیت‌های رسیدن به تمدن نوین اسلامی است و از منظرهای مختلف باید زیارت را مورد بررسی قرار داد که جاذبه بزرگ معرفتی زیارت، مخاطب فراگیر و گسترده‌ای که زیارت در سراسر عالم دارد از این منظرهاست.

حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد با اشاره به اینکه بیش از ۱۲۰ کشور در مراسم پیاده‌روی اربعین و زیارت امام رضا(ع) شرکت می‌کنند، تصریح کرد: زیارت به هیچ وجه به شیعیان منحصر نیست؛ برادران و خواهران فراوانی از اهل سنت در زیارت حرم امام رضا(ع)‌ و زیارت اربعین شرکت می‌کنند؛ مسیحیان و پیروان ادیان دیگر داوطلبانه در زیارت امام رضا(ع) و پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کردند و حضور دارند.

وی درباره تأثیرات سازنده زیارت در مسیر سازندگی انسان و جامعه در ابعاد مختلف، گفت: مزیت‌های زیارت بشارت می‌دهد که اگر ما طرح و برنامه روشنی برای زیارت داشته باشیم می‌توانیم به افق دست یافتن به تمدن نوین اسلامی امیدوارتر باشیم و در آینده‌ای نه چندان دور این افق محقق می‌شود.

حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد پیش‌نشست و کنگره «زیارت و اخلاق و معنویت براساس بیانیه گام دوم انقلاب» را کاری ارزشمند دانست و گفت: در این پیش نشست و کمیته‌های مربوطه مباحثی باید مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد؛ نمی‌توانیم افق گام دوم و زیارت را پیگیری کنیم و از نقش و جایگاه حوزه‌های علمیه و علمای گرانقدر غافل باشیم؛ ما نمی‌توانیم موضوع گام دوم و زیارت را در دستور کار بگذاریم و از اولویت مهم معرفت‌افزایی غافل باشیم؛ ما نمی‌توانیم افق زیارت و گام دوم را در دستور کار داشته باشیم و به موضوع تداوم ارتباط با مخاطب به ویژه در حوزه زائران و زیارت کم‌توجه یا بی‌توجه باشیم.

وی تأکید کرد: اگر این سه اولویت، یعنی نقش و جایگاه حوزه‌های علمیه و علما، معرفت‌افزایی زائر و تعامل و تداوم ارتباط با زائر قبل و بعد از زیارت در دستور کار باشد، حتماً اولویت چهارم با عنوان شبکه‌سازی، در شبکه بزرگ زائران اعتاب مقدسه در دستور کار قرار می‌گیرد.

رئیس کنگره «زیارت، معنویت و اخلاق براساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» تجربه بعثه مقام معظم رهبری در ارتباطات قبل و بعد از سفرهای زیارتی را پیشرو و پیشگام دانست و تصریح کرد: با بازخوانی این تجربه و سایر تجربه‌هایی که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد، می‌توانیم به ظرفیتی برسیم که برای نقش‌آفرینی ظرفیت حوزه زیارت در افق تمدنی گام دوم بیش از گذشته استفاده داشته باشیم.