جمعه 10 فروردین 1403

07 بهمن 1399

انجمن بین المللی عکس نور

پس از جلسات و هماهنگی های اولیه انجمن عکس نور اقدام به عضو گیری اولیه از عکاسان محترم نموده تا با برگزاری انتخابات اعضای هیئت مدیره این انجمن انتخاب شوند.


از گذشته تا به امروز دل‌های مردم همواره و همیشه با امامزادگان و ائمه طاهرین علیهم السلام متصل بوده است و در مناسبات مختلف و برای زیارت و کسب فیض و حتی برای رفع گرفتاری و رسیدن به حاجات مادی و معنوی به این اماکن زیارتی مشرف شده و متوسل به امام معصوم و یا فرزندان ائمه اطهار (امامزادگان) علیهم السلام می‌شوند و در این مکان‌های مقدس عرض حاجت نموده و مشکلات خود را بیان کرده و از آنها یاری می‌جویند.

وجود حرم‌ها، امامزادگان و سایر عناصر، اماکن مذهبی و بقاع متبرکه گاهی باعث ایجاد یا گسترش شهر یا روستا در اطراف خود شده است. مردم این شهرها یا روستاها در مواقعی حتی نام همان امام یا امامزاده را به عنوان نام برای خود برگزیده اند که می‌توان به شهر مشهد و کاظمین اشاره کرد. نام کنونی شهر مشهد اشاره به محل شهادت و دفن امام هشتم شیعیان حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء در آنجا دارد. کاظمین نیز در کشور عراق اشاره به محل شهادت و دفن امام هفتم شیعیان، حضرت امام موسی‌الکاظم و امام جواد نوه ایشان دارد. شهرهای شهرضا، صالح‌آباد و یا پیشوا نیز تا قبل از دوران پهلوی امامزاده جعفر نامیده می‌شد که از نام امامزاده‌های مدفون در آنها گرفته شده است. شهر قم نیز پس از وفات و دفن حضرت فاطمه معصومه دختر امام کاظم(ع) در آنجا، اهمیت و گسترش یافت و به مرکز علوم دینی در منطقه مبدل شد.

در همین راستا باید گفت که زبان تصویر و خصوصا عکس و عکاسی با توجه به قدرت، توانایی و تأثیر خود در ارائه مفاهیم‌، بدون نیاز به هیچگونه زبان برگردان در میان گروه‌های سِنی مختلف و همچنین با توجه به رسالت و عملکرد در مطبوعات و دیگر رسانه‌ها در بین دیگر آثار تصویری جامعه جهانی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

با وجود ۸۸۰۰ امامزاده و بقاع متبرکه ثبت شده در کشور همچنین حضور ائمه و امامان شیعی در سطح منطقه، خود این ضرورت را پیش می‌آورد که از مقوله تصویر غافل نبوده و سعی بر این مهم داشت که تمامی اتفاقات، مناسبات، زیارات، حضور و خدامی این عرصه و اماکن را جدی گرفت و در همه ابعاد و زوایا به صورت مدون و حرفه‌ای به آن پرداخت.

با توجه به گستره‌ی محل دفن این بزرگان در مناطق مختلف و حضور عکاسان علاقمند به این عزیزان، امکان راه‌اندازی چنین تشکلی در منطقه، ضروری بوده و از نظر رهبر معظم انقلاب، تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی از اتفاقاتی در راستای اهداف انقلاب اسلامی از گذشته تاکنون بوده است که متأسفانه از نگاه مسئولین مغفول مانده است.

اهداف و مأموریت‌ها:

  • ارتقاء سطح فرهنگ و دانش بصری عموم جامعه در حوزه امامزادگان و بقاع متبرکه با تأکید بر ایجاد زمینه مناسب برای حضور، فعالیت و همکاری های همه‌جانبه مردم در این زمینه
  • توسعه رشته‌های مرتبط عکاسی (معماری، پرتره، مذهبی ، گردشگری و... )
  • جذب و آشنایی هرچه بیشتر مردم به عنوان یکی از مقصد های گردشگری
  • تمرکز تمامی فعالیت هایی که در همین راستا به صورت جزیره ای در کشور فعالیت می کنند در یک جا.
  • هدف گذاری و هدفمند کردن مراسم سالانه اربعین از طریق جشنواره سالانه عکس اربعین جهت آشنایی هرچه بیشتر مردم سراسر جهان با این حرکت بزرگ جهانی
  • برگزاری جشنواره های سالانه ؛ استانی، کشوری و منطقه ای در راستای اهداف و آشنایی هرچه بیشتر مردم با  اماکن مذهبی
  • استفاده از ظرفیت عکاسان کشور و منطقه جهت تکریم و بزرگداشت امام‌زادگان و امامان و ائمه مطهر
  • ایجاد شبکه همکاری میان هنرمندان عکاس جهان اسلام در سراسر جهان
  • برگزاری نمایشگاه های مختلف در سراسر جهان با هدف روشنگری و شناخت بیشتر مردم جهان با این امکان
  • برگزاری نمایشگاههای فصلی در کشورهای عضو
  • نشست و بررسی سالانه چالش های اماکن و بقا متبرکه در جهان اسلام
  • چاپ آثار به صورت کتاب و کارت پستال
  • چاپ و نشریه مجله الکترونیک
  • معرفی عکاسان مطرح جهان اسلام به جامعه جهانی هنر

جهت ورود به گروه واتس آپی انجمن اینجا را کلیک کنید

جهت دریافت فرم عضویت اینجا را کلیک کنید