پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

11 دی 1399

اتحاد استراتژی مهم جهان اسلام است

محقق و پژوهشگر علوم سیاسی اتحاد را استراتژی مهم جهان اسلام عنوان کرد و گفت: با توجه به اهداف حاج قاسم باید تلاش کنیم که جامعه اسلامی تخریب نشود.


به گزارش پایگاه خبری الاربعین، کریم شراره، محقق و پژوهشگر علوم سیاسی از کشور لبنان محقق علوم سیاسی اسلامی در دومین روز برنامه کنگره بین‌المللی سرداران شهید مقاومت و اربعین که به صورت مجازی برگزار شد، اسلام را دینی دعوت کننده به وحدت و همبستگی توصیف کرد و گفت: در عصر حاضر و پس از تراژدی‌های حزن انگیز در کشور فلسطین و پاگیری جریان مقاومت در ایام پسا استعماری به رهبری جمهوری اسلامی ایران مسئله وحدت از اهمیت بیشتری برخوردار شده است، و بارها و بارها به وسیله امامین انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و امام خامنه ای (حفظه الله) و مسئولین بلندپایه جمهوری اسلامی مورد تأکید واقع شده است. گفته شده است که باید اقداماتی صورت بگیرد که بین شیعه و سنی هیچ گونه نفاق و تفرقه‌ای نباشد.

وی ادامه داد: حاج قاسم تنها طرفدار این تفکر نبود، بلکه طرفدار سرسخت اجرای آن بودند. بله او خیلی متواضعانه خودش را سرباز اسلام می دانست، ولی او که برای 22 سال فرمانده نیروی قدس بود، در قلب تلاش های مقاومت ایران در منطقه بود.

محقق و پژوهشگر علوم سیاسی با اشاره به اینکه سردار سلیمانی استراتژیست مؤثر و تصمیم گیر اصلی در تمام منطقه جنوب غرب آسیا بود، اظهار داشت: هنگام مشاهده تاریخچه جنبش های مقاومت در جنوب غربی آسیا، می توان الگویی را مشاهده کرد. همه آنها از نیروهای داخلی تشکیل می شوند که در خفا تحت پرچم ایمان به خداوند متعال شکل می گیرند، علیرغم امکانات ناچیز خود، عملیات را علیه اشغال خارجی خاک خود انجام می دهند، و موفق شدند در برابر دشواری نبرد با چنین دشمن پیشرفته و قدرتمندتری مقاومت کنند، و در نتیجه این موفقیت از حمایت مردمی برخوردار شدند. چنین است داستان حزب الله در لبنان، حماس و جهاد اسلامی در فلسطین، و گروه هایی که بعداً تحت لوای نیروهای بسیج مردمی در عراق و انصارالله در یمن به هم پیوستند.

 

وی با اشاره به اتفاقات منطقه خاورمیانه، گفت: هرچند این اتحاد به صورت لحظه ای بوجود نیامد، زیرا چند رویداد مهم که در منطقه اتفاق افتاد، این واقعیت را تقویت کرد که اگر نیروهای منطقه ای خواهان استقلال واقعی از دخالت خارجی هستند باید دکترین مقاومت مورد حمایت قرار گیرد.

شراره ادامه داد: تا قبل از سال 2000 بسیاری از مردم منطقه به طور کلی و مردم منطقه شام به طور ویژه تصور می کردند که رژیم صهیونیستی که رژیمی تا به دندان مسلح بود، غیر قابل شکست است و از لحاظ سیاسی حمایت می‌شود لذا نسبت به تغییرات منطقه ای ناامید بودند. اما حزب الله موفق شد که این باور را با پسگیری اکثر مناطق جنوب لبنان از دست اسرائیل افسانه شکست ناپذیری نیروی نظامی اسرائیل را از بین ببرد و محبوبیت خود را به عنوان جنبش مقاومت در تمام جهان عرب و جهان اسلام افزایش دهد.

وی افزود: ايالات متحده پس از برکناری صدام در سال 2003 دعواهای شیعه و سنی در عراق را توسط تنش های فرقه ای تقویت کرد تا ثروت های یک ملت ثروتمند را غارت کرده و از طرفی همین قضیه باعث افزایش نفرت مردم از دخالت های خارجی شد و از این رو بسیاری از جوانانن اسلحه دست گرفته و به جریان مقاومت پیوستند.

 

محقق و پژوهشگر علوم سیاسی با اشاره به تغییرات و قدرت حزب الله در بعد از سال 2006 میلادی، اظهار داشت: آن شمایل و قدرت پوشالی اسرائیل فرو ریخت؛ همه فکر می‌کردند که اسرائیل یک قدرت بلامنازع است، اما با کارهایی که رهبران ما در حزب الله انجام دادند، آن وجهه پوشالی و اقتدارگرایی اسرائیل فرو ریخت و باعث تقویت مسیر مقاومت در منطقه و افزایش تعداد طرفداران و نیروهای حزب الله شد؛ البته نباید فراموش کرد که سید حسن نصر الله فرمود که به محض شروع جنگ شهید سلیمانی به ما پیوست و تا آخر جنگ هم در کنار ما در اتاق عملیات های لبنان بود.

وی جنگ در عراق را مورد توجه قرار داد و افزود: با این حال، امنیت تازه یافته در عراق پس از تأمین امنیت نجف کربلا به این معنی بود که میلیون ها زائر شیعه از سراسر جهان می توانند برای بزرگداشت شهادت امام حسین (ع) از راهپیمایی نجف به کربلا بپیوندند. داشتن یک گردهمایی که مرتباً به عنوان یکی از بزرگترین گردهمایی های مسالمت آمیز تاریخ شناخته می شود، با راهپیمایی میلیون ها نفر از سراسر جهان همراه با احساس عدالت، مقاومت در برابر ظلم و اوج عاطفی آن، به این معنی است که این شور و حرارت بدون شک بازتاب سیاسی خواهد داشت، به ویژه هنگامی که ظلم هایی علیه اسلام به طور کلی، و شیعیان به طور خاص انجام می شود.

شراره با اشاره به نبوغ حاج قاسم سليماني گفت: تا سال 2011 بود که جنبشهای داخلی مقاومت با نبوغ حاج قاسم، در حال جمع آوری تجربه و ایجاد هماهنگی با همدیگر جهت انتقال تجربه مذکور بودند. با این وجود جنگ سوریه، که بخاطر آغاز سالها خونریزی و ناامنی در سوریه و عراق که در قلب جبهه مقاومت شکل گرفت مصیبتی برای منطقه بود، در واقع یک برکت پنهان بود.

 

وی افزود: پس از آن فاجعه بود که هسته اصلی یک جبهه متحد شکل گرفت. به لطف استراتژی دقیق حاج قاسم بود که انبوهی از رزمندگان از سراسر جهان برای دفاع از حرم از یک سو و تأمین آینده منطقه در این لحظه مهم از سوی دیگر گرد هم آمدند. از این جنبش اثرگذار جهانی، جبهه متحدِ تلاشهای هماهنگ بین مبارزان مقاومت از لبنان، عراق، سوریه، پاکستان، افغانستان و هر مبارز آزادیخواه دارای اراده مبارزه شکل گرفت. از یک فاجعه مشابه در یمن بود که انصارالله هنوز هم می توانند بر مشکلات فقر، قحطی و بی رحمی دشمن خود غلبه کنند و عملاً به این جبهه که سراسر منطقه را در برمی گیرد پیوسته اند.

 

استاد شراره اتحاد را استراتژی مهم جهان اسلام عنوان کرد و گفت: آموزه حاج قاسم صرفاً مقاومت در برابر ظلم و ستم امپریالیسم نبود. او دریافت که شکست چنین استکباری تنها از طریق اتحاد حاصل می شود، همانطور که خداوند بارها از طریق قرآن کریم و پیامبرش اظهار داشت. آموزه سلیمانی مقاومت از طریق وحدت است. بنابراین عجیب نبود که شاهد باشیم پس از شهادت وی، رهبران تمام جنبشهای مقاومت در منطقه با هم متحد شده، بر اختلافات مذهبی، اعتقادی و عقیدتی غلبه کرده و پیامی را به امپریالیسم و نوچه های آن در منطقه مخابره کنند که آزادسازی قدس نزدیک می شود.

 

وی در پایان گفت: گرچه حاج قاسم دیگر با ما نیست، اما دکترین او ادامه دارد.