پنج شنبه 9 فروردین 1403

09 دی 1399

ایران و عراق مدیون شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس هستند

امام جمعه نجف اشرف ایران و عراق را مدیون شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس دانست و گفت: جای دارد که تشکر خود را به جمهوری اسلامی و رهبری آن و خانواده‌های شهدای ایرانی و عراقی و مرجعیت عالیه در نجف اشرف ابراز کنم که این دو شهید را به اسم فرماندهان پیروزی نامگذاری کردند.


به گزارش پایگاه خبری الاربعین، حجت الاسلام والمسلمین سید صدر الدین قپانچی، امام جمعه نجف اشرف در کنگره بین‌المللی سرداران شهید مقاومت و اربعین که امشب به صورت برخط برگزار شد با تسلیت سالگرد شهادت شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس اظهار داشت: صحبت من درباره برنامه‌ریزی‌ها و نقشه‌های ساخته شده و موانعی است که بین دو ملت ایران و عراق قرار داده شده است و نقش این دو شهید در برداشتن این دو مانع است.

وی ادامه داد: ارتباط بین ایران و عراق به قرون طولانی سابق برمی‌گردد، غیر از ارتباطات اجتماعی بین دو ملت، وحدت دین و مذهب باعث ارتباطات عمیق‌تر بین این دو ملت شده است.

امام جمعه نجف اشرف افزود: نقشه‌های استکباری آمد تا بین این دو ملت فاصله ایجاد کند؛ بعد از آنکه دیدند روابط بسیار محکمی بین دو ملت حاکم است، به بهانه استقلال، سروری و دخالت ایرانیان در عراق یا بهانه‌های جنگ آمریکا و ایران در عراق را مطرح کردند که هیچ کدام از این بهانه‌ها وجود ندارد، بلکه سروری و استقلال عراق اولویت اول است، اما باید بپرسیم که چرا پایگاه‌های آمریکا باید در عراق باشد، این دخالت در امور داخلی عراق است.

حجت الاسلام والمسلمین قپانچی نقش دو شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بسیار بزرگ بر چیره شدن بر موانع توصیف کرد و گفت: شهید سلیمانی به شهادت و گواهی تمام فرماندهان عراقی مرد شماره یک در پاسداشت استقلال و محافظت از عراق در برابر داعش بود. شهید ابو مهدی المهندس نیز مرد شماره یک در فرماندهی حشد الشعبی بود؛ به این جهت ما بعد از مرجعیت در تشکیل حشدالشعبی، مدیون این بزرگواران و مدیون جمهوری اسلامی هستیم که شریک اساسی در بیرون راندن داعشیان از عراق بودند.

وی به فعالیت‌های شهید قاسم سلیمانی در فعال کردن عشایر و راه‌اندازی راهپیمایی اربعین اشاره کرد و بیان داشت: اندیشه حاج قاسم سلیمانی بر این بود که پیاده‌روی زائران در اربعین جهانی شود و تفکر این دو شهید بالاتر از مرزهای قومی و قبیله‌ای است.

امام جمعه نجف اشرف دو شهید بزرگوار را تربیت شده مکتب امام حسین(ع) توصیف و تصریح کرد: این دو شهید با تکیه به ارزش‌های امام حسین، در اوج شجاعت و تواضع بودند، در اوج مهربانی به همه بودند؛ در اوج تدین و تهجد و نماز شب و تلاوت قرآن بودند؛ در اوج مهربانی به خانواده‌های شهدا و یتیمان بودند.

وی از ارتباط 35 ساله با ابومهدی المهندس و ارتباط 20 ساله با حاج قاسم سلیمانی خبر داد و گفت: من این شهدا را می‌شناختم و چیزی غیر از محبت و مهربانی و آرامش در این عزیزان ندیدم؛ و این آرامش سبب می‌شد که تحت تأثیر جو قرار نگیرند. شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس با این که در سخت‌ترین حالات جنگ بودند، در اوج آرامش بودند.

حجت الاسلام والمسلمین قپانچی ایران و عراق را مدیون شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس دانست و ابراز داشت: جای دارد که تشکر خود را به جمهوری اسلامی و رهبری آن و خانواده‌های شهدای ایرانی و عراقی و مرجعیت عالیه در نجف اشرف ابراز کنم که این دو شهید را به اسم فرماندهان پیروزی نامگذاری کردند.

وی در بیان خاطره‌ای از ابو مهدی المهندس گفت: ایشان می‌گفت من کاری به حرف دیگران ندارم، می‌دانم که رهبر معظم انقلاب هر شب برای من دعا می‌کند و همین برایم کافی است.

امام جمعه نجف اشرف تصریح کرد: نیروهای آمریکا باید از عراق خارج شوند؛ تا وقتی این نیروها باشند، عراق استقلال و عزت ندارد.