پنج شنبه 9 فروردین 1403

22 مهر 1399

جایگاه عمل به شعائر حسینی در استواری ارزش‌های توحیدی

استاد جامعةالمصطفی در وبینار «اربعین حسینی و خانواده متعالی»، با اشاره به شعائر زیارت‌، نوحه‌سرایی‌ و برپایی موکب‌، اظهار کرد: شعائر یکی از مصادیق تعلق به جبهه حق و نشان‌دهنده استواری ارزش‌های توحیدی است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، به نقل از ایکنا، وبینار اربعین حسینی و خانواده متعالی، عصر امروز در محورهایی نظیر تأثیر نهضت حسینی بر جامعه بشری، حضور بانوان در شعائر حسینی، نقش مفاهیم دینی در تثبیت جایگاه خانواده، تبیین سبک زندگی حسینی و خانواده حسینی عنصر سازنده تمدن اسلامی، به دو زبان فارسی و عربی برگزار شد.

در این وبینار که به همت کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین برگزار شد، زینب شریعتمدار، مدرس جامعةالمصطفی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که فرموده‌اند برای مراقبت از انقلاب باید مراقب خانواده باشیم، گفت: ایشان در بیان دیگری می‌فرمایند ما در این نگاه اول باید ذهنمان را از آموزه‌های غربی پاک کنیم تا بتوانیم آنچه اسلام به ما می‌گوید را دریافت کنیم. اگر با نگاه توحیدی به خانواده نگاه کنیم، می‌فهمیم که باید برنامه توحیدی برای خانواده داشته باشیم و هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی خانواده، توحیدی باشد.

وی خانواده امام حسین(ع) را الگوی خانواده توحیدی دانست و گفت: باید ببینیم آنها چه کرده‌اند، ما هم آن را انجام دهیم. وقتی زندگی حضرت خدیجه(س) را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم تمام آنچه را داشت، خرج اسلام کرد و این نشان می‌دهد حضرت برای خود هیچ نمی‌خواست و فقط برای اسلام همه چیز را می‌خواست. حضرت زهرا(س) هم دست فرزندان خود را می‌گرفت و در کوچه‌های مدینه حرکت و مردم را به بیعت و حقانیت امیر مومنان دعوت می‌کرد. حضرت زینب را که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم قطعاً اگر ایشان نبود، نمی‌توانستیم درک درستی از اسلام داشته باشیم. اینها الگوهای زن و خانواده متعالی در اسلام هستند.

شریعتمدار در تحلیل چگونگی نیل به چنین خانواده‌ای، گفت: در دین ما دعوت به رهبانیت نشده، بلکه برعکس جهان اسلام اگر می‌خواهد متدین‌تر و متقی باشد، باید در صحنه حاضرتر و احساس مسئولیت بیشتری در قبال جهان داشته باشد و باید مجهزتر در جامعه جهانی حضور داشته باشد و نسبت به هر آنچه در اطرافش هست، احساس مسئولیت کند و این کار با تعریف ولایت برای خانواده‌ محقق می‌شود.

نقش شعائر در یادآوری اصول

جنان واسطی‌پور، استاد جامعةالمصطفی نیز بحث شعائر و اهداف حسینی را مطرح کرد و گفت: شعائر به مجموعه‌ فعالیت‌هایی گفته می‌شود که علامت‌ها و رموزی را نشان می‌دهد و نقش آن یادآوری انسان به مبانی و اصولی است که به آن ایمان دارد. در حقیقت ارزش‌ها، اصول و مبانی جوهره دین و شعائر رموز و دلالت‌هایی است که به انسان آن اصول را یادآوری می‌کند. شعائر وسیله محقق شدن هدف هستند، اما خودشان هدف و غایت نیستند.

وی با ذکر مثالی، گفت: وقتی قرآن در خصوص عبادت‌ها صحبت می‌کند، آنها را وسائلی در نظر می‌گیرد که مبادی و اصول را متذکر می‌شود. مثل روزه که قرآن می‌فرماید روزه وسیله‌ای برای تحقق تحصیل تقوا است. از حضرت علی(ع) روایت شده که برای اسلام غایت‌هایی است، پس منتهی به غایات شوید.

واسطی‌پور یکی از مصادیق شعائر الهی را شعائر حسینی برشمرد و گفت: مسلمانان باید شعائر حسینی را بزرگ بدارند، چرا که با روح و جوهر اسلام ارتباط دارد و بر اساس شعائر است که اسلام استوار می‌ماند. شعائر یکی از مصادیق تعلق به جبهه حق و توحید است و زیارت‌، نوحه‌سرایی‌ و برپایی موکب‌ نیز از جمله شعائر و وسائلی هستند که اصول توحیدی را حفظ کرده و نشان‌دهنده استواری و محکم بودن ارزش‌های توحیدی هستند

وی با اشاره به زیارت به عنوان مهم‌ترین رکنی که اهل بیت(ع) در این زمینه بر اهمیت آن متمرکز شده‌اند، گفت: زیارت یکی از مهم‌ترین شعائر حسینی است و ائمه(ع) به آن توجه زیادی داشتند و پیروان خودشان را هم به آن توصیه و نحوه انجام آن را آموزش می‌دادند. زیارت از جمله امور عبادی خداوند متعال به حساب می‌آید که معصوم بر انجام آن تأکید داشته است.

هویت جان، هویت تن

ساجده حائری، رئیس دانشکده الکوثر جامعةالمصطفی در بغداد نیز به بیان آنچه که امام حسین(ع) برای بشر انجام داده و تأثیر عملکرد ایشان بر زندگی فردی و رفتار اجتماعی مردم پرداخت و گفت: انسان دو هویت بدن و هویت روح دارد که هویت بدن در خوراک، پوشاک، زندگی، ازدواج، تجارت و ... نمود دارد، لذا در زندگی مادی به این هویت نیاز داریم، اما هویت روح در اخلاق، اصول، علم و تقوا نمود دارد و جایگاه‌هایی را نشان می‌دهد که انسان شخصیت معنوی خود را بروز می‌دهد. امام حسین(ع) به خاطر آزاد کردن انسان‌ها از عبودیت غیر قیام کردند و آنچه که می‌خواستند، این بود که انسان هویت روحی‌اش را آشکار کند.