چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

14 مهر 1399

موکب‌های اربعین برای درمان آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی کرونا وارد میدان شوند

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: نوآوری و ابتکار لازمه گرامیداشت مراسم اربعین در شرایط کرونایی است و هنر مواکب و عزاداران باید حفظ قوائد و نوآوری باشد، کرونا بسیار دردناک بود و ضایعات اجتماعی جبران‌ناپذیری برجای گذاشت و موکب‌های اربعین و محبان اهل بیت‌(ع) برای درمان آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی کرونا وارد میدان شوند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، به نقل از خبرگزاری حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی در ستاد اربعین استان قم که در تالار کرامت استانداری برگزار شد، اظهار داشت: عاشورا یک حادثه بزرگی بود و ابعاد مختلفی داشت که قابل وصف نیست، حوادث تاریخی در گذر زمان کمرنگ و به فراموشی سپرده می‌شود اما عاشورا در تاریخ ماندگار شد.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: عاشورا یک داستان در اوج ماندگاری و نورافشانی است و در گذر زمان باقی مانده و روز به روز بر شعاع آن و نورانیت و شکوه آن افزوده می‌شود.

وی تصریح کرد: الگوگرفتن از عاشورا در بسیاری از رویدادهای ایران نیز ماندگار و در متن زندگی تاثیرگذار شد؛ عاشورا شور آفرین، حرکت ساز و الهام بخش است و در حوادث انقلابی در قم ماندگار شد، وقتی برگ‌های تاریخ معاصر را ورق می‌زنیم سخنرانی غرور آفرین و پایه گذار انقلاب در فیضیه و 15 خرداد برگرفته از این رویداد بزرگ است.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: عاشورا عظیم است و شکوه آن در تاریخ افزوده می‌شود، پیام اربعین نیز در زندگی اثرگذار است و بزرگترین پرچمدار این حرکت، ایران اسلامی می‌باشد و هیچ کجا چنین مشعلی را ندارد.

وی خاطرنشان کرد: عاشورا کلکسیون و منظومه و جام جهانی از اسلام است که در این آئینه تجلی یافته و ابعاد مختلف اعتقادی، دینی و معنوی، اجتماعی و فرهنگی و ...در آن نهفته است، در تحلیل عاشورا به بسیاری از این ابعاد پرداخته شده اما ذات عاشورا دارای ابعاد پیچیده است.

مدیر حوزه‌های علمیه  ادامه داد: اربعین حسینی سالانه میلیونها انسان را جذب می‌کند و چه مغناطیسی است که در جهان نظیر ندارد.

آیت‌الله اعرافی گفت: مواکب در ایران براساس گزارش 40 میلیارد تومان برای اربعین به صورت خودجوش هزینه می‌کنند و بدون هیچ حمایتی چنین حرکتی رقم می‌خورد و نهادهای دولتی و عمومی نیز افتخار دارند در این حرکت نقش آفرینی می‌کنند.

وی افزود: همه این ظرفیت‌ها در پدیده‌ای به نام اربعین جمع شد و پدیده نوین اربعین در سال‌های اخیر آئینه‌ای است که همه ظرفیت های انسانی و مردمی و اجتماعی را در خود بازتابانده است.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: تحلیل گران و سیاست گذاران عالم در برابر چنین پدیده‌ای احساس عجز می‌کنند، اتفاقاتی در تاریخ سابقه نداشته در اربعین دیده‌ایم و این مردم ایران حرکت بزرگی را رقم زدند و پای این آمان‌ها ایستادند.

وی عنوان کرد: اربعین پدیده نو و جدیدی است و امسال باید به شکل دیگری خود را نشان دهد، این پدیده فراملی، فرا مذهبی و فرامنطقه ای و مردمی و نمایانگر و مظهر عشق و اخلاص و عواطف انسانی است.

آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: موکب‌ها و خدمتگزاران اربعین، به زنجیره بزرگ الهی وصل هستند و شبکه بزرگ حسینی و عاشورایی با حضور صدها هزار انسان شکل گرفته است و امیدواریم با رفع بلای کرونا، شکوه اربعین روزافزون شود و آن چه با حرکت جابر رقم خورد و به میعاد میلیونی تبدیل شد با از میان رفتن کرونا دوباره پای بگیرد.

وی اظهار داشت: این موکب‌ها مظهر نظم و انظباط و کار جمعی و گروهی و نگاه کلان و راهبردی و همبستگی عمیق اسلامی است و باید فراتر از اهداف بزرگ انقلابی و اسلامی بیندیشیم و با منشور جامع اهداف بزرگی را برای آن رقم بزنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: امسال براساس وظیفه شرعی و ضرورت توجه به سلامت مردم و شرایط سختی که در عراق وجود دارد باید به گونه دیگری برنامه‌ریزی کرد، با عنایت به توصیه و تکالیف مراجع و رهبری باید به تصمیمات ستاد ملی کرونا به عنوان تصمیمات شرعی و قانونی توجه داشت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: نوآوری و ابتکار لازمه گرامیداشت مراسم اربعین در شرایط کرونایی است و هنر مواکب و عزاداران باید حفظ قوائد و نوآوری باشد، کرونا بسیار دردناک بود و ضایعات اجتماعی جبران‌ناپذیری برجای گذاشت و موکب‌های اربعین و محبان اهل بیت‌(ع) برای درمان آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی کرونا وارد میدان شوند.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: از همه تلاش های ستاد مقابله با کرونا تقدیر می‌کنیم و امید است برای موج‌های جدید فائق شویم، وظایف ما در برابر اقشار آسیب دیده از کرونا سنگین است و همراهی مسئولان می‌تواند دردها را کاهش دهد.

بهرام سرمست استاندار قم نیز در این نشست اظهار داشت: شهروندان و هیئت‌های مذهبی در بسیاری از مولفه‌های بهداشتی پیشگام بودند، اما اخیرا به دلیل عادی‌انگاری شاهد اوج گرفتن کرونا در قم بوده‌ایم.

از نظرات علما و مراجع و خرد جمعی در کنترل کرونا استفاده می‌کنیم

استاندار قم افزود: از نظرات علما و مراجع و خرد جمعی در کنترل کرونا استفاده می‌کنیم، به ویژه نظرات تخصصی سلامت می‌تواند راهگشای کاهش آمار ابتلا باشد.

وی تصریح کرد: سلامت افرادی که در تجمعات و مناسبت‌ها حاضر می‌شوند در خطر قرار دارد و هر فردی که در تجمعی شرکت می‌کند جان خود و دیگران را به مخاطره می‌اندازد.

سرمست بیان کرد: باید در کنار هم و با استفاده از همه ظرفیت‌ها و همدلی جبهه درمان و گروه جهادی و مردم و موکب و هیئت‌ها و شهروندان در جهت مقابله با کرونا قدم برداریم.

وی خاطرنشان کرد: در این میان سهم مردم از همه ما بیشتر است و هر چه میزان پایبندی به رعایت پروتکل‌ها کاهش یافت، بیماری بیشتر می‌شود.