پنج شنبه 30 فروردین 1403

14 مهر 1399

جزئیات برنامه های قرآنی ایام اربعین/ برگزاری 10 محفل مشترک و بین المللی/ ختم قرآن کریم در روبیکا

مسئول کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین به تشریح جزئیات برنامه های اربعین امسال پرداخت.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، سید محمد موجانی، مسئول کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین حسینی، با اشاره به سابقه تشکیل این کارگروه عنوان کرد: کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی آموزشی اربعین به طور رسمی فعالیت خود را از سال 1394 اغاز کرد.

وی افزود: اعزام قاریان، گروه های تواشیح و مبتهلین جمهوری اسلامی به عراق، عمده فعالیت های این کارگروه در سال های اول بود، اما با گذر زمان فعالیت  های بسیار خوب دیگری در حوزه فعالیت های قرآنی ایام اربعین صورت گرفت. از جمله پویش های مختلفی مانند پویش «کهف رقیم، پویش حفظ سوره فجر،  تعیین سوره محوری هر سال، برگزاری بزرگترین هم خوانی قرآنی در ایام اربعین که هر ساله بعد از نماز ظهر و عصر روز 19 صفر اجرا می شد، انتخاب نخبگان قرآنی کشور جهت حضور در  این راهپیمایی عظیم، اعلام فراخوان دعوت از قاریان، گروه های تواشیح و مبتهلین جهت شرکت در مراسم اربعین، پویش های مختلف ختم قرآن کریم، ختم حزب های مختلف قرآن کریم هدیه به پیشگاه حضرت سیدالشهدا(ع)، برگزاری مسابقات مختلف برگرفته از مفاهیم قرآنی اربعین، تولید و پخش برنامه های قرانی در حوزه تفسیر آیات مرتبط با حضرت سید الشهدا(ع) در معاونت صدای سازمان صدا و سیما و همچنین شبکه قرآن و معارف سیما، از جمله فعالیت های این کارگروه در سال های اخیر بود.

موجانی با اشاره به  برنامه های امسال این کارگروه تصریح کرد: برگزاری 10 محفل ویژه در گرامی داشت سرداران مقاومت (شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس) در شهر های تهران، قم و  مشهد در دهه دوم صفر، پیش بینی برگزاری  30 محفل قرآنی در 30 استان که تاکنون حدود 20 محفل قرآنی برگزار شده که در ادامه و پیوست جدول برگزاری آن تقدیم می گردد.

وی افزود: اجرای ویژه برنامه در صبحگاه های مراکز نظامی با تلاوت قرآن و زیارت اربعین(یک روز  به انتخاب خودشان در هفته سوم مهر)، قرائت روزانه یک صفحه از قرآن کریم هدیه به پیشگاه حضرت سیدالشهدا(ع)، تولید 40 عدد کلیپ تلاوت یک الی دو دقیقه ای با موضوع اربعین، تهیه کلیپ های ابتهال با موضوع محرم و عاشورا، تهیه کلیپ مدیحه سرایی با موضوع اربعین و با زبان حال زائران اربعین با توجه عدم اجرای مراسم پیاده روی از جمله برنامه های پیش بینی شده اربعین امسال با وجو شرایط خاص موجود، می باشد.

مسئول کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی اربعین در ادامه به برگزاری پویش ختم قرآن کریم در بستر روبیکا خبر داد و گفت: این پویش از  که از شبکه های مختلف صدا و سیما اطلاع رسانی و پنل آن در روزای آینده در روبیکا قرار داده خواه شد.

وی افزود: برنامه های قرآنی اربعین به صورت رسمی از 9 مهرماه با برگزاری محفل ویژه قرآنی، با حضور قاریان بین المللی کشورمان حاج مهدی غلامنژاد، حاج سیدمصطفی حسینی، حاج حمیدرضا احمدی وفا و گروه مدیحه سرایی بین المللی محراب تهران در شورای عالی قرآن آغاز شد.

موجانی با اشاره به دیگر محافل قرآنی ایام اربعین عنوان کرد: برگزاری یک محفل ویژه در مسجد مقدس جمکران، دو محفل در حرم مطهر رضوی و یک محفل هم در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) پیش بینی و هماهنگی های لازم برای اجرای این محافل؛ ویژه صورت گرفته است.

وی در پایان اظهار کرد:  با توجه به شرایطی که متاثر از بیماری کرونا ایجاد شده، کلیه فعالیت  های قرآنی را معطوف به فضای مجازی کردیم، محافل، پویش ها، ختم قرآن کریم  و سایر طرح ها و برنامه های قرآنی را در بستر فضای مجازی از طریق سایت الاربعین، هیئت آنلاین و بستر نرم افزاری روبیکا  اجرا خواهیم کرد و با توجه به زمان اجرای برنامه، هر یک را اطلاع رسانی خواهیم کرد.  از همه عزیزان و قرآنیان خواهشمندیم نقطه نظرات خود در رابطه با برگزاری برنامه های قرآنی اربعین، از طریق پل های ارتباطی ستاد اربعین، با ما در میان بگذارند.