سه شنبه 29 خرداد 1403

08 مهر 1399

خدمات شهرداری تهران به اربعین متفاوت امسال/ «کوچه های حسینی، محفلی برای قلب های مشتاق»

کارگروه تبلیغات محیطی و تولید محصولات، یکی از کارگروه های عضو کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین است که با مسئولیت شهرداری تهران، چند سالی است به زائرن اباعبدالله در مراسم اربعین حسینی، خدمات ارائه می کند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، کارگروه تبلیغات محیطی و تولید محصولات، یکی از کارگروه های عضو کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین است که با مسئولیت شهرداری تهران، چند سالی است به زائرن اباعبدالله در مراسم اربعین حسینی، خدمات ارائه می کند.

امسال به دلیل شرایط خاص جهان و وضعیت پیش آمده ناشی از شیوع بیماری کرونا، به تبع آن برگزاری همایش عظیم پیاده روی اربعین به شکلی خاص و متفاوت از هرسال، این کارگروه با تنوع فعالیت‌ها و گستره خدمات متفاوت به استقبال موسم اربعین خواهد رفت. از همین رو با جناب آقای محسن فتاحی، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران به گفت و گو نشستیم.

وی با اشاره به فعالیت سال های گذشته این کارگروه، به تشریح  تعامل شهرداری تهران با کمیته فرهنگی ستاد اربعین و خدمت به زائرین سیدالشهدا(ع) پرداخت و گفت: در سال های قبل با توجه به حضور میلیونی زائرین در مراسم پیاده روی اربعین، نیاز به یک فضا سازی محیطی مناسب در شهر های نجف، کربلا و مسیر پیاده روی داشتیم، از همین روز کارگروهی جهت پیگیری این موضوع در کمیته فرهنگی تشکیل شد و به فضا سازی محیطی  و توزیع محصولات مختلف فرهنگی بین زوار می پرداخت.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران، با اشاره به شرایط پیش آمده و منع ورود زائرین به عراق، گفت: جلسات سیاست گذاری مختلفی برگزار شد، و نهایتا کمیته تلاش نموده، با توجه به عدم حضور زائران اربعین در این مراسم از نظر فیزیکی، به طریق دیگریاین عدم حضور را جبران کند.

 وی گفت: پس از برگزاری این جلسات مقرر شد، هدایایی از سمت زوار ایرانی که امسال همه  از این سفر معنوی جامانده اند، به دست زوار عراقی برسد، تا به نیابت از عاشقان حضرت سیدالشهدا(ع)، در این مسیرعاشقی گام بردارند و  به سمت کربلا معلی و بین الحرمین قمر منیر بنی هاشم(ع) و سیدالشهدا(ع) حرکت کنند.

فتاحی افزود: لذا در این خصوص برنامه ریزی های متفاوتی انجام شده، یکی از این برنامه ها، برگزاری پویشی مردمی در راستای جمع آوری نذورات عزیزانی است که مایل هستند، نذوراتشان خاصه در مسیر اربعین هزینه شود، تا از این طریق هدایایی تهیه و از جانب مردم ایران به زوار عارقی اهدا شود.

«استفاده از فضاهای شهرداری برای برگزاری مراسم عزاداری ماه صفر»

وی در ادامه به تشریح برنامه های شهرداری تهران در مراسم اربعین شهر تهران پرداخت و عنوان کرد: در این بخش شآنیت شهراری پای کار است. بنابراین ما با حداکثر توان، در حال خدمت رسانی هستیم، از جمله اینکه همانند دهه اول محرم، ظرفیت فضای های شهرداری را برای رعایت پروتکل ها در اختیار هیئات قرار داده و هیئات می توانند از تمامی فضایهای شهرداری  برای برگزاری مراسم عزاداری استفاده کنند.

مسئول کارگروه تولید محصولات و تبلیغات محیطی کمیته اربعین، افزود: جلسات متعدی پیرامون نحوه فضاسازی شهر تهران برگزار و مقرر شد انشاءالله در ایام منتج به اربعین حسینی و مناسبت های آخر ماه صفر، فضای شهر با المان های مناسب، حال  و هوای اربعینی به خود بگیرد.

«کوچه های حسینی، محفلی برای قلب های مشتاق»

وی از اجرای طرح «کوچه های حسینی» در سطح محلات شهر تهران خبر داد و گفت: طرح کوچه های حسینی را به عنوان یک طرح موفق در سطح شهر تهران اجرا خواهیم کرد که شامل 5 دقیقه سخنرانی، 5 دقیقه تفسیر آقای قرائتی و10 دقیقه ذکر مصیبت است و از این طریق مردم و عزیزانی که مشتاق حضور در مراسم عزاداری امام حسین(ع) بودند اما به دلیل رعایت دستورالعمل های بهداشتی نتوانستند حضور پیدا کنند، را به مدت کوتاهی میهمان عزاداری سیدالشهدا(ع) در دهه آخر ماه صفر خواهیم کرد،  

«جمع اوری کمک های مومنانه مردم به نفع نیازمندان شهرستان های استان تهران»

فتاحی در ادامه به  برگزاری پویش «کمک مومنانه» اشاره و تصریح کرد: اجرای پویش کمک مومنانه را در سطح شهر تهران خواهیم داشت، بخشی از کمک های جمع آوری شده از این طریق صرف خرید هدایای تبلیغی به زوار عراقی از سوی ملت ایران خواهد شد و بخشی دیگر صرف تهیه کمک های مومنانه و اقلام ضروری، برای نیازمندان شهرستان های استان تهران خواهد شد، 

این ها به قوت خودشان باقی هستند و همانند دهه اول اجرا خواهد شد.