شنبه 1 اردیبهشت 1403

25 شهریور 1399

برپایی ۱۷ همایش ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی/ قرائت زیارت اربعین در ادارات دولتی و نظامی

نشست خبری «کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین» صبح امروز با حضور دکتر حجت الاسلام و المسلمین حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین در محل بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد.


به گزارش پايگاه اطلاع رساني الاربعين، نشست خبری «کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین» صبح امروز با حضور دکتر حجت الاسلام و المسلمین حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین در محل بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد.

رئيس كميه فرهنگي و آموزشي ستاد مركزي اربعين  گفت: به دليل شيوع كرونا و با هدف جلوگيري از گسترش اين ويروس راهپيمايي اربعين 99 در ايران و عراق لغو شده است.

وی با اعلام اين خبر خاطرنشان کرد: مراسم های مذهبی و فرهنگی جایگزین راهپیمایی اربعین با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی اربعین امسال به صورت مجازی برپا می‌شود، افزود: امسال با شرایط کروناهفت سناریو پیش‌بینی کرده و برای هر کدام نیز برنامه‌هایی تدارک دیدیم، همچنین با توجه به اینکه امسال اولین سال اربعین بدون حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی سرداران مقاومت برگزار می‌شود، برنامه‌ای نیز برای معرفی و بزرگداشت این دو شهید مقاومت پیش‌بینی شده است.

رییس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین افزود: مراسم ها و آیین های فرهنگی و مذهبی اربعین امسال با شعار «حسین (ع) سفینه نجات» در ایران و کشورهای دیگر به صورت مجازی برگزار می شود.

حجت الاسلام احمدی با اشاره به برگزاری ۲۰ عنوان برنامه فرهنگی و مذهبی جایگزین راهپیمایی اربعین حسینی، گفت: برنامه های فرهنگی و مذهبی در بخش های مختلف نظیر مداحی، سخنرانی، برنامه های فرهنگی به صورت مجازی برگزار می شود.

وی با اشاره به عضویت ۲۸ نهاد در کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، یادآور شد: ۷۰ نهاد مردمی و دولتی در برگزاری برنامه های فرهنگی و مذهبی اربعین حسینی مشارکت دارند.

رئيس كميته فرهنگي  و آموزشي ستاد مركزي اربعين افزود: برنامه هاي فرهنگي اربعين امسال در بخش هاي مختلف قرآني، تبليغي، هنري و بين الملل و بانوان برگزار خواهد شد.
حجت الاسلام احمدی ادامه داد: برنامه های متنوع فرهنگی و مذهبی در فضای مجازی برگزار می شود. بازنمایی موکب ها، برنامه های فرهنگی و مذهبی ویژه کودکان و نوجوانان و پویش های مختلف فرهنگی و مذهبی نیز خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه مراسم های مذهبی و فرهنگی با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام خواهد شد، اظهار داشت: این مراسم ها با شعار «حسین(ع) سفینه نجات است» همزمان در کشورهای مختلف و به صورت مجازی نیز برگزار خواهد شد.

احمدی تصریح کرد: با توجه به تدوین برنامه ها در نظر گرفته شده و براساس زمان بندی ها، در کنار بخش های مختلف قرآنی، شعر، ادب، فرهنگ و دیگر برنامه های مذهبی ۱۷ همایش منطقه ای و بین المللی در کشورهای مختلف نیز بر گزار می شود.

وی با اشاره به برگزاری برخی برنامه های مذهبی و فرهنگی در کشورهای همانند آفریقا، اروپا، غرب آسیا، آمریکا لاتین و غیره در سطوح مختلف گفت: برخی از این همایش ها به صورت پژوهشی و با حضور اندیشمندان به صورت گفت وگو و تبادل نظر انجام می شود.

رییس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین حسینی اظهار داشت: در این همایش ها با حضور اساتید ادیان مختلف، در مورد امام حسین(ع) به عنوان محور هم گرایی است به بحث و تبادل نظر خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اربعین  نامگذاری شده، همایش ها مختلفی نیز به صورت مجازی در دانشگاه های کشور برگزار می شود.

احمدی اظهار داشت: انتشار ۱۲ نشریه در خصوص اربعین به ۹ زبان زنده دنیا از دیگر  اقداماتی است که به انجام رسیده و در ایام اربعین توزیع خواهد شد.

وی گفت: برگزاری برنامه ویژه بانوان در غالب فضای مجازی با همکاری اتباع حسینی در عراق نیز از دیگر برنامه هایی است که در این ایام به انجام می رسد.

رییس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین حسینی افزود: برگزاری آیین های اربعین در منازل مردم با شعار «هر خانه یک حسینیه است» با حضور روحانیون برگزار خواهد شد که در روز ۱۹ سفر نیز بر اساس برنامه زمان نبدی شده زیارت اربعین در همه نهاد ها و دستگاه ها برگزار می شود.

وی همچنین از رسانه ها خواست با انتشار اخبار و اطلاعات دقیق یاری رسان مردم در این ایام باشند.

احمدي عنوان كرد: امسال نیز همانند سال های گذشته رادیو اربعین فعال است و مردم می توانند اخبار و اطلاعیه های ستاد اربعین را از این طریق دریافت کنند. 

وی با اشاره به نقش مردم در برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی، خاطرنشان کرد: اگر به مردم اطلاعات و اخبار درست بدهیم، خودشان مراسم اربعین را مدیریت کرده و به پیش خواهند برد.

رییس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، حفظ سلامت مردم را از اولویت های امنیت ملی برشمرد و گفت: حفظ سلامت و امنیت مردم ایران و کشور میزبان در اولویت قرار دارد. همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر تکریم مردم عراق به عنوان میزبان و حفظ جایگاه حاکمیت این کشور تاکید داشته اند.