چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

24 شهریور 1399

مبازه با انحرافات و اختلاف نظرهای فکری و اعتقادی در جامعه اسلامی، رسالت بزرگ امام سجاد(ع) پس از واقعه عاشورا

حجت الاسلام و المسلمین دیرباز، عضو مجلس خبرگان رهبری در خصوص انحرافات اختلاف نظرخای فکری، اعتقادی و اجتماعی تازه مسلمانان در دوران پس از واقعه عاشورا به بیان روایات پرداخت.


مبازه با انحرافات و اختلاف نظرهای فکری و اعتقادی در جامعه اسلامی، رسالت بزرگ امام سجاد(ع) پس از واقعه عاشورا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، حجت الاسلام و المسلمین دیرباز، عضو مجلس خبرگان رهبری در همایش بین المللی امام سجاد(ع) و استمرار نهضت حسینی که روز گذشته همزمان با سالروز شهادت آن حضرت  در فضای مجازی برگزار شد، با اشاره به نقش حضرت امام زین العابدین (ع) و جریان سازی در نهضت عاشورا عنوان کرد: بر اساس روایات، به سبب وقوع جنگ ها و  لشکرکشی های متعدد مسلمین برای فتح سایر کشورها که اغلب هم مسلمین پیروز می شدند، جمعیت زیادی از تازه مسلمانان با آداب، فرهنگ، رسوم و سنن مختلف به جمع مسلمانان افزوده می شد که فقط پوشش اسلامی را رعایت می کرد و این باعث می شد، اختلاف نظرهای فکری، اجتماعی و فرهنگی در جامعه اسلامی ایجاد شود، در چنین جامعه ای انسجام بخشی و سر و سامان دادن به اوضاع بسیار سخت بود، این امر یکی از ویژگی های دوران امام سجاد(ع) بود.

وی افزود: به عنوان مثال گروهی از تازه مسلمانان  به نام فرقه متصوفه وجود داشتند که معتقد بودند کار کردن رعایت بهداشت، غذا خوردن، خانواده تشکیل دادن و... کارهایی است بی اساس  و فقط آخرت مهم است، امام سجاد(ع) در مقابله با این انحراف از دین که چهره اسلام را زشت و نامناسب نشان می داد و با اساس دین اسلام در تضاد بود، بسیار مبارزه کرد،.

گروهی دیگر وجود داشتند که معتقد بودند اگر عده ای در دنیا ثروتمندند و عده ای دیگر با فقر و نداری دست و پنجه نرم می کنند، این خواست خداست، امام سالیان سال با این تفکر جبرگرایی مبارزه کرد.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: همین کتاب ارزشمند صحیفه سجادیه که از امام سجاد(ع) با یادگار مانده و سرشار از دعاهای عمیق حضرت است، در واقع تجلی مبارزات آن حضرت با انحرافات فکری، اجتماعی و فرهنگی آن روزگار است، چراکه برای امام در آن دوران خفقان، فعالیت اجتماعی عیان و آشکار ممکن  نبود و راه و روشی جز دعا جهت عرضه معارف حقیقی اسلام و مبارزه با انحرافات و بدعت ها نداشت.

حجت الاسلام و المسلمین دیرباز با بیان اینکه حضرت امام سجاد(ع) در مدت 34 سال گران بهای امامت خود، مقدمات تحول در دوره امام باقر(ع) و امام صادق(ع) را فراهم کردند، گفت: ایشان در سال های آخر امامت خود، با توجه به قیام های مختلفی که بر علیه حاکمان اموی بعد از واقعه عاشورا پیش آمد و تغییراتی که در حکومت و خلافت اتفاق افتاد، فعالیت های گسترده ای در زمینه تربیت علمی شیعیان انجام داده که منجر به تحول علمی در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) شد.