پنج شنبه 9 فروردین 1403

12 دی 1398

چهارمین گردهمایی سالانه راویان بعثه مقام معظم رهبری در قم برگزار شد

به مناسبت میلاد بزرگ راوی قیام سیدالشهدا علیه السلام عقیله العرب حضرت زینب کبری سلام الله علیها، چهارمین گردهمایی سالانه راویان بعثه مقام معظم رهبری در قم برگزار شد.


به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، به مناسبت میلاد بزرگ راوی قیام سیدالشهدا علیه السلام عقیله‌ بنی هاشم حضرت زینب کبری سلام‌الله علیها، چهارمین گردهمایی سالانه راویان بعثه مقام معظم رهبری با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در قم برگزار شد.

سرپرست حجاج ایرانی در این همایش با تبریک ولادت با سعادت عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب کبری (س)، خداوند تبارک و تعالی را اولین قاری و راوی دانست و گفت: خداوند همه انسان‌ها و افراد را از طریق قرآن راویتگری می‌کند، اگر خداوند روایت نمی‌کرد از بهشت و دوزخ هیچ خبری نداشتیم.

وی به بهره‌گیری هر چه بیشتر راویان از مباحث قرآنی به عنوان منبعی غنی و قوی تاکید کرد و یادآور شد: قرآن کتابی است که هر چه از آن استفاده کنیم بازهم اندک است،راویان باید ارتباطشان را با قرآن به عنوان یک منبع غنی بیشتر کنند. زیرا وقتی در امر تبلیغ و روایتگری به موفقیت می‌رسید که از این منبع غنی بیشتر استفاده کنید.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه روایتگری شاخه‌ای از تبلیغ است، تصریح کرد: موفقیت در روایتگری منوط به موفقیت در امر تبلیغ است، زیرا این دو مکمل هم هستند.

وی ادامه داد: راویان در عرصه روایتگری برای انتقال مفاهیم بسیار حریص باشند و  مخاطب شناسی به صورت جدی مورد توجه قرار دهند، چون راوی بدون مخاطب شناسی موفقیتی زیادی به دست نمی آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب، روایتگری را بسیار کار سختی عنوان کرد و یادآورد: راویان برای فعالیت در  این حوزه کاری باید از معصومان درس بگیرند و در ارائه معارف دینی به مردم و جامعه از سیره آن ها استفاده کنند و به دنبال قالب های مختلف جهت تبیین معارف اسلامی باشند.

وی پیامبر اکرم (ص) را الگوی راویان برشمرد و تاکید کرد: از تمام فرصت ها برای امر روایتگری استفاده کنید، امیرمومنان علی (ع) از قالب‌های مختلف برای تبلیغ دین استفاده کردند،  روش ایشان بسیار درس آموز است.

سرپرست حجاج ایرانی با طرح این سئوال که برای موفقیت در امر روایتگری چه باید کنیم؟ اظهار کرد: یک دوره قرآن را با نگاه روایتگری مطالعه کنید،  قصد قربت و اخلاص در کار، به روز بودن، گسترش دامنه مطالعات، مهارت آموزی و نوآوری، ثبت و انتقال تجارب، استفاده از منابع مستند و دوری از منابع غیرمستند از جمله شاخصه‌های است که یک راوی باید آن‌ها را دارا باشد.

حجت‌الاسلام حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در این همایش گفت: روایتگری سبک جدید در معرفی معارف اسلامی و دینی در جامعه است که پس از یک دهه برگزاری امروز مورد اقبال عمومی مردم قرار گرفته و بعثه مقام معظم رهبری در این خصوص موفقیت بسیار خوبی داشته است و این برنامه توانسته پیام خوبی را به مخاطب انتقال دهد.

وی افزود: یکی از دلایل موفق برنامه روایتگری در بعثه مقام معظم رهبری، اهتمام جدی و جهادی بودن روایتگران است؛ اما داشتن برنامه هدفدار، برنامه‌ریزی هدفمند، انتخاب درست موضوع، انتخاب درست زمان، فرصت شناسی، نقدپذیری، استفاده از فناوری‌های جدید، استفاده از قالب‌های مختلف و استفاده از شبکه‌های مجازی و اینترنتی از دیگر عوامل موفقیت این برنامه به شمار می‌آید.