جمعه 31 فروردین 1403

13 آبان 1398

حضور قرآنیان همانند حضور مداحان مورد توجه قرار بگیرد

مهدی غلامنژاد، قاری بین المللی کشور و عضو کاروان نور جمهوری اسلامی ایران درباره همراهی با کاروان نور اربعین عنوان کرد: برای کسانی که به این سفر مشرف شده اند، حال و هوای اربعین مشخص است، این سفر معنوی، پر از شور و اشتیاق است و کشش عجیبی برای آدمی دارد. کسی که یک بار به این سفر مشرف شده، مشتاق حضور مجدد در این حرکت عظیم است.


حضور قرآنیان همانند حضور مداحان مورد توجه قرار بگیرد

به گزارش خبرگزاری الاربعین، مهدی غلامنژاد، قاری بین المللی کشور و عضو کاروان نور جمهوری اسلامی ایران درباره همراهی با کاروان نور اربعین عنوان کرد: برای کسانی که به این سفر مشرف شده اند، حال و هوای اربعین مشخص است، این سفر معنوی، پر از شور و اشتیاق است و کشش عجیبی برای آدمی دارد. کسی که یک بار به این سفر مشرف شده، مشتاق حضور مجدد در این حرکت عظیم است.

وی افزود: کسی که به این سفر دعوت می شود، با سختی ها و محدودیت های مسیر آشنا است و می داند که این سفر با سختی های بسیاری همراه است، اما ظاهرا در این راه هرچه سختی و فشار بیشتر باشد، لذت بیشتری به همراه دارد و آدمی احساس می کند، اینگونه ثواب زیارتش بیشتر خواهد بود.

غلامنژاد که سابقه حضور در کاروان نور سال 96 را نیز در کارنامه دارد، عنوان کرد: شاید سال اول تصور نمی کردم که مشتاق حضور هرساله در زیارت اربعین باشم، اما هرچه گذشت سختی ها لذت بخش تر شد، همراهی با  دوستان قرآنی هم بر این لذت افزود.

وی با اشاره به حال و هوای خاص موکب های قرآنی عنوان کرد: موکب های ویژه فعالیت های قرآنی به خصوص موکب هایی که مزین به نام و یاد شهدا هستند، غرق نور هستند، به همین دلیل مشتاقم هرسال با این کاروان همراه باشم.

این عضو کاروان نور، با ذکر پیشنهادی در خصوص ارتقای برنامه های قرآنی مراسم اربعین در سال های آتی گفت: این سفر محدودیت های خاصی دارد و باید از برخی مسائل چشم پوشی کرد، چرا که مسئولان به اندازه بضاعتشان فعالیت می کنند. اما ذکر یک نکته حائز اهمیت است، باید تدبیری صورت بگیرد تا قرآنیان هم مانند مداحان، مورد توجه قرار بگیرند و مقداری هم به قرآن و جایگاه قرآن توجه شود.  در سفر اخیر شاهد بودیم 13 نفر از قاریان در یک فضای بسته جمع شدند، در چنین شرایطی اگر یکی از دوستان به سرماخوردگی مبتلا می شد، همه افراد حاضر در آن فضا هم در معرض ابتلا بودند، این در حالی بود که شاهد بودیم، مداحان در سوئیت های اختصاصی استراحت می کردند و خب این تفاوت قائل شدن، صحیح نیست.

وی افزود: عزیزان در بعثه آنطور که شایسته و بایسته است نگاه مناسبی به قاریان و تلاوت قرآن ندارد و به همین دلیل امکانات ویژه ای را در اختیار قرار نمی دهند و اهتمام ویژه ای به حضور قاریان و فعالان قرآنی ندارند. اما علی رغم این نقطه ضعف و با وجود تمام محدودیت ها،  دوست داریم سالهای بعد نیز اعزام شویم.

غلامنژاد در ادامه کم توجهی علما و دست اندکاران به تلاوت قرآن را عامل مهجوریت قرآن دانست و گفت: علمای اسلام، بیشتر در خصوص عمل به قرآن سفرش می کنند، در حالی که در وهله اول تلاوت زیبا، افراد را به قرآن جذب مب کند. جز رهبر معظم انقلاب که حمایت کننده اصلی قاریان هستند، متاسفانه به تلاوت توجهی نمی شود.

وی افزود: همین روند  اعزام قاریان به حج تمتع، صرفا به خاطر اهتمام رهبری است و دوستان سعی می کنند، این حضور را کمرنگ کنندو بیشتر مبلغ اعزام کنند.

غلامنژاد خاطرنشان کرد: چرا نباید از پتانسیل منایب موجود استفاده کرد،  زمانی که ما در بیت الله الحرام، با صوت زیبا آیه ای تلاوت می کنیم که مورد توجه زائرین قرار می گیرد، تاثیری را ایجاد کردیم که با هزار ساعت سخنرانی برابر می کند، پس چرا نباید قاریان بیشتری به حج اعزام شوند. متاسفانه سیاست های مناسبی در این حوزه نداریم و حمایت های خوبی انجام نمی شود.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا «اربعین می تواند فضای قرآنی داشته باشد» گفت: خود امام حسین(ع) در اوج داستان کربلا(روی نی) و یا شب قبل  از عاشورا قرآن تلاوت کردند. همچنین در حدیث شریف ثقلین، ابتدا به گرامی داشت قرآن و جایگاه قرآن و بعد از آن به عترت اشاره شده، بنابراین برای امام حسین، نباید فقط گریه کرد و روضه خواند، قرآن در مراسم اربعین مظلوم و مهجور است.