جمعه 10 فروردین 1403

02 آبان 1398

رئیس ستاد مرکزی اربعین: مراسم امسال اربعین با حضور بیش از سه و نیم میلیون زائر ایرانی برگزار شد.

اعلام پایان رسمی برگزاری مراسم اربعین رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: مراسم راهپیمایی اربعین، امسال بدون هیچ مشکل امنیتی چه در داخل کشور و چه در مرزهای عراق برگزار شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین  حسین ذوالفقاری امروز در جلسه ستاد مرکزی اربعین با قدردانی از زحمات تمامی دست اندرکاران برگزاری راهپیمایی اربعین، بیان کرد: مراسم امسال اربعین با حضور بیش از سه و نیم میلیون زائر ایرانی برگزار شد.


وی با بیان اینکه امروز رسما پایان مراسم اربعین را اعلام می‌کنم، افزود: مسئولان همچنان در مرز‌ها و در عراق و داخل کشور وظایف خود را انجام می‌دهند؛ موکب داران که علاقه دارند تاپایان سفر کار خود را ادامه دهند، مقدورات برایشان آماده است و ما از آن‌ها تشکر می‌کنیم.

رئیس ستاد اربعین کشور خاطرنشان کرد: امسال در داخل کشور از رضایتمندی جدی درخصوص برگزاری مراسم اربعین برخوردار بودیم.

ذوالفقاری تصریح کرد: در عراق مردم و دولت میزبان واقعی بودند و تلاش حداکثری خود برای پذیرایی از زوار اربعین را مبذول داشتند.

وی با بیان اینکه امسال شاهد بازگشایی مرز خسروی با اقدام خوب دولت عراق بودیم، گفت: خوشبختانه در مراسم اربعین امسال، هیچ مشکل امنیتی چه در ایران و چه در عراق برای زائران نداشتیم که جا دارد از تمامی مقامات و دست اندرکاران تأمین امنیت در ایران و عراق تشکر کنیم.

رئیس ستاد اربعین کشور با اشاره به اینکه امسال در حدود دو هزار و ۵۰۷ موکب داشتیم، عنوان کرد: مردم عراق نیز تعداد ۱۰هزار موکب برای پذیرایی از زائران اربعین مستقر کردند.

ذوالفقاری با بیان اینکه ۳۷درصد زائران مراسم اربعین خانم و ۶۳درصدشان هم مرد بودند، گفت: امسال ۲میلیون ویزا و برگ تردد صادر شد که دو‌برابر سال قبل بود.

وی یادآورشد: تعداد ۲۴ میلیون نفر شب در مواکب اسکان داشتیم و همچنین ۱۲۲میلیون وعده غذایی در بین زائران توزیع شد و امسال رضایتمندی بالاتری داشتیم.
 
رئیس ستاد اربعین با بیان اینکه در مراسم اربعین امسال کار‌های رسانه‌ای و اقدامات فراوران بیش از سال قبل بود، تاکید کرد: فعال کردن شورای راهبری اربعین بعد از ماه صفر ادامه می‌یابد.

وی توضیح داد: کمیته نظارت و ارزیابی ستاد مرکزی اربعین تا ده روز بعد با همه نظرسنجی ها، گزارش‌ها و نظرات از مردم و مسئولان به ارزیابی مراسم می‌پردازد تا چالش‌ها و فرصت‌ها بررسی شود و مشکلات موجود برای مراسم اربعین سال بعد مرتفع شود.

ذوالفقاری گفت: اصلاح ساختاری در ستاد مرکزی اربعین لازم است تا یک کمیته فنا‌ری اطلاعات به آن بیفزاییم. در بخش ارتباطات هم در عراق گلایه‌هایی بود که امیدواریم این مشکلات برای سال بعد کمتر و برطرف شود.

رئیس ستاد اربعین یادآورشد: با ثبت نام زوار در سامانه سماح ۳میلیون شماره تلفن از آن‌ها داشتیم که بعد از خروج زائران از مرز از این طریق با آن‌ها ارتباط داشته و پیام‌های ستاد را برایشان اطلاع رسانی می‌کردیم.

وی با تاکید براینکه کار‌های حوزه زیر ساخت اربعین را باید از هم اکنون آغازکنیم، افزود: یکی دیگر از موضوعات مهم، محور قرار گرفتن ستاد‌های اربعین استانی است که باید ان‌ها را تقویت کنیم و وظایف‌شان رامشخص کنیم و اخیارات لازم را به آن‌ها واکذار کنیم.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: ضرورت فرهنگسازی برای زوار وجود دارد تا مدت ماندن‌شان در عراق کمتر شود.

رئیس ستاد اربعین کشور در پایان تصریح کرد: باتوجه به روند برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین در کشور، در حوزه ساختاری و همچنین اختیارات قانونی و بودجه نیازمند توجه جدی در بودجه ۹۹ هستیم و امیدواریم این موضوع توسط دولت و مجلس مورد توجه قرار بگیرد.