پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

16 مهر 1398

۱۰۳موکب از محل موقوفات و بقاع متبرکه در ۱۰ محور فعال است

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اعلام این خبر که زمان خدمت‌رسانی موکب‌ها از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم اربعین از ۱۷ مهرماه تا سوم آبان‌ماه است، ‌گفت: البته موکب‌های این سازمان از دهم مهرماه در استان سیستان و بلوچستان برپا شده است و در حال خدمت‌رسانی است. در مجموع ۱۰۳ موکب از محل موقوفات و بقاع متبرکه در داخل کشور و در کشور عراق مستقر است.


به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین عادل امروز (دوشنبه، ۱۵ مهرماه) در تشریح برنامه‌های مراسم اربعین حسینی که از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه از ۱۷ تا سوم آبان‌ماه در محورهای مختلف برگزار می‌شود، اظهار کرد: سال‌هاست که یکی از فرصت‌های بزرگ معنوی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی موضوع زیارت امام حسین (ع) است. در احادیث و روایات تأکید بسیار زیادی بر زیارت امام حسین (ع) و به ویژه زیارت اربعین شده است و این حرکت سال‌هاست که به زیبایی و هر چه باشکوه‌تر برگزار می‌شود و معادلات جهان و دشمنان تحت تأثیر این امر قرار گرفته است. آن‌هایی که بدنبال بهانه هستند می‌خواهند این حرکت را نوع دیگری جلوه بدهند، اما انشاءالله این حرکت متصل به ظهور می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که در اربعین بحث پذیرایی و اکرام عزاداران جایگاه خاصی دارد و این سیره و فرهنگ توسط مردم عراق جا افتاده است، گفت: در سال گذشته بالغ بر دو و نیم میلیون نفر زائر از ایران در مراسم اربعین شرکت کردند و پیش‌بینی می‌شود امسال این میزان زائر به دو برابر برسد. در بحث وقف نیز موقوفاتی برای اربعین داریم که سازمان اوقاف و امور خیریه خدمت‌رسانی به زوار اربعین را در ۱۰ محور، پنج استان در داخل کشور و پنج محور را در کشور عراق دسته‌بندی کرده است. استان اول استان سیستان و بلوچستان است که تعداد زیادی از زوار از پاکستان، کشمیر و هند، از مرز میرجاوه وارد ایران می‌شوند و شرایط سختی را در طول مسیر پشت سر گذاشته و نیازمند خدمت و پذیرایی هستند. ما از موقوفات استان‌های کرمان، خراسان جنوبی، همدان و همچنین تهران و خراسان رضوی در استان سیستان و بلوچستان بهره می‌بریم که حدود ۱۰ هزار نفر ظرفیت اسکان و پذیرایی دارد. در سال گذشته حدود ۷۵ هزار نفر از این مرز وارد کشور شدند و پیش‌بینی می‌شود امسال تعداد آن‌ها بیشتر از این‌ها باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد: محور دوم شلمچه است که استان‌های بوشهر، هرمزگان و کهکیلویه و بویراحمد در این محور فعالیت می‌کنند. محور سوم مرز چذابه است که استان‌های خوزستان، یزد و اصفهان در این محور فعالیت دارند و محور چهارم مهران است که حجم زیادی از این مرز وارد عراق می‌شوند. استان‌های ایلام، گلستان، گیلان، سمنان، خراسان شمالی و آذربایجان غربی در این مرز فعالیت دارند و محور پنجم مرز خسروی است که امسال برای اولین بار باز شده است و استان‌های کرمانشاه، اردبیل، کردستان و فارس که از نظر موقوفات توانمندتر هستند در این مرز حضور یافته و خدمات به زائران را ارائه می‌دهند.

عادل در ادامه با اشاره به این موضوع که پنج محور از سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در کشور عراق به فعالیت می‌پردازد، گفت: محور اول در شهر نجف است که استان‌های البرز و قزوین در این محور به ارائه خدمات می‌پردازند. طریق (مسیر بین نجف تا کربلا) عمود ۱۷۱۲ موکب‌هایی از استان تهران فعالیت دارند و  در عمود ۶۵۰ بیمارستان صحرایی داریم که با تمام تجهیزات از محل موقوفه گوهرشاد خراسان رضوی فعالیت می‌کند. محور بعدی شهر کربلاست که استان‌های خراسان رضوی، یزد، قزوین و چهارمحال بختیاری در این محور فعالیت دارند و محور بعدی شهر کاظمین است که در مسجد براثا فعالیت داریم و استان مرکزی در این محور مستقر است. این مسجد دارای تاریخ کهن است و ۱۰ هزار ظرفیت اسکان و پذیرایی را در این محور داریم. محور بعدی سامرا است که استان‌های قم، مازندران، لرستان، زنجان، آذربایجان شرقی در این محور به ارائه خدمات می‌پردازند.

وی یادآور شد: در مجموع ۱۰۳ موکب از محل موقوفات و بقاع متبرکه در ایام اربعین فعالیت دارند که  ۶۱ موکب در کشور و ۴۲ موکب در عراق مستقر هستند. زمان خدمت‌رسانی از ۱۷ تا سوم آبان‌ماه است که استان سیستان و بلوچستان به دلیل ورود زائران از کشورهای مختلف از دهم مهرماه خدمت‌رسانی خود را آغاز کرده است. تمام موکب‌ها به کانتر یخچال‌دار مجهز هستند و حتی موقوفاتی برای کشف، لباس، شتشوی لباس‌ها، تعمیر کیف و کفش و... را داریم. در حوزه برنامه‌های فرهنگی که محور اصلی ما است در حدود ۱۰۰ مبلغ را در کنار موکب‌ها داریم که از جمله برنامه‌های آن‌ها برپایی نماز جماعت، قرائت دعا و زیارت و... است. ۵۰۰ هزار اقلام فرهنگی که ۲۰۰ هزار اقلام آن توسط سازمان و ۳۰۰ هزار اقلام توسط استان‌ها شامل پرچم، پیکسل، سربند و... را تهیه کرده‌ایم و در اختیار قرار می‌دهیم. محافل انس با قران را در سامرا داریم و این محافل قرآنی با رویکرد تقویت وحدت بین اهل سنت و شیعه برگزار می‌شود. همچنین در فضای مجازی «اربعین پرس» را راه‌اندازی کرده‌ایم که مخاطبان می‌توانند در مسیر پیاده‌روی عکس‌های خود را با "# مسیر" ارسال کنند که به قید قرعه جوایزی به برگزیدگان اهدا می‌شود.

عادل در ادامه با بیان اینکه سازمان اوقاف در دهه اول محرم دو ویژه برنامه داشت که یکی برنامه فرهنگی و دیگری برنامه بصیرت عاشورایی بود که در مجموع سه هزار و ۴۹ بقعه مجری اجرای برنامه‌ها بودند. دو هزار و ۲۱۲ مبلغ در این ایام به فعالیت پرداختند. در۸۳۷ بقعه، خیمه معرفت برگزار شد. در ۳۶۰ بقعه طرح لبیک یا حسین(ع)، در ۴۵۷ بقعه مراسم شیرخوارگان حسینی، در ۳۲۹ بقعه ویژه برنامه احلا من العسل، در ۳۸۶ بقعه همایش رهروان زینبی، در ۱۴۱۸ بقعه ایستگاةای صلواتی و طرح شمیم حسینی برای اولین بار به اجرای برنامه‌های نمایشگاه و عرضه محصولات در بیش از ۲۰۰ بقعه برگزار شد و پنج هزار و ۲۲۱ حواله برای مساعدت هیات و مساجد ارائه شد.

وی یادآور شد: در دهه آخر ماه صفر ویژه برنامه‌های هفته وقف را داریم که از جمله برنامه‌های ما برپایی همایش یاوران وقف، برپایی نمایشگاه‌هایی با موضوع وقف و برای اولین بار با همکاری موزه ملی ایران از ۱۳ و ۱۴ آبان‌ماه با این موزه همکاری داشته و وقف‌نامه‌ها و آثار متعلق به وقف را به نمایش می‌گذاریم. برپایی نمایشگاه‌های عکس و برگزاری همایش‌های تخصصی از دیگر برنامه‌های ما در این ایام است. برای دهه آخر صفر نیز هزار و ۱۳۰ مبلغ را به استان‌های مختلف اعزام می‌کنیم.

انتهای پیام