شنبه 1 اردیبهشت 1403

24 تیر 1398

فراخوان نخستین کنگره «اربعین در آئینه شعر اقوام ایرانی» اعلام شد

به مناسبت گرامیداشت اربعین شهادت سیدالشهدا(ع)، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، با همکاری بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، «نخستین کنگره ملی اربعین در آئینه شعر اقوام ایرانی» را برگزار می‌کند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، منصور محبی مسئول امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام و نماینده بنیاد بین المللی امام رضا(ع) از اعلام فراخوان «نخستین کنگره ملی اربعین در آئینه شعر اقوام ایرانی» خبر داد.

وی گفت: به مناسبت گرامیداشت اربعین شهادت سیدالشهدا(ع) و با عنایت به برگزاری کنگره جهانی پیاده روی اربعین سرور و سالار شهیدان و تشرف انبوه دلدادگان اهل بیت (علیهم السلام) از استان ایلام و مرز بین المللی مهران به عتبات عالیات، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، با همکاری بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، «نخستین کنگره ملی اربعین در آئینه شعر اقوام ایرانی» را  برگزار می کند.

محبی اضافه کرد: در این کنگره اشعار اقوام ایرانی، در زبان ها و گویش های شعری رایج شامل: بلوچی، ترکی، خراسانی، خوزی، سمنانی، عربی، فارسی، کُردی، گیلکی، لری، لکی، مازنی، مرکزی و... پذیرفته می شود.

وی در خصوص اهداف این کنگره بیان کرد: معرفی ابعاد گوناگون حماسه اربعین حسینی، تبلیغ و تعمیق سیره امام حسین(ع)، ترویج فعالیت های فرهنگی و ادبی با محوریت سیره حضرت سیدالشهدا(ع)، تجلی همگرایی اقوام ایرانی در آئینه شعر اربعین و تقدیر از سرایندگان آثار ادبی در حوزه فرهنگ عاشورایی از جمله اهداف اصلی این کنگره به حساب می آید. محورهای فراخوان این کنگره در دو بخش اربعین حسینی و حماسه عاشوراست و هر شاعر می تواند حداکثر سه اثر به دبیرخانه کنگره ارسال نماید.

محبی خاطر نشان کرد: همه گویش های فارسی به استثنای فارسی معیار پذیرفته می شود و به منظور تسریع در داوری، ضرورت دارد زبان و گویش شعر در ذیل عنوان اثر ذکر می شود، همچنین اشعار باید در قالب  word و با قلم nazanin و اندازه ١٤ ارسال شوند. محدودیتی برای قالب های شعری وجود ندارد و همین طور محدودیتی در خصوص سن و سال شرکت کنندگان در نظر گرفته نشده است.

وی ادامه داد: ذکر مشخصات شناسنامه ای، شماره تماس، نشانی محل سکونت و رایان نامه ضروری است و حضور برگزیدگان برای دریافت جایزه در مراسم اختتامیه کنگره الزامی خواهد بود.

وی با بیان اینکه حق بهره برداری از آثار برای دبیرخانه کنگره محفوظ است، همچنین فرایند ثبت نام و ارسال آثار فقط از طریق تارنمای شمس توس به نشانی ilam.shamstoos.ir  و  portal.shamstoos انجام می شود.

محبی در خصوص جوایز این کنگره تاکید کرد: در هر یک از زبان ها و گویش های اعلام شده بر اساس نصاب آثار رسیده و نظر هیات داوران نفر اول ١٥ میلیون ریال، نفر دوم ١٠ میلیون ریال و نفر سوم ٧ میلیون ریال جوایزی اهدا می شود.

وی ادامه داد: در بخش ویژه به منظور تقدیر از صاحبان مجموعه شعر به زبان ها و گویش های اقوام ایرانی (چاپ شده از ابتدای سال ٩٥ تاکنون)، دبیرخانه کنگره به سه مجموعه برگزیده شعر عاشورایی با رای هیات داوران، جوایزی اهدا می گردد و شاعران دو نسخه از هر کتاب شعر خود را به دبیرخانه ارسال نمایند.

گفتنی است، آخرین مهلت ارسال آثار تا پایان مرداد ماه ٩٨ خواهد بود و تاریخ برگزاری کنگره در دهه اول مهر ماه ٩٨ است.