جمعه 10 فروردین 1403

11 تیر 1398

آخرین وضعیت زیرساخت های مهران ۱۱۰ روز تا اربعین ۹۸

با توجه به فرصت باقیمانده تا برگزاری آیین بزرگ اربعین در کشور عراق و حضور میلیون ها زائر ایرانی در این مراسم سفر مقامات کشوری به استان ایلام به عنوان گذرگاه اصلی زائران ایرانی اربعین ادامه دارد و عملیات بهسازی مسیرهای گوناگون ایلام برای دسترسی راحت و ایمن به مرز بین المللی مهران تا پیش از آغاز این آیین با پیشرفت فیزیکی مناسب و با شتاب و جدیت تمام در بخش های مختلف در دست اجراست.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، مرز بین المللی مهران در ۹۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام به دلیل کوتاهی مسافت و برخورداری از امنیت یکی از کانون‌های پر تردد ورود و خروج زائران عتبات عالیات به شمار می‌رود.

روزانه به طور متوسط ۶ هزار زائر از این مرز رسمی به شهرهای مقدس کربلا و نجف در کشور عراق سفر می‌کنند ولی در ایام منتهی به اربعین نزدیک به سه میلیون زائر از این مرز برای سفر به عتبات عالیات تردد می‌کنند.
به دلیل استقبال چشمگیر زائران حسینی از مرز مهران برای رفتن به عتبات عالیات توسعه زیرساخت‌های ارتباطی ایلام به طور جدی توسط مسئولان در دست پیگیری قرار گرفت و مسئولان کشوری هم توجه ویژه ای به این استان و مرز مهران برای تکمیل و بهسازی زیرساخت‌های ارتباطی این مسیر داشتند.
در سال‌های اخیر مسئولان کشوری اقداماتی را برای توسعه زیرساخت‌های مرز مهران به خصوص در حوزه راه‌سازی انجام داده‌اند ولی هنوز زیرساخت‌های مرز مهران با شرایط مناسب برای تردد میلیونی فاصله دارد.
با این حال پروژه‌های مهمی در بخش‌های مختلف در حوزه زیرساخت‌های استان بویژه در محور ارتباطی ایلام - مهران با پیشرفت فیزیکی مناسب در دست اجرا است که تکمیل این طرح‌ها می‌تواند بخشی از مشکلات ترافیکی را در ایام اربعین امسال در جاده‌های منتهی به مرز مهران برطرف و باعث سهولت در تردد زائران شود.
با توجه به ماه های پایانی منتهی به اربعین حسینی، استان ایلام به عنوان دروازه عتبات عالیات در حال آماده شدن برای این همایش بزرگ است، اگر چه در سال‌های اخیر با تلاش مسئولان و همراهی مردم زیباترین جلوه‌های مهمان نوازی و استقبال از زائران اعتبات عالیات را شاهد بوده‌ایم اما تلاش‌ها برای رفع و ضعف مشکلات زیرساختی راه‌های استان و سهولت در تردد زائران به جدیت در حال انجام است.

** تاکید استاندار بر پرداخت مطالبات پیمانکاران پروژه‌های زیرساختی اربعین در ایلام

استاندار ایلام با بیان اینکه زیرساخت‌های منتهی به مرز مهران تا پیش از اربعین تکمیل شوند، افزود: تردد میلیونی زائران حسینی (ع) از استان ایلام و شهر مرزی مهران در ایام اربعین هر سال باعث شده تا این استان و به خصوص مرز مهران از موقعیت و اهمیت مواصلاتی خاصی برخوردار شود، اهمیتی که هرسال با افزایش زائران بیشتر می‌شود.
وی افزود: مقوله مهم اربعین مهمترین رویداد در استان ایلام است که باید با تمام توان به موضوع آن پرداخت، در سال گذشته از سه مرز رسمی کشور، ۶۵ درصد کل زائران از مرز مهران تردد کردند.

‏‬پیش بینی تردد بیش از پنج میلیون زائر از مرز مهران

استاندار ایلام با تاکید بر برنامه ریزی تردد پنج میلیون زائر در سال جاری از مرز مهران افزود: مدیریت اعزام زائران اربعین باید به صورت کاروانی انجام شود.

قاسم سلیمانی دشتکی افزود: مراسم اربعین ۹۸ از آنجا که با توجه به حذف ویزا پیش بینی می‌شود حجم به مراتب بیشتری زائراننسبت به سال گذشته از مرزهای کشور ترددکنند، می‌طلبد توجه ویژه‌ای به این موضوع مهم انداخته شود.

وی با تاکید بر رفع نواقص زیرساخت‌ها قبل از مراسم اربعین گفت: اول از همه باید مشکلات و نواقص سال گذشته برطرف شود، موضوع ترافیک و قفل شدن پایانه برکت که پارسال اتفاق افتاد امسال باید برطرف گردد.

وی اضافه کرد: موضوع تخصیص ارز در آن سوی مرز مهم است، باید به موقع مورد توجه قرار گیرد، البته برای حل این موضوعات ستاد اربعین در یک ماه آخر در مهران تشکیل می‌شود.

استاندار ایلام تصریح کرد: یک قسمت امور اربعین مربوط به زیرساخت‌ها و کار عمرانی است، مسئولان این حوزه تمهیدات لازم را در نظر بگیرند.
وی افزود: قسمت دوم اربعین شامل موضوعات اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و … است که به طور مثال باید ساماندهی موکب ها به موقع انجام شود.

سلیمانی دشتکی با اشاره به مردمی برگزار کردن آئین بزرگ اربعین تصریح کرد: باید امور را به مردم واگذار کنیم، بحث امنیت اربعین بسیار مهم است و در این حوزه همه جوره پای کار باشیم.

وی افزود: در شهرهای استان به خصوص ایلام و مهران به دلیل عدم ایجاد گره ترافیکی و ایجاد امنیت و کنترل راحت تر موکب نباید زده شود.

** مدیریت واحد اربعین در استان ایلام

استاندار ایلام در ادامه خواستار مشارکت بیشتر مرکز و استان‌های معین در امر اسکان و تغذیه در اربعین شد و افزود: برای دوری از موازی کاری خواستار مدیریت تحت فرماندهی واحد اربعین در استان هستیم.

سلیمانی دشتکی ادامه داد: تجربه موفق که پارسال اجرا شد دایر کردن موکب‌ها بصورت مجتمع بود که این موضوع باعث شد مدیریت بهتری در امر تغذیه و پذیرایی از زوار شود و این ادامه طرح ادامه می‌یابد.

وی در ادامه خواستار مساعدت لازم در جهت پرداخت مطالبات پیمانکاران در راستای اتمام پروژه‌ها در زمان مناسب خود شد و یاداور شد: چراکه هر ساله بیش از ۵۰ درصد تردد زوار از مرزهای استان انجام می‌شود، در اربعین ۹۸ این میزان به بیش از ۶۵ درصد خواهد رسید.

** تکمیل زیرساخت‌های مهران اولویت برنامه‌های ستاد اربعین

دبیر کمیته زیر ساخت اربعین کشور نیز در بازید از وضعیت زیرساخت‌های جاده ایلام - مهران افزود: وزارت کشور توجه ویژه ای به زیرساخت‌ها و محورهای مواصلاتی استان ایلام به ویژه شهرستان مهران برای اربعین دارد.

مجید عبدالهی گفت: توجه به زیرساخت‌های استان ایلام و شهرستان مهران هم از یک طرف به جهت کمک به بهبود زندگی مردم منطقه و هم در راستای تسهیل در تردد زائران اهمیت ویژه ای دارد.

وی تاکید کرد: مسیر راه مهران به ایلام در سه نقطه اصلی مورد بررسی قرار گرفته و با برنامه ریزی هایی که طی این چند سال اتفاق افتاده بخش عمده‌ای از دو گره‌های ترافیکی که از محور حمیل در ورودی میدان ارغوان ایلام وجود داشته رفع شده و یک گره ترافیکی دیگر به طول حدود چهار تا پنج کیلومتر با یک سری هماهنگی‌ها در سطح ملی و یک سری اقدامات جهادی در سطح استان رفع شود.

دبیر کمیته زیر ساخت اربعین کشور اضافه کرد: در پایانه مرزی مهران نیز زیرساخت‌هایی در حوزه سرویس‌های بهداشتی، حمام، سایه بان ها که مردم در آنجا پناه بگیرند، نیاز داشت.

عبدالهی با اشاره به گرمای هوا و نیاز زائران اربعین در پایانه به سایبان گفت: سایه بان هایی طراحی و بخشی از کار عملیاتی و تا پایان شهریور ماه به اتمام می‌رسد، علاوه بر سایه بان ها حداقل ۶۰۰ چشمه سرویس بهداشتی نیز در پایانه مرزی ساخته می‌شود.

وی عدم تفکیک ورودی و خروجی پارکینگ برکت را از مشکلات سال گذشته برای زائران عنوان کرد و گفت: سال گذشته یکی از مشکلات زائران عدم توجه به ورودی و خروجی پارکینگ برکت بود، علیرغم همه برنامه‌ریزی هایی صورت گرفته مشکلاتی برای زوار ایجاد اما امسال ورودی و خروجی پایانه و پارکینگ برکت جدا خواهند شد.

دبیر کمیته زیرساخت اربعین کشور یادآور شد: در این راستا عملیات اجرایی مربوط به یک باند چهار کیلومتری آغاز و حدود یک کیلومتر عملیات خاکی برای تفکیک ورود و خروجی پارکینگ برکت شروع شده و با برنامه ریزی های کارشناشی امیدواریم مشکلات سال گذشته را نداشته باشیم.

وی به اقدامات دیگر در پارگینگ برکت اشاره کرد و گفت: زهکشی، سکوبندی، ساخت حدود ۶۰ سرویس‌های بهداشتی ۱۰ چشمه حمام و چهار سرویس بهداشتی برای معلولین و جانبازان در پارکینگ برکت پیش‌بینی شده مراحل نهایی خودش را طی می‌کند و تا شهریور ماه تکمیل خواهند شد.

عبدالهی تاکید کرد: معتقدم با این برنامه‌ریزی که انجام شده آسیب‌های سال گذشته در امسال نخواهیم داشت اگرچه هر سال که پیش می‌رویم حوزه زیرساخت در اربعین نیازمندی‌های جدیدی به خود خواهد داشت.

دبیر کمیته زیر ساخت اربعین کشور بحث آب شرب را از نیازهای جدی زائران امسال عنوان کرد و گفت: با توجه به ضرورت تأمین آب آشامیدنی برای وزار اربعین حسینی ظرفیت آب شرب شهر مهران سال گذشته برای ۱۰۰ هزار نفر پیش‌بینی شده بود اما امسال پیش‌بینی ۲ برابر این میزان آب شده است.

وی افزود: با برنامه‌ریزی‌هایی که در سطح کلان و ملی صورت گرفته و اقدامات اجرایی ابتدا خدمات به شهروندان استان ایلام داده شود برای اینکه در طول ۳۶۵ روز سال از زیرساخت‌هایی که ایجاد می‌شود، استفاده می‌کنند بخشی از نیازهای استان ایلام رفع شود و تردد زائران که بیش از ۶۵ درصد از کل زائران اربعین از این مرز تردد می‌کنند نیز تسهیل شود.

عبدالهی با اشاره به اینکه بار اصلی مربوط به نگهداشت شهر مهران بر عهده شهرداری مهران است، گفت: اگرچه شهرداری تهران کمیته خدمات شهری ستاد اربعین و سایر دستگاه‌ها و از استان‌های معین کمک خواهند کرد اما بار اصلی مربوط به نگهداشت شهر مهران در مورد اربعین به عهده شهرداری مهران بوده و تیم درگیر حوزه‌های خدمات شهری پسماندها است.

دبیر کمیته زیر ساخت اربعین کشور ادامه داد: امسال برای حوزه زیرساخت شهر مهران و برای تقویت بخش خدمات شهری برای کمک به شهر مهران در انجام مبلمان و فضاسازی شهری برنامه‌ریزی در دستور کار داریم که اگر اتفاق بیفتد نسبت به گذشته تغییر محسوسی را در اربعین شاهد خواهیم بود.

وی اظهار کرد: سال گذشته از محل منابع داخلی وزارت کشور به شهرداری مهران کمک خوبی شد امسال هم با برنامه ریزی های که صورت گرفته این اتفاق خواهد افتاد.

** گشایش مرز «چیلات» دهلران برای تردد اربعین ضروری است

جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا گفت: به منظور آسان سازی تردد زائران اربعین، گشایش مرز «چیلات» در شهرستان دهلران ضروری و لازم است.

سردار محسن فتحی زاده در بازدید از زیرساخت‌های اربعین شهرستان‌های مرزی مهران افزود: علاوه بر سه مرز فعال مهران، چذابه و شلمچه خواستار بازگشایی مرز چیلات نیز هستیم.

وی با اشاره به اینکه در همه مرزها شرایط زیرساخت‌ها نسبت به سال‌های گذشته بهبود خواهد یافت، گفت: طرح‌های انتظامی امنیتی و ترافیکی در اربعین ۹۸ پررنگ‌تر از سال‌های قبل خواهد بود.

وی تاکید کرد: تمامی ظرفیت‌های ناجا در حوزه‌های مختلف برای اربعین ۹۸ تقویت شده است.

** نواقص زیرساختی اربعین سال گذشته رفع شده است

معاون امور عمرانی استانداری ایلام گفت: همه زیرساخت‌های اربعین ۹۸ برای تسهیل تردد زائران به کشور عراق مهیا شده است.

احمد کرمی با عنوان اولویت در تکمیل زیرساخت‌های اربعین ۹۸ با رعایت نکات ایمنی افزود: بعداز اربعین ۹۷ ستاد تسهیل اربعین در استان ایلام تشکیل شده به آسیب‌شناسی اقدامات انجام‌شده پرداخت و با احصاء نواقص و مشکلات توانسته‌ایم بستر زیرساختی ایمن برای تردد زائران بیشتر از سال ۹۷ در سال ۹۸ را مهیا کنیم و در مهیا کردن این زیرساخت‌ها تمام تلاش بر رفاه، ایمنی و ارائه خدمات به زائران می‌باشد.

وی به سیل اخیر در استان ایلام و خسارت‌هایی که به زیرساخت‌های استان وارد آورد اشاره کرد و گفت: ۳۰۰ رانش و ریزش در بارندگی اخیر داشتیم که به‌صورت موقت اقداماتی انجام شده اما قصد داریم تا قبل از اربعین، این اقدامات به‌صورت اصولی و ایمن، اصلاح و بازسازی شود.

معاون عمرانی استانداری ایلام یادآور شد: با توجه به گرم شدن هوا چند کار اصولی جهت آرامش زائران و خنک‌سازی در گیت‌های خروجی انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود تا قبل از اربعین امسال به بهره‌برداری برسد.

وی گفت: هدف‌گذاری ساخت بیش از ۱۴۰۰ چشمه سرویس بهداشتی انجام شده که قطعاً بیش از ۶۰۰ مورد آن قبل از اربعین حسینی (ع) به بهره‌برداری خواهد رسید.

مهندس کرمی یادآور شد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم یک لاین اضطراری را ایجاد، و ورود و خروج را از هم جدا کنیم تا بار ترافیکی ایجاد نشود.

معاون عمرانی استانداری ایلام گفت: امسال با توجه به حجم تردد زائران اربعین حسینی قصد داریم از تمام ظرفیت‌های استان جهت خدمات‌دهی بهتر به زائران استفاده کنیم.

** تسهیل در تردد زائران اربعین ۹۸ در مرز مهران مهیا شده است

فرماندار مهران اظهار داشت: تدوین طرح‌های ترافیکی، اقدام‌های بایسته برای تردد روان زوار اربعین در شهر مهران توسط پلیس راهور و طرح ترافیکی جاده‌ای توسط پلیس را به جهت ایمنی تردد و روانی ترافیک در بدو ورود به حوزه استحفاظی استان ایلام تا مرز مهران اجرایی، تمرین و تدوین شده است.

اسد قاسمی افزود: فرهنگ سازی، خدمات دهی مطلوب و مناسب به زائران اربعین حسینی با پیش بینی موکب‌ها، محل‌های استقرار دائم و امکانات زیست مناسب انجام و در این راستا تمام دستگاه‌های اداری، مردمی با رویکرد مردم مرداری مهیا برای میزبانی زائران اربعین حسینی ۹۸ هستند.

آغاز عملیات اجرایی زیرگذر و روگذرپایانه برکت که نقش مهم و اساسی در تردد روان تا مرز مهران را دارد با اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی از دیگر اقدامات زیر ساختی اربعین ۹۸ است که فرماندار مهران ضمن تاکید بر این پروژه مهم یادآورشد: در تلاش هستیم این پروژه مهم و حیاتی و نقش آفرین در تردد روان قبل از اربعین ۹۸ تکمیل و مورد استفاده زائران قرار گیرد.

** دیدار فرمانداران مهران و بدره عراق برای تسهیل در روند تردد زائران

فرماندار مهران در این دیدار با بیان اینکه خدمات قابل توجهی برای تسهیل در تردد زائرین و توریسم‌های عراقی فراهم شده است، گفت: خدمات قابل توجهی در تردد تسهیل در تردد زائران صورت گرفته و این خدمات همچنان در حال توسعه است.

وی اظهار امیدواری کرد خدمات به زائران ایرانی و عراقی در طرف مقابل نیز با سرعت بیشتری انجام شود.

فرماندار مهران خاطرنشان کرد: معتقد به نظم و احترام متقابل در دو سوی مرز برای رفاه حال زائران هستیم.

قاسمی تصریح کرد: بین مردم شهرستان‌های مهران و بدره عراق همبستگی و وجوه مشترک مذهبی اجتماعی فرهنگی وجود دارد.

وی اظهار کرد: توافق شده هرگونه موضوعات و مسائل زائران و فعالیت‌های تجاری در دو سوی مرز ابتدا توسط فرمانداران دو شهرستان مرزی حل و فصل و مورد بررسی قرار گیرد.

** امکانات شهر بدره برای پذیرایی از زائران ایرانی بسیج می شود

جعفر عبدالجواد محمد فرماندار بدره عراق نیز در این دیدار گفت: مردم و مسئولان شهرستان بدره با تمام امکانات و توان آماده پذیرایی از زوار اربعین ۹۸ هستند.

وی تاکید کرد: مسئولان عراقی در شهرهای مختلف از آمادگی کامل برای ارائه خدمت به زوار اربعین حسینی برخوردار هستند.

وی افزود: مردم عراق در کنار مسئولان در بحث پذیرایی و جابه‌جایی زائران نیز خدمات رسانی خواهند کرد و تمامی تسهیلات لازم برای تردد آسان زوار انجام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه امام حسین (ع) مسلمانان را به هم پیوند زده است، تاکید کرد: مرز مهران مسیر اصلی تردد زائران اربعین حسینی است که اقدامات خوبی در این مرز برای تسهیل در تردد زوار انجام شده است.

فرماندار بدره با اشاره به وضعیت زیرساخت در آن سوی مرز گفت: کارساختمان پایانه مسافربری عراق با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی تا ماه آینده و بعد از گذشت چند سال بلاتکلیفی مجدد آغاز خواهد شد.

(با این اوصاف و رایزنی های مقامات استانی و کشوری ابرای رفع نواقص زیرساختی در اربعین ۹۸، عملیات بهسازی مسیرهای گوناگون ایلام برای دسترسی راحت و ایمن به مرز بین المللی مهران تا پیش از آغاز این آیین بزرگ با پیشرفت فیزیکی مناسب و با شتاب و جدیت تمام در بخش های مختلف در دست اجراست)

** پیشرفت بیش ۷۰ درصدی جاده ایلام - مهران

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در خصوص آخرین وضعیت چهار بانده کردن مسیره ارتباطی ایلام - مهران گفت: در حال حاضر این پروژه در سه قطعه در حال اجرا است، قطعه اول به طول ۱۱ کیلومتر است که ۲ کیلومتر این قطعه به صورت چهار خطه اجرا و زیر بار ترافیک قرار دارد،

علی اصغر کاظمی افزود: تونل موازی تونل راه کربلا به طول ۷۶۰ متر نیز حفاری شده و پیمانکار مشغول عملیات کف برداری است و سپس عملیات لاینینگ (پوشش بتونی) و روشنایی اجرا خواهد شد، همچنین عملیات حفاری تونل کیلومتر ۶-۷ نیز در این قطعه به طول ۸۴۰ متر نیز آغاز شده است.

وی در مورد قطعه دوم این مسیر یادآور شد: طول این قطع ۱۹ کیلومتر می‌باشد که ۱۰ کیلومتر آن به صورت چهارخطه اجرا شده و زیر بار ترافیک قرار دارد و در تلاش هستیم تا اربعین سال جاری ۹ کیلومتر باقیمانده این قطعه تکمیل و زیر با ترافیک رود.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام اضافه کرد: قطعه سوم این پروژه که پیمانکار آن قرارگاه خاتم الانبیا (ص) است به طول ۳۹ کیلومتر که ۲۵ کیلومتر این قطعه در کنار مسیر قبلی اجرا می‌شود که ۲۲ کیلومتر آن بصورت چهارخطه اجرا و زیر بار ترافیک قرار دارد.

به گفته کاظمی، سه کیلومتر از این ۲۵ کیلومتر در دست اجرا می‌باشد. ۶ کیلومتر اصلاح مسیر رفت در محدوده کنجانچم نیز به انجام رسیده و ۲ کیلومتر دیگر نیز در حال اجرا است، مسیر برگشت محدوده کنجانچم که ۹ کیلومتر است نیز در حال اجرا می‌باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به پیگیری‌های مکرر از ۱۰ ماه گذشته تا کنون میزان اعتبارات تزریق شده به پروژه بزرگراه ایلام- مهران افزایش چشمگیری داشته است هر چند که هنوز پیمانکاران مطالبات زیادی در این زمینه دارند اما انتظار می‌رود با همکاری مسئولان بتوانیم اعتبارات بیشتری جذب کرده تا مراحل پایانی و تکمیلی این بزرگراه با شتاب بیشتری به پیش ببریم.

** تداوم تلاش‌ها برای تکمیل تونل قلاجه تا پیش اربعین حسینی

عملیات روشنایی و اجرای نصب تهویه تونل قلاجه برای دسترسی راحت و ایمن به مرز بین المللی مهران تا پیش از آغاز آئین اربعین حسینی با پیشرفت فیزیکی مناسب و با شتاب و جدیت تمام در دست اجراست.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام با اشاره به اهمیت تونل قلاجه در سهولت در تردد زائران در ایام اربعین حسینی گفت: بازگشایی این تونل ضمن ایجاد کریدور جدیدی برای حمل و نقل جاده‌ای در استان، مسیری مطمئن و ایمن برای مسافران به ویژه زائران عتبات عالیات فراهم می‌کند.
 

** ۴۰۰ چراغ و ۲۰ تهویه (جت فن) تونل اربعین نصب شد
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در خصوص وضعیت این پروژه بر استفاده حداکثری از تمام ظرفیت‌ها برای تسریع در تکمیل تونل اربعین تاکید کرد و گفت: تمام وسایل مربوط به نصب تهویه (جت فن) و سیستم روشنایی خریداری شده است.

علی اصغر کاظمی افزود: تکمیل سیستم روشنایی تونل به ۸۰۰ چراغ و ۴۲ تهویه نیاز دارد که تاکنون و با تلاش و جدیت پیمانکاران ۴۰۰ چراغ و ۲۰ تهویه جت فن نصب شده است.

وی با اشاره به اتمام عملیات روشنایی و تهویه تونل قلاجه تا پیش از ایام اربعین امسال افزود: هم اکنون عوامل اجرایی این پروژه با جدیت در حال نصب تهویه و سیستم روشنایی تونل هستند.
وی بر نقش تونل قلاجه در ترافیک ایام اربعین بخصوص در زمان برگشت زائران اربعین حسینی تاکید کرد و یادآور شد: با بازگشایی این مسیر ترافیک خودروها در مسیر حمیل ایلام - اسلام آباد کمتر خواهد شد و نیمی از تردد زائران اربعین از این مسیر انجام خواهد شد.

 

** تلاش‌ها برای تأمین برق مور نیاز تونل بعد از نصب روشنایی و تهویه

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده با مدیران ذیربط، برق این تونل از طرف ایوان در حوزه استحفاظی استان ایلام باید از پست برق شهرستان گیلانغرب تأمین شود.

کاظمی اضافه کرد: با عنایت به اینکه عملیات اجرایی انتقال برق در حال انجام است لذا با توجه به طول ۷۰ کیلومتری این مسیر تا تونل باید مدیران ذیربط نهایت تلاش را برای تکمیل برق تونل انجام دهند.

بنا به گفته مسئولان مرتبط تأمین برق نیمی دیگر تونل از طرف استان کرمانشاه باید تأمین شود با توجه به اینکه نصب چراغ روشنایی و تهویه تونل که تا قبل از ایام اربعین تکمیل خواهد شد می‌طلبد مسئولان ذیربط تدابیر لازم را برای رفع این مشکل اتخاذ کنند.
تونل قلاجه ۲ هزار و ۵۰۰ متر طول دارد و افتتاح آن ۱۲ نقطه حادثه خیز را حذف و مسیر ایلام به کرمانشاه را حدود ۱۵ کیلومتر کوتاه می‌کند.

** تکمیل بهسازی جاده یادمان منطقه عملیاتی قلاویزان به عنوان مسیر اضطراری تردد زائران

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام از اجرای مراحل پایانی طرح بهسازی (آسفالت و روکش آسفالت) جاده دسترسی به منطقه عملیاتی قلاویزان شهرستان مرزی مهران خبر داد.

کاظمی اظهار داشت: منطقه عملیاتی قلاویزان شهرستان مهران یکی از مکان‌های به یادگار مانده از دوران دفاع مقدس است که یادآور عملیات غرورآفرین کربلای یک در سال ۶۵ است.

وی افزود: بعضی از نقاط این مسیر به دلیل قدیمی و فرسوده بودن جاده دسترسی به یادمان ایثار قلاویزان باعث مسدودشدن مسیر تردد کاروان‌ها می‌شد که نیازمند بهسازی و مرمت است.
کاظمی یادآور شد: طی ماه‌های گذشته عملیات بهسازی این جاده با استفاده از دستگاه‌های راهسازی به طول چهار کیلومتر و با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال آغاز و طی ۲ روز آینده تکمیل و زیر بار ترافیک خواهد رفت.

وی تصریح کرد: با بهسازی این مسیر به طول چهار کیلومتر تردد کاروان‌های راهیان نور به منطقه قلاویزان تسهیل و دسترسی اضطراری به پایانه مرزی مهران در ایام اربعین و اوج ترافیک خودروها فراهم می‌شود.

با توجه به لغو روادید در ایام اربعین امسال انتظار می رود در اربعین امسال شمار ورودی و خروجی زائران سوگوار ایرانی و غیر ایرانی برای شرکت در آیین راهپیمایی اربعین از راه مرز مهران به بیش از پنج میلیون نفر برسد.