جمعه 10 فروردین 1403

09 آبان 1397

مراکز راهنمایی گمشدگان، درخدمت زائران اربعین

با راه اندازی مراکز راهنمایی گمشدگان درایام اربعین حسینی؛ صدها گمشده به خانواده هایشان تحویل داده شدند.


کربلای معلی هر روز به ویژه در ایام زیارت های میلیونی مانند ایام اربعین میزبان جمعیت کثیری از زائرانی است که ازشهرهای مختلف عراق و سایر کشورها به زیارت مشرف می شوند.

شباهت ورودی ها، افزایش جمعیت و...، درصد گمشدن زائران را بالا برده و در این بین کودکان و سالمندان بالاترین سهم را دارند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، آستان مطهر عباسی برای تسهیل زیارت آرامش میلیون ها زائری که در ایام اربعین حسینی به کربلای معلی مشرف می شوند، طرح های ویژه ای را اجرا کرده است، که از جمله راه اندازی  مراکز راهنمایی افراد گمشده بوده که بسیار مورد رضایت زائران واقع شده است .
این مراکزبه همت واحد ارتباطات آستان مطهر عباسی شکل گرفته و فعالیت آن تحت نظارت واحد روابط دانشگاهی است و تعداد زیادی از دانشجویان داوطلب دانشگاه‌های مختلف عراق برای راهنمایی افراد گمشده در زیارت اربعین خدمت رسانی می کنند.
حیدر کریم کاظم، یکی از ناظران فعالیت مراکز راهنمایی افراد گمشده گفت: این خدمت آستان مطهرعباسی به دلیل کارایی بسیاری که برای پیدا کردن افراد گمشده به ویژه کودکان و سالخوردگان و بازگرداندن آنها به خانواده هایشان دارد، از اهمیت بسیاری در زیارت اربعین برخوردار هستند.
وی با اشاره به اجرای این برنامه برای پنجمین سال متوالی در ایام زیارت میلیونی اربعین حسینی اظهار کرد: با اجرای این خدمت تاکنون بیش از نه هزار فرد گمشده به خانواده هایشان تحویل داده شده اند.
وی ادامه داد: فعالیت‌ این مراکز در سه محور اصلی منتهی به کربلا از جمله محور بغداد، محور بابل و محور نجف اجرا شد و به ترتیب در محورهای نجف ، بابل و بغداد ۱۱ و9 و۷ مرکز مستقر هستند.
حیدر کریم کاظم با بیان اینکه یک بخش مرکزی تمامی فعالیت های مراکز را با هم هماهنگ می کند، افزود: علاوه بر مراکز سه محور اصلی منتهی به کربلای معلی، ۷ مرکز داخلی نیز با کارشناسی های صورت گرفت انتخاب شد تا همسو با عملیات، امکان  ارتباط ، تماس و دستیابی آسان به آنها میسرباشد.
وی گفت: این مراکز از سامانه الکترونیکی برخوردار هستند که از طریق آنها اطلاعات فرد گم شده به سایر مراکز نیز فرستاده می شود.
یادآور می شود؛ در صورتیکه فرد گم شده به یکی از دفاتر مراجعه کرده باشد مشخصات او در سیستم ثبت شده است و بلافاصله به خانواده و بستگان او اطلاع داده می شود که فرزند و یا همراه آن ها به کدام یکی از دفاتر مراجعه کرده است.