سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

08 آبان 1397

پایان رسمی مراسم اربعین

کنگره عظیم اربعین حسینی که همگان را مبهوت و دشمنان تفرقه افکن را ناامید کرد؛ به‌طور رسمی پایان یافت.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، با وجود اعلام پایان رسمی پیاده روی اربعین حسینی، زائران امام حسين (ع) که از كشورهاي عراق و ايران  و دیگر نقاط مختلف جهان براي درك زيارت اربعين با پاي پياده راهي شهر مقدس كربلا شده‌اند  همچنان در مسیر طریق الحسین در حرکتند.

امروز همزمان با اربعین حسینی بر تعداد زائران در کربلای معلی افزوده شد  و حرکت در خیابان های این شهر به‌ویژه اطراف حرم‌های مطهر به دشواری انجام می‌گرفت.

به علت ازدحام جمعیت و عزاداری مواکب در صحن حرم‌های مطهر، زائران برای ورود به این اماکن مقدسه و زیارت حرم‌های امام حسین و حضرت عباس (علیهم السلام) مدتی را باید در صف منتظر می‌ماندند.

بر پایه این گزارش، براساس آمار مسئولان کشورمان بیش از دو میلیون روادید برای زائران اربعین حسینی صادر شده که اکثر آنها راهی کربلا شده‌اند اما هنوز هم جمعی از زائران عازم کشور عراق هستند.

افزون بر زائران ايراني، ميليون‌ها زائر از كشور عراق و ديگر كشورهاي جهان به ويژه از حوزه خليج فارس و شرق آسيا به زیارت اماکن متبرکه درعتبات عاليات آمده اند تا از اين اجتماع باشکوه مردمی عقب نمانند  و نام خود را در جمع زيارت كنندگان حسين بن علی (ع) در روز اربعين ثبت کنند.

مسئول بخش کنترل دوربین های مدار بسته تولیت حسینی از ورود بیش از 11 میلیون زائر از 10 صفر تا امروز سه شنبه (بیستم صفر) به کربلا خبر داد.

رسول محمد فضاله با اشاره به اینکه با محاسبه آمار زائران در قبل از 10 صفر و بعد از 20 صفر این رقم به 14 میلیون نفر می رسد، افزود: بزرگداشت اربعین حسینی بدون هیچگونه رخداد ضد امنیتی عصر امروز پایان یافت.

براساس گزارش رسانه های عراق، در طرح جامع اربعین امسال بیش از یکصد هزار نیروی امنیتی و نظامی به علاوه الحشد الشعبی شرکت کردند و 10 هزار و 700 دستگاه خودرو برای جابجایی زائران استفاده شد.

مشارکت و کمک نهادهای ایرانی با نهادهای عراقی در مدیریت و سازماندهی مراسم اربعین امسال نیز یکی از جلوه های دیدنی و نشان‌دهنده وحدت بین دو ملت بود که همگان را مبهوت و دشمنان تفرقه افکن را ناامید کرد.

هر چند هر ساله عصر روز اربعین، پایان رسمی این مراسم اعلام می شود اما فعالیت دست‌اندرکاران عراقی و ایرانی برگزاری اربعین و ستادها و کمیته های هماهنگی دو کشور، به‌ویژه بخش حمل و نقل و نیز نهادهای امنیتی و انتظامی عراق همچنان تا بازگشت آخرین زائران و موکب‌ها به شهرها و کشورهای شان ادامه دارد.