جمعه 7 اردیبهشت 1403

06 آبان 1397

کتابخانه تخصصی اربعین راه اندازی می شود

معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح ایجاد کتابخانه تخصصی اربعین را در دستور کار دارد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین ، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتابخانه تخصصی اربعین را با هدف استفاده محققان و زائران راه اندازی خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی کار گروه اربعین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، معاونت فرهنگی این وزارتخانه فعالیت های متنوعی ازجمله حمایت و خرید کتاب هایی با موضوع اربعین و حمایت از چاپ کتب ارزشمند را در دستور کار دارد و تلاش کرده است که فعالیت ها منحصر به ایام اربعین نشود.
این گزارش حاکیست بعد از اربعین قرار است کارهای تحقیقی و پژوهشی و مقالات در حوزه های مکتوب و فضای مجازی رصد و جمع آوری شود و یک کارگروه بهترین ها را جمع بندی و به زبان انگلیسی ترجمه کند تا با توزیع در سطح دانشگاههای اروپا، فضای اربعین گسترش یافته و برای استفاده در دسترس پژوهشگران ، محققان و اساتید دانشگاهی قرار گیرد.
بر پایه این گزارش ، اجرای 15 تعزیه و60 نمایش صحنه ای درنقاط مرزی ، چاپ دو نمایشنامه با موضوع اربعین در قالب کتاب و توزیع رایگان درمیان اعضای انجمن های فعال در حوزه تئاتر شهرستان های مختلف از جمله برنامه های معاونت امور هنری وزارت ارشاد است. همچنین طرح جمع آوری الحان و نغمه هایی که در ایام اربعین توسط مردم خوانده می شود توسط تیم های تخصصی در اربعین امسال اجرا و انشاءالله در اسفند ماه در قالب نرم افزار و در اردیبهشت ماه آینده در قالب کتاب در نمایشگاه کتاب رونمایی خواهد شد.
درحوزه آی تی نیز اپلیکیشن طریق السعاده به چهار زبان عربی ، فارسی ، انگلیسی و روسی در اختیار زائران قرار گرفته است و با استفاده از فیلم ها و تصاویری که روزانه از مسیر پیاده روی و شهرهای کربلا و نجف ارسال می شود بروز رسانی  و هر روز هم یک کتاب با موضوع اربعین و سیدالشهداء در چهار زبان مذکور به آن اضافه می شود.
این گزارش حاکیست در حوزه آی تی 15 مستند یک دقیقه ای در ایام اربعین تصویر برداری و تا 28 صفر در فضای مجازی رونمایی خواهد شد و مسابقه بین المللی "مهر محرم" نیز با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در بخش های فیلم، عکس و حوزه فضای مجازی با استقبال خوبی روبرو شده و یازده کشور در آن مشارکت کرده اند.
درحوزه معاونت سینمایی هم با استقرار سینما سیار در مرزهای مهران و چذابه فیلم بوقت شام و مستند های تولید شده در حوزه اربعین در سال های گذشته برای زائران نمایش داده می شود. همچنین از فیلم مستند "طبیب مسیر" که امسال در مسیر پیاده روی اربعین در حال تولید است و بهترین فیلمنامه با موضوع اربعین برای ساخت یک فیلم سینمایی بلند حمایت مالی صورت می گیرد. 
بر پایه این گزارش ، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد هم امسال حضورفعال و پر رنگی در حوزه اربعین دارد و علاوه بر برگزاری چند همایش ، قرآن را به زبان های اردو و ترکی چاپ و در میان زائران پاکستانی و آذربایجانی که از مرزهای میرجاوه و آستارا وارد کشورمان شدند، توزیع کرد.
حمایت ازچاپ مقالات با هماهنگی کارگروه کمیته بانوان کمیته فرهنگی آموزشی اربعین و همچنین حمایت های مادی و معنوی از طرح های تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه اربعین از دیگر برنامه های این معاونت بوده و امسال ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان های خوزستان ، ایلام ، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان درحوزه اربعین فعال شده اند و قرار است سال آینده ادارات کل ارشاد در استان گیلان و دیگر استان هایی که درمسیر زائران غیر ایرانی اربعین قرار دارند به این چهار استان برای پذیرایی از آنها افزوده شوند.