محسن اعتماد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این قطار روزهای 8، 10، 11 و 12 آبان ماه از استان قم به مقصد کربلا و در روزهای 19، 20، 21 و 22 آبان ماه از کربلا به سمت قم حرکت می کند.
وی خاطرنشان کرد: این قطار مسافران را از قم به شلمچه منتقل می کند و مسافران مسیر شلمچه تا بصره را به دلیل نبود ریل راه آهن باید در مدت زمان 40 دقیقه با اتوبوس طی مسیر کنند؛ مسیر بصره تا کربلا نیز با قطار انجام می شود.
وی پیش بینی کرد: زمان سفر از قم تا کربلا با تمام مراحل تشریفاتی که در مرز ایران و عراق انجام می شود، 35 ساعت به طول انجامد.
اعتماد خاطرنشان کرد: قطار قم - کربلا از جمله قطارهای تختخوابی، مجهز و به روز است که در مسیر رفت با یک وعده شام و صبحانه و در مسیر برگشت با یک وعده ناهار و شام از مسافران پذیرایی می شود.
وی ادامه داد: این قطار در کشور عراق نیز اتوبوسی و جزو قطارهای باکیفیت می باشد.
به گفته وی، راه آهن مسیر رفت از قم تا شلمچه را 770 هزار و مسیر برگشت از شلمچه تا قم را 800 هزار ریال قیمت گذاری کرده و کل قیمت این قطار در هر مسیر توسط بخش خصوصی یک میلیون و 900 هزار ریال عنوان شده است.
مدیرکل راه آهن قم بیان کرد: کارگزار ایرانی قطار قم - کربلا که انجمن صنفی گردشگری استان قم است، بر اساس قراردادی که با کارگزار عراقی منعقد نموده، تمام مسئولیت ارائه خدمات و مسائل مربوط به مسافران را به عهده دارد.
وی اضافه کرد: همچنین گروهی متشکل از استانداری، سازمان میراث فرهنگی و صنایع گردشگری، نهادهای انتظامی امنیتی و راه آهن از مسیر این قطار بازدید نموده و نسبت به رفع نواقص احتمالی مسیر در همه بخش ها اقدام نمودند.
وی تاکید کرد: با توجه به افزایش ایمنی سفر و استقبال مردم از قطار قم - کربلا، در صورتی که کارگزار طرح نسبت به ادامه همکاری راغب باشد، راه آهن آماده ارائه سرویس به قطار قم - کربلا در تمام طول سال است.
سال گذشته 60 هزار تن از شهروندان قمی از این شهر به کربلا سفر کرده اند که درصد بالایی از این سفرها به صورت جاده ای بوده است.
راه آهن این استان با جابه جایی 10 میلیون و 586 هزار و 329 تُن بار در سال گذشته به وسیله 11 هزار و 262 رام قطار، سهم 23 درصد از کل بار حمل شده از طریق خطوط ریلی کشور را داراست.
همچنین سال گذشته یک میلیون و 539 هزار و 500 تن از طریق ریل راه آهن قم جابه جا شده اند که چهار درصد کل مسافران جابه جا شده از طریق ریل در کشور بوده است.
راه آهن قم در حال حاضر 400 کیلومتر خط اصلی، 30 کیلومتر خطوط صنعتی و تجاری و 50 کیلومتر خط فرعی دارد و متشکل از 13 ایستگاه است.
اتصال و ارتباط با خطوط راه آهن اصفهان، اراک و محور جدید و قدیم تهران، ورود و خروج بیش از 28 هزار واگن باری در ماه، ورود و خروج بیش از 15 هزار سالن مسافری در ماه، ورود و خروج روانه 50 رام قطار مسافری و 30 رام قطار باری و واقع شدن در مرکز کشور از ویژگی های راه آهن قم می باشد.