شنبه 31 شهریور 1403

02 مهر 1396

پیش‌بینی سه و نیم میلیون زائر در اربعین 96

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق طی نشست هماهنگی با مسئولان ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه از سال 90 تاکنون، طی هر دوره، 200 تا 500 هزار نفر به زوار کربلا در اربعین افزوده می‌شود، اعلام کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود که سه و نیم میلیون ایرانی به زیارت کربلا بروند.


به گزارش کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، حجت‌الاسلام والمسلمین اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق و رئیس ستاد فرهنگی اربعین ایران و عراق در نشست امروز که با حضور حجج اسلام حسینی و احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین برگزار شد، عنوان کرد: در سال 89 حدود 70 ـ 80 هزار نفر به زیارت کربلا آمدند. این میزان در سال 90 به 500 ـ 600 هزار نفر رسید. که در سال‌های اخیر طبق آمار نشان می‌دهد که حدود 200 تا 500 هزار نفر طی هر سال به این میزان افزوده می‌شود. آمار سال 95 برابر سه میلیون نفر بود. بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم که در سال 96 با سه و نیم میلیون نفر زائر ایرانی روبرو باشیم.
وی گفت: تفاوتی که در سال ۹۶ با آن روبرو هستیم، آن است که مرز قصرشیرین یا خسروی به مرزهای قبلی افزوده شده است. در این باره بحث‌های امنیتی در عراق مطرح می‌شود که باید امنیت‌سازی به درستی صورت گیرد و احتمالاً مشکلی برای بازگشایی مرز خسروی نخواهیم داشت. بنابراین علاوه بر مرزهای شلمچه، چزابه و مهران، مرز خسروی نیز امسال افزوده شده است.
حجت‌الاسلام اباذری ادامه داد: تمرکز ما طی امسال مانند سال قبل بر روی سامراست که جمعیت بیشتری از زوار را در این شهر میزبانی کنیم. با توجه به این که مرز خسروی گشوده می‌شود، مدیریت مرز مهران و هدایت زوار به سمت سامرا، کار را به نحوی آسانتر خواهد کرد؛ همچنین بر تمرکز بیشتر میزبانی از زوار در کاظمین تأکید داریم. در مباحث امنیتی نیز تاکید بر آن داریم که بر مرزها بیشتر تمرکز داشته باشیم. دو شهر سامرا و کاظمین نیز در این حیطه قرار دارند.
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق تصریح کرد: در بخش فرهنگی با ساختار جدید و ۷۰ اقدام فرهنگی وارد صحنه فرهنگی اربعین می‌شویم. تاکنون کار در ستاد فرهنگی اربعین به آرامی پیش رفته است و بعد از عاشورا باید به آن سرعت ببخشیم.