شنبه 31 شهریور 1403

27 شهریور 1396

مسئول کمیته فرهنگی، آموزشی و نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در قم: لزوم خودجوش کردن برنامه‌های مردمی اربعین

مسئول کمیته فرهنگی، آموزشی و نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در قم بر لزوم ورود مردم به صورت خودجوش در برنامه‌های پیاده‌روی اربعین تاکید کرد.


حجت‌الاسلام والمسلمین محمد نقدی، مسئول کمیته فرهنگی، آموزشی و نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در قم در گفت‌وگو با کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین عنوان کرد: بعثه مقام معظم رهبری در سراسر کشور برنامه‌هایی را برای مراسم پیاده‌روی اربعین تدارک دیده است که با همکاری سازمان‌های دست‌اندرکار این موسم و مشورت آنان بتواند اقدامات اثرگذاری انجام دهد.

وی به استان قم در این رابطه اشاره و اظهار کرد: مسجد مقدس جمکران، ستاد بازسازی عتبات عالیات، سازمان حج و زیارت، سازمان تبلیغات اسلامی،‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر ائمه جمعه و هیئات مذهبی برای همکاری در این رابطه دعوت شده‌اند و برنامه‌های مختلفی را پیش‌بینی می‌کنند.

حجت‌الاسلام نقدی از اطلاع‌رسانی برنامه‌های مختلف توسط رسانه ملی یاد کرد و گفت: همایش اربعین نیز به منظور توجیه بیشتر زواری که عازم کربلا هستند برگزار می‌شود که اساتید و کارشناسان مربوطه طی آن، نحوه ورود و خروج آنان به کربلا،‌ چالش‌های مربوط به تهیه ویزا،‌ اقامت در عراق و ... را تبیین می‌کنند و شرح می‌دهند. البته باید به این موضوع توجه داشته باشیم که اصل حرکت پیاده‌روی اربعین مربوط به عراق است و باید مردم را به آن سمت و سو سوق دهیم که به صورت خودجوش به فعالیت در زمینه اربعین بپردازند.

وی به فشردگی بیشتر برنامه‌ها در حین نزدیک شدن بیشتر به موسم اربعین اشاره کرد و افزود: برنامه‌های در نظر گرفته به این منظور از طریق ستاد نماز جمعه پیگیری می‌شود تا مردم توجیه شوند. این اطلاعات توسط رسانه ملی ارائه و در نشریات محلی استان‌ها منتشر خواهد شد.

مسئول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در قم ضمن اشاره به فعالیت‌های سازمان‌های مختلف، از نصب پوسترهای مرتبط با موضوع اربعین و تبلیغات در این رابطه توسط شهرداری با طراحی متمرکز در سطح شهرها یاد کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر افرادی که به هیئات می‌روند از جمله اقشار آزاد مردم هستند،‌ مساجد و برنامه‌های مذهبی مکان مناسبی برای توجیه مردم خواهد بود.

وی بر لزوم ارائه برنامه‌های آموزشی به زائران درباره رعایت مسائل امنیتی و بهداشتی در طول سفر تاکید کرد و با اشاره به فعالیت ثمربخش هلال احمر به عنوان یکی از سازمان‌های موثر در این جریان عظیم، افزود: باید نهادها دست به دست هم بدهند و در این راستا به شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی بپردازند.