شنبه 31 شهریور 1403

23 شهریور 1396

کمیته فرهنگی اربعین حسینی و عتبه حسيني برگزار میکنند؛ هم اندیشی جریان شناسی شعر اربعین با گردهمایی شعرای ایرانی و عراقی

به گزارش خبرگزاری الاربعین رئیس کمیته فرهنگی اربعین حسینی اظهار داشت: با هماهنگی رئیس ستاد فرهنگی اربعین و رایزن محترم فرهنگی جمهوری اسلامی در عراق، جناب حجت‌الاسلام والمسلمین اباذری و تولیت محترم عتبه حسینی، هم‌اندیشی شعرای آیینی ایرانی و عراقی در یک گردهمایی 3 روزه در کربلای معلا به بحث و بررسی جریان‌شناسی شعر عاشورا و ارایه آخرین سروده‌های شعر عاشورایی و اربعینی می‌پردازند.


احمدی بیان کرد: استفاده از ظرفیت بزرگ و اثرگذار شعرا و ادبا یکی از بهترین شیوه‌ها در تولید ادبیات و گفتمان‌سازی فرهنگ اربعین و نهضت الهی عاشوراست. به همین منظور در برنامه فرهنگی سال 1396 اربعین حسینی که به تصویب ستاد مرکزی اربعین و ستاد فرهنگی اربعین رسید، با مساعدت و پشتیبانی و حمایت عتبه حسینی، جمعی از شعرا و نخبگان ادبی ایران و عراق در مجمّع حضرت سیدالشهدا به میزبانی عتبه حسینی گرد هم می‌آیند و در یک نشست 3 روزه که از روز یکشنبه 26/06/96     آغاز می‌شود و تا روز سه‌شنبه  28/06/96 ادامه می‌یابد، به شعرخوانی و برای ادبیات آیینی حسین (ع) و اشعار اربعینی و بررسی پیشینه تاریخی و جریان‌های ادبی شعر اربعینی می‌پردازند.

وی افزود: حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جواد محمد زمانی شاعر آیینی که مسئولیت گروه شعر و ادب کمیته فرهنگی را بر عهده دارد مدیریت این نشست سه روزه را به صورت مشترک با جناب حاج علی کاظم سلطان مسئول بخش فعالیت‌های فرهنگی‌ عتبه حسینی(ع) بر عهده دارند.

رئیس کمیته فرهنگی در خصوص انتشار مباحث این نشست‌ها گفت: یک گروه مستندساز کاروان اعزامی شاعران به عتبات عالیات را همراهی می‌کنند که انشاءالله کلیه مباحث و اشعار ارایه شده ضبط و تدوین و از طریق سامانه الاربعین (www.alarbaeen.ir) در اختیار رسانه‌ها و عموم مردم قرار می‌گیرد و ان‌شاءالله مباحث تخصصی آن نیز تدوین و منتشر خواهد شد.

ایشان خاطرنشان ساختند که این آغاز یک حرکت مستمر و بزرگی است که کنگره شعر حسینی بین شعرای جهان اسلام را رقم خواهد زد و انشاءالله از سال آینده شعرا و ادبایی از کشورهای دیگر نیز دعوت خواهند شد.