شنبه 31 شهریور 1403

09 شهریور 1396

مرز خسروی، مسیر تردد زائران اربعین 7 استان به کربلا

طبق تقسیم‌بندی صورت گرفته در مرکز، در ایام اربعین امسال 500 هزار نفر از زائران7 استان از مرز رسمی خسروی راهی کربلای معلی می‌شوند.


«اسدالله رازانی»، استاندار کرمانشاه در جلسه ستاد اربعین که در محل پایانه بین‌المللی مرز خسروی برگزار شد، افزود: این تعداد، 25 درصد از مجموع زائران اربعین حسینی را که از 4 مرز کشور به عتبات عالیات تردد می‌کنند، شامل می‌شود. برابر تمهیدات صورت گرفته، زائرانی که از مرز رسمی خسروی راهی کربلا می‌شوند، ازآذربایجان‌ شرقی وغربی، اردبیل، زنجان، همدان، کردستان و کرمانشاه هستند.
وی بیان کرد: دراین راستا، اقدام‌های مهمی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت پذیرش و اعزام زائران از مرز رسمی خسروی و شهرستان قصرشیرین انجام شده که تاکنون 110 میلیارد ریال اعتبار شامل 70 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای سامانه روشنایی (توزیع برق) و 40 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیز برای اجرای طرح‌های استانداری و شهرداری جذب شده که در دست انجام است.
استاندار کرمانشاه از آماده‌سازی 5 نقطه در قصرشیرین تا مرز رسمی خسروی برای ایجاد 5 توقفگاه خودرو از سوی ارتش و دیگر دستگاه‌های اجرایی خبر داد و افزود: 80 هکتار زمین مربوط به این توقفگاه از سوی ارتش در حال آماده شدن است و شهرداری نیز در 2 نقطه دیگر برای ساخت توقفگاه خودروهای زائران در حال انجام کار است. سازمان حمل ونقل جاده‌ای و راهداری نیز انجام عملیات روکش آسفالت مسیر خسروی به قصرشیرین و سرپل ذهاب تا قصرشیرین را هم‌اکنون در دست اجرا دارد.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون دستگاه‌های اجرایی دراستان کرمانشاه از جمله قصر شیرین با تمام توان پای کار هستند، ادامه داد: تدابیرلازم در خصوص اسکان، ایجاد ایستگاه‌های صلواتی و پذیرایی زائران اربعین نیز اندیشیده شد و به طور یقین مردم استان کرمانشاه از برکات معنوی پذیرایی از زائران اربعین و بازگشایی مرز خسروی و تحقق آرزوی دیرینه خود برخوردار می‌شوند.
طبق توافقی که به تازگی بین وزیر کشورمان با وزیر کشور عراق در نشست تهران منعقد شد، مرز رسمی خسروی به‌عنوان یکی از مرزهای مورد استفاده برای تردد زائران در ایام اربعین تعیین شد و این مهم یکی از بندهای توافقنامه بین 2 طرف در این جلسه بود.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه دو ماه سخت کاری را در پیش داریم، بر لزوم به کارگیری تمام ظرفیت‌ها و توان دستگاه‌های عضو ستاد اربعین به منظور خدمات دهی مطلوب به زائران تأکید کرد.نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه همچنین در آیین افتتاح طرح‌های هفته دولت در قصرشیرین گفت: اقدام‌های خوبی در حوزه کشاورزی و عمران و آبادانی این شهرستان مرزی صورت گرفته که امید است شاهد ایجاد کمربند سبز در نوار مرزی باشیم.رازانی افزود: به مناسبت هفته دولت در مسیر بزرگراه کرمانشاه به قصرشیرین در مجموع 2 قطعه به طول 20 کیلومتر با 370 میلیارد ریال اعتبار نیز به بهره‌برداری رسید. هم‌اکنون مسیر بزرگراه کربلا- کرمانشاه تا دالاهو به طورکامل دو بانده است و تا پیش از اربعین و اول مهر، قطعه باقی مانده از اسلام آبادغرب تا «کرند» نیز به بهره‌برداری می‌رسد، از مجموع این بزرگراه تنها جاده مسیر قصرشیرین به سرپل ذهاب دو بانده نیست که این طرح هم از سوی پیمانکار در دست اجراست.