شنبه 31 شهریور 1403

26 مرداد 1396

پلارک خبر داد: ویزای موکب‌داران رایگان صادر می‌‌شود/ احیای هنرهای اصیل ایرانی به برکت اهل بیت(ع)

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اعلام این خبر که ویزای موکب‌دارانی که پروانه موکب‌داری دارند برای اربعین به صورت رایگان صادر می‌شود، گفت: به برکت اهل بیت(ع) هنرهای اصیل ایرانی و بخشی از اقتصاد ایران احیا شده است.


حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات  طی نشستی صمیمانه با تعدادی از اصحاب رسانه با اشاره به اینکه پس از هزار و ۴۰۰ سال حرم حضرت علی(ع) ۲۰ برابر توسعه یافته است، گفت: این کار، کار بزرگی است هم از جهت هنری، هم از جهت مدیریت ایرانی و هم از جهت عشق و علاقه ایرانیان به اهل بیت(ع). وقتی مسئولان ایرانی قیمت تمام شده پروژه‌های ستاد را در کشور عراق بررسی می‌کنند برای آنها این قیمت بسیار کم تعجب‌آور است.

بازسازی عتبات عالیات نمود برکت اهل بیت(ع) در اقتصاد ایران

وی با تأکید بر اینکه با انجام پروژه‌های بازسازی عتبات عالیات و به برکت اهل بیت(ع) بهره‌های مادی و معنوی زیادی نصیب ایرانیان شده است، اظهار کرد: با بازسازی عتبات عالیات هم به اهل بیت(ع) خدمت کرده‌ایم، هم فضای زیارتی زائران را توسعه داده‌ایم که تعداد زیادی از این زائران ایرانی هستند و هم به اقتصاد کشور خودمان کمک کرده‌ایم.

هر آنچه در عراق هزینه شده است در اصل همه در ایران خرج شده است

پلارک اعلام کرد: هر آنچه در عراق هزینه شده است در اصل همه در ایران خرج شده است. تمام مصالح طرح‌های توسعه از ایران خریداری و به عراق برده شده است. شش هزار کارگر، مهندس، استادکار، هنرمند و ... نزدیک به چهار سال است که در عراق به صورت مداوم کار می‌کنند و مهم‌تر از همه هنرهای رو به انقراض خاص هنرمندان ایرانی با بازسازی عتبات عالیات احیا شده‌اند.

احیای هنرهای اصیل ایرانی با بازسازی عتبات عالیات

وی ادامه داد: روزی که وارد صحنه آیینه‌کاری حرم‌های مطهر ائمه(ع) شدیم دو نفر استادکار هنر آیینه‌کاری در کشور باقی مانده بود اما اکنون به برکت اهل بیت(ع) بیش از ۵۰۰ آیینه‌کار جوان داریم که این هنر را آموخته‌اند و در حال کار هستند. هنر قلم‌زنی بر روی نقره و مس تبدیل شده بود به هنر محدود به کار بر روی یک بشقاب و ... اما اکنون بیش از ۵۰۰ قلم‌زن ماهر تربیت شده‌اند. هنر مقرنس کاری کاشی، منبت‌کاری، چوب‌کاری و ... نیز احیا شد و از همه مهم‌تر اکنون بیش از هزار و ۵۰۰ قالیباف در کشور در حال بافت قالی‌‌های صحن حضرت زهرا(س) هستند که همه سرپرست خانوار هستند و با این کار هم به اقتصاد خانواده‌ها کمک شده است و هم معنویتی در کارگاه‌ها ایجاد شده است. البته عده‌ای هم دوست دارند به صورت متبرع در این کارگاه‌ها کار کنند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به اینکه استاندار کرمان عنوان کرده‌ است که شهرستان راوند که قدمت بالایی در صنعت قالی بافی داشت بالاترین رتبه خودکشی در کشور را به دلایل مشکلات اقتصادی داشت که اکنون دو سال است آمار خودکشی در این شهر به صفر رسیده و همه در کارگاه‌های قالی بافی مشغول کار هستند.

وی با اشاره به ساخت نیم‌ ضریح‌های مقام‌های خیمه‌گاه امام حسین(ع) در شهرهای مختلف کشور و فضای معنوی ایجاد شده در سراسر کشور، عنوان کرد: تاریخچه بازسازی عتبات نشان می‌دهد که در قرون گذشته این بازسازی‌ها توسط حکام و سلاطین ایرانی صورت گرفته است و بسیار بد بود که امروز که جمهوری اسلامی که با شعار نهضت حسینی و با تأسی از نهضت حسینی انقلاب کرده است برای عتبات عالیات هیچ کاری نکند.

مرز خسروی به روی زائران اربعین باز می‌شود

پلارک در ادامه به تشریح آخرین خبرهای مربوط به اربعین حسینی پرداخت و اظهار کرد: فردا وزیر کشور عراق با وزیر کشور ما نشست دارند و مسئله باز شدن مرز خسروی برای تردد زائران اربعین قطعی می‌شود.

وی ادامه داد: بحث تسریع در صدور ویزا نیز از مباحث مورد بحث است و قطعاً از اول شهریور ماه صدور ویزای اربعین آغاز خواهدشد. مسئولان عراقی از ما خواسته بودند که تعداد ویزای مورد نیاز برای اربعین را اعلام کنیم که نظر ما بر روی سه میلیون و ۲۰۰ هزار ویزای اربعین است. 

سال گذشته نزدیک دو میلیون و ۸۰۰ هزار زائر داشتیم و پیش بینی‌ می‌کنیم که تعداد زائران امسال بیش از سه میلیون نفر باشد. دلیل اینکه مسئولان عراقی خواهان تعیین سقف برای تعداد ویزاهای درخواستی ایران شده‌اند این است که بتوانند خود را برای صدور ویزاها آماده کنند چرا که سال گذشته در حین صدور ویزا با کمبود «لیبل» مواجه شدند.

هزینه صدور ویزار اربعین کاهش نمی‌یابد

پلارک با تأکید بر اینکه همه افرادی که می‌خواهند در مراسم اربعین حضور داشته باشند باید با ویزا وارد کشور عراق شوند، گفت: هزینه‌های صدور روادید کمتر نشده است و بعید می‌دانیم هزینه‌ صدور ویزا کاهش پیدا کند.

افزایش موکب‌های پیاده‌روی اربعین در داخل کشور

رئیس ستاد مشارکت‌های مردمی کمیته مرکزی اربعین از افزایش ۲۰ درصدی خدمات اسکان و تغذیه در اربعین سال جاری نیز خبر داد و گفت: هم کمیت خدمات افزایش پیدا می‌کند و هم محل‌های جغرافیایی ارائه خدمات. زائر کربلا از زمانی که از خانه‌اش خارج می‌شود زائر است چه در داخل کشور باشد چه در خارج از کشور به همین دلیل در داخل ایران از ایلام تا مهران، از مهران تا مرز، از کرمانشاه تا مرز خسروی، داخل شهر کرمانشاه، اهواز، مسیر اهواز تا شلمچه، تعدادی از شهرهای مرزی که زائر خارجی داریم و در داخل عراق درشهرهای سامرا و کاظمین تعداد موکب‌ها را افزایش خواهیم داد.

وی ادامه داد: سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در روز تغذیه شدند که در اربعین سال جاری این خدمت به دو میلیون نفر افزایش پیدا می‌کند که بخشی در داخل ایران خواهد بود و ۸۰۰ هزار نفر اسکان در روز نیز به یک میلیون نفر در روز افزایش خواهد یافت.

پلارک با تأکید بر اینکه موکب‌دارانی که تاکنون پروانه موکب‌داری نگرفته‌اند سریع‌تر به ستادهای بازسازی مراجعه کنند. چرا که ما به موکب‌دارانی خدمات ارائه می‌دهیم که پروانه موکب‌داری داشته باشند. در سال جاری تمام ویزای موکب‌داران به صورت رایگان صادر می‌‌شود و کالاهای آنها قبل از آغاز مراسم از سه مرز خروجی به عراق منتقل می‌‌کنیم.