شنبه 31 شهریور 1403

12 مرداد 1396

صالحی عنوان کرد: پرچم حرم امام رضا(ع) بر بالای موکب های اربعین/ مردم ایران و عراق با هم موکب بسازند

نماینده آستان قدس رضوی در کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین ضمن تشریح اقدامات این آستان در مراسم اربعین از مردم ایران خواست نه به صورت مستقل بلکه به صورت مشترک با مردم عراق موکب احداث کنند


حجت الاسلام داود صالحی، نماینده آستان قدس رضوی در کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین در گفت وگو با روابط عمومی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین به تشریح اهم فعالیت های آستان قدس رضوی در مراسم اربعین پرداخت و اظهار کرد: آستان قدس رضوی مطابق با سیاست هایی که در ستاد مرکزی اربعین تصویب شده است برنامه‌هایی برای استفاده از ظرفیت های آستان در مراسم اربعین حسینی دارد.

وی که مسئولیت معاونت هماهنگی موکب های را نیز بر عهده دارد اعلام کرد: با هماهنگی طرف های عراقی بنا داریم برنامه های مختلفی از جمله تکریم موکب داران عراقی، تکریم منازلی که پذیرای زوار ایرانی و غیر ایرانی هستند، کمک به سازماندهی بهتر مجموعه های عراقی برای اسکان زوار در منازل، تولید هدایای فرهنگی (هدایایی به غیر از کتاب و جزوه از قبیل پلاک، گل سر برای دختر بچه ها و ...) و توزیع بین زوار از طریق موکب داران عراقی را انجام دهیم.

حجت الاسلام صالحی سیاست آستان قدس رضوی در اجرای برنامه های فرهنگی در اربعین را حضور حمایتی و پشتیبانانه اعلام و اظهار کرد: سیاست ما این است که مستقیماً در مراسم اربعین طرح ها و برنامه ها را اجرا نکنیم بلکه کارها را از طریق کانال مردم و مؤسسات فرهنگی عراق انجام دهیم.

وی از اهدای پرچم آستان قدس رضوی به موکب داران عراقی که فعالیت بیشتری دارند، با خانواده شهدا ارتباط بیشتری دارند، شهید مدافع حرم داشته اند و ... نیز خبر داد و گفت: بنا داریم با هماهنگی کمیته فرهنگی اربعین همایشی را با حضور موکب داران ایرانی و عراقی در عراق با تولیگری مجموعه های فرهنگی عراقی برگزار و از موکب داران که به مردم ارائه خدمت می کنند تجلیل کنیم.

در کل استان قدس به جای اینکه بخواهد صرفاً یک موکب در کنار سایر موکب ها احداث کند امیدواریم بتوانیم بقیه موکب داران و فعالان اربعین را تقویت کنیم و

نماینده آستان قدس رضوی در کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: نمی خواهیم اقدامات آستان همراستا با برنامه های مردم عراق باشد بلکه می خواهیم جنبه حمایتی از همه کسانی داشته باشد که در اربعین ارائه خدمت می کنند. بر همین اساس هم تا جایی که در توان داشته باشیم ارزاق به موکب داران عراقی که به زائران خدمات ارائه می کنند، ارائه خواهیم کرد. همچنین تعدادی از موکب داران عراقی امسال قبل از اربعین مهمان آستان قدس رضوی بوده و از آنها تجلیل خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: ترجیح ما این است که به جای اینکه موکب داران ایرانی موکب مستقل احداث کنند به پشتیبانی موکب های عراقی بروند و در ذیل موکب های عراقی و با همکاری هم به زائران ارائه خدمت کنند.

صالحی در پاسخ به این سؤال که هزینه های صورت گرفته از چه بخش از درآمدهای آستان قدس رضوی تأمین می شود؟ گفت: بخشی از هزینه ها از حق التولیه و اختیارات آستان است. دلیل این هزینه کرد هم توصیه هایی است که از امام رضا(ع) برای تکریم یاد و نام و قیام امام حسین(ع) صورت گرفته است. خود امام رضا(ع) هم صله های بزرگی به افرادی که برای امام حسین مداحی می کردند و یا به هر نحوی یاد امام حسین(ع) را زنده نگه می داشتند اهدا می کردند. این اقدامات فرهنگی در اربعین جزو مأموریت های آستان است که از موقوفات عمومی آستان برای این موضوع استفاده می شود. اما هیچ موقوفه خاصی برای مراسم اربعین به استان امام رضا(ع) هدیه نشده است.