شنبه 31 شهریور 1403

20 تیر 1396

کمک به پیشبرد اهداف ستاد اربعین با نیازسنجی از مخاطبان

به منظور پیشبرد اهداف کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین و اجرای مطلوبتر عملکردها در راستای این فرهنگ عظیم،‌ طرح پژوهشی نیازسنجی فرهنگی،‌ تبلیغی و آموزشی در اربعین در دست اجراست تا به نیازسنجی از مخاطبان بپردازد


به گزارش کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین،‌ طرح پژوهشی نیازسنجی فرهنگی،‌ تبلیغی و آموزشی در اربعین با هدف شناخت نیازهای فرهنگی،‌ تبلیغی و آموزشی در این رویداد عظیم معنوی طراحی شده است که این سنجش گامی اساسی برای برنامه‌ریزی فعالیت‌های کمیته فرهنگی و آموزشی محسوب می‌شود.

این پژوهش همچنین سبب واقعی و عینی‌ شدن بیشتر برنامه‌ها و تطابق آنها با واقعیت‌های موجود در عرصه میدانی اربعین می‌شود. در این پیمایش، اطلاعات از طریق پرسشنامه و مصاحبه با صاحب‌نظران، مسئولان، مبلغان و زائران فرهیخته جمع‌آوری و پردازش خواهد شد.

همچنین نیازهای مورد بررسی به سه گروه نیازهای فرهنگی، آموزشی و تبلیغی تقسیم شده است. یافته‌های این طرح می‌تواند راهگشای برنامه‌ریزان در سه عرصه یاد شده باشد تا در برنامه‌ریزی‌ها از آنها بهره‌برداری شود. کسب اطلاعات از نیازهای مخاطبان سبب موفقیت بیشتر مسئولان برنامه‌ریز در کمیته فرهنگی و آموزشی می‌شود.

باید به این موضوع توجه داشت که هسته اصلی فرآیند برنامه‌ریزی موفق و آینده‌نگر، نیازسنجی است که سبب انطباق روزآمد و کارآ میان منابع و نیازها می‌شود. نکته دیگر در این رابطه آن است که، تنوع و تحول به عنوان دو ویژگی نیازها سبب خواهد شد که سازمان‌ها و نهادها برای دستیابی به شناخت واقعی نیازهای جامعه هدف،‌ نیازسنجی را در دستور کار خود قرار دهند.

در این رابطه،‌ گمان و حدس درباره نیازها، تغییرات و دگرگونی‌ها در عرصه عمل، زمینه شفاف‌سازی در کنار آگاهی و اجرای مطلوبتر عملکردها را فراهم می‌کند. این طرح توسط گروهی از صاحب‌نظران و کارشناسان و فعالان فرهنگی،‌ تبلیغی و آموزشی در ستاد اربعین در دست انجام است.