شنبه 31 شهریور 1403

20 آبان 1395

برگزاری نشست علمی تخصصی روشهای روایتگری حماسه اربعین

نشست علمی تخصصی روشهای روایتگری حماسه اربعین با حضور حجج اسلام نجفی روحانی، وافی، محمدی و سرچاهی وبا استقبال روحانیون وراویان در سازمان حج وزیارت قم برگزار گردید.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، نشست علمی تخصصی روشهای روایتگری  حماسه اربعین با حضور حجج اسلام نجفی روحانی، وافی، محمدی و سرچاهی وبا استقبال روحانیون وراویان در سازمان حج وزیارت قم برگزار گردید.

در ابتدای نشست حجت الاسلام نجفی روحانی به  بررسی روش های گوناکون روایتگری حماسه اربعین حسینی پرداخته و تاکید نمودند لازم است روایتگران نهضت امام حسین علیه السلام  با روش های جدیدی مانند "واقعیت افزوده" و "عینک گوگل"  که در آینده نزدیک با آن رودر رو هستیم نیز مجهز شوند تا از این طریق معارف اهل بیت علیهم السلام را در میان اقشار مختلف جامعه بخصوص تحصیل کردگان وفرهیختگان ترویج نمود.

در ادامه نشست حجت الاسلام محمدی به معرفی شیوه اجرای برنامه خود که همان اجرا بر روی پرده متحرک بود پرداختند و طراح اصلی این نوع پرده خوانی را حجت الاسلام قدوسی معرفی نمودند. ایشان سنگینی و حجم زیاد آن را از معایب این نوع برنامه دانستند و نسبت به کوچک بودن این پرده  برای اجرای در فضاهای بزرگ،این پیشنهاد را دادند که می توان با دوربین از روی پرده فیلم گرفت وهمزمان روی یک پرده بزرگ تر به نمایش در اورد.

حجتالاسلام وافی در ادامه نشست علمی اجرای برنامه چند رسانه ای را در 2بخش پاورپوینت و ویدئو رسانه(استخدام فیلم و صوت)  تبیین نموده وسپس محاسن این برنامه را  این گونه برشمردند.1- زمان مشخص دارد 2- دیالوگ آماده دارد 3- باید تطبیق بر ثانیه رعایت شود 4- به راحتی و در چند جلسه قابل آموزش است 5- تکیه راوی به لب تاپ نیست. ایشان در ادامه معایبی این برنامه متذکر کردند:1-اگر برق قطع شود کار برنامه هم تمام است 2-همه جایی نبودن این برنامه 3- هزینه بر بودن این برنامه(نیاز به پرده و ویدئو  و وقت زیاد)4- در حاشیه بودن راوی. ایشان در پایان مدتی هر چند کوتاه را به اجرای قسمتی از فیلم "شلیک بی صدا" پرداختند.

در ادامه این نشست علمی حجتالاسلام سرچاهی به معرفی برنامه نرم افزارحماسه عاشورا پرداختند ومهمترین حسن این برنامه را روحانی محور بودن دانستند و افزودند که این برنامه  بر اساس دلخواه راوی  قابلیت  اجرا دارد یعنی راوی از هر کجای برنامه که بخواهد می تواند روایتگری را آغاز نموده و در هر جایی از برنامه که خواست به پایان برساند.در پایان نشست حجت الاسلام اکبری به مدت 25 دقیقه به اجرای  روایتگری "آهنگ اربعین" پرداختند و با ذکر مصایب وروضه خوانی امام حسین علیه السلام واصحاب ویاران باوفای آن حضرت فضای نشست را عاشورایی نمودند.