شنبه 3 آذر 1403

05 مهر 1400

جهانی شدن اربعین با پیروی از سیره شهدا ممکن است

نشست جهانی‌سازی و اربعین با حضور اندیشمندان ایرانی و عراقی به همت کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در کربلای معلی برگزار شد.


به گزارش پایگاه خبری الاربعین در این نشست لاله افتخاری از اساتید حوزه و دانشگاه با اشاره به این که مردم دنیا دنبال رسیدن به سعادت هستند، اما راه آن را نمی‌دانند و دنبال الگوی مناسب هستند گفت: اکنون دنیا با ارتباطات لحظه‌ای تبدیل به دهکده جهانی شده و برنده این میدان کسی است که برنامه مناسب داشته باشد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نهضت حسینی دو بال شهادت و حماسه را توامان در اختیار دارد و سعادت را برای مردم جهان می‌تواند ارائه کند. در این میان خانواده شهدا نقش مهمی دارند و ارائه الگوی زندگی، اولین وظیفه آن‌هاست و رهبر معظم انقلاب در سخنان‌شان بر این مسأله تاکید دارند.

وی افزود: استقامت سیدالشهدا (ع) در سخت‌ترین لحظات کربلا و نیز حضرت زینب (س) بعد از کربلا باید راه و روش خانواده شهدا در مسیر زندگی باشد. ما برای اینکه حرکت اربعین را جهانی کنیم و البته در حال تحقق است باید شاخص‌ها و الگوهایی اعم از صبر، ایثار و جهاد داشته باشیم که این‌ها در بین خانواده شهدای ایران و عراق به چشم می‌خورد. خانواده‌های شهدا باید در این مسیر پرچمدار باشند همان طور که زینب کبری (س) بود.

افتخاری ادامه داد: ابومهدی المهندس و سردار سلیمانی الگوهای این راه هستند و دشمن از آن‌ها می‌ترسد.

در ادامه فاطمه دمیرچی، استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه می‌فرماید مرا با تقوی و پرهیزکاری یاری کنید، گفت: کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا دو معنی دارد یکی معنای عام که همان زنده بودن یاد قیام عاشورا در هر زمان و مکانی است و یکی معنای خاص است و آن از این قرار است که در هر برهه‌ای از زمان جبهه حق و باطل وجود دارد و باید بدانیم که در هر برهه، ما درجبهه حق قرار داریم  یا یزیدیان.

وی ادامه داد: این همان پیام جهانی قیام امام حسین (ع) است و همان یاری مولا امیرالمومنین (ع) است که تقوی یاری رساندن به جبهه حق دربرابر باطل است.

استاد علوم قرآن و حدیث در این جلسه گفت: قیام امام حسین (ع) دو نتیجه می‌توانست داشته باشد. یکی رسیدن به حکومت و دیگری شهادت. اما هر دوی این‌ها برای یک هدف بود و آن جلوگیری از انحراف در دین اسلام و عدم تداوم حکومت فاسد.

وی گفت: اگر سیدالشهدا (ع) قیام کرد برای این بود که معروف جای منکر را گرفته و منکر جای معروف را. لذا باید مسئولیت تاریخی اجرا می‌شد. در مقابل، خواص بی بصیرتی در برابر ظلم و جور سکوت کرده بودند. مانند فرزندان زبیر، عباس و بسیاری دیگر از کسانی که زمان پیامبر (ص) را درک کرده بودند و این انحرافات را می‌دیدند و به مسئولیت تاریخی خود عمل نکردند. حرکت امام حسین برای انجام مسئولیت و احیای این نقش عظیم بود و این پیامی جهانی برای اربعین است که باید در همه حال به دنبال ادای مسئولیت و جلوگیری از انحراف در مسیر حق باشیم.

استاد حوزه و دانشگاه عراق هم با اشاره به اینکه قیام امام حسین (ع) با حرکت انبیای الهی مقایسه می‌شود گفت: ابراهیم نبی درمیان آتش نمرود افتاد و آتش گلستان شد و موسی هم پس از آنکه به دنیا آمد از خوف مامورین فرعون به دستور الهی به آب انداخته شد و خداوند وعده داد او را به مادرش برگرداند و چنین شد.

وی ادامه داد: اما سید الشهدا (ع) دو راه پیش رو داشت. یا در مدینه بماند که شکست بود یا اینکه به مصاف شمشیر برود که بازهم باسپاه قلیل درظاهر مغلوب میدان بود اما راه دوم را انتخاب کرد تا باخون خود به مصاف شمشیر برود و جلوی انحراف اسلام را بگیرد و باخون خود اسلام ناب محمدی را به عالم بشناساند. همین است که امام خمینی (ره) فرمود ماهرچه داریم از عاشورا داریم چرا که امام حسین (ع) باقیام خود برعلیه ظلم وفساد یزید، راه را به همه ی عالمیان نشان داد و می‌بینیم که خط سیدالشهدا (ع) درلبنان، عراق، یمن واقصی نقاط عالم دنبال می‌شود.