شنبه 31 شهریور 1403

07 مهر 1399

لحظه لحظه 8 سال دفاع مقدس تجلی آموزه های عاشورا بود

نشست «اربعین و دفاع مقدس» روز گذشته با حضور رئیس سازمان حج و زیارت برگزار شد.


 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت در نشست «اربعین و دفاع مقدس» که روز گذشته برگزار شد، عنوان کرد: امسال چهلمین سالگرد هشت سال دفاع مقدس مصادف شد با اربعین امام حسین (ع)،دوستان بسیاری در هفته دفاع مقدس یاد و خاطره جبهه های جنگ را روایت می کنند و بسیاری از عزیزان اشاره می کنند به عبارت از فکه تا مکه، اما من فکر می کنم، بر عکس این جمله (از مکه تا فکه) صحیح تر بود، چراکه خداوند در دین خود، برای ماندگاری و پایایی ارزش های دین، رموزی را قرار داده که یکی از آن ها حج و دیگری زیارت است.

وی افزود: در حج همه ما می آموزیم که رخت دنیا از تن برکنیم، کفن بپوشیم، به طواف خانه توحید برویم که در هر دور طواف، خلوص و غربت خودمان را به خداوند بیشتر می کنیم. یاد گرفتیم که در پشت مقام ابراهیم به ابراهیم اکتفا و به جنگ نمرودیان برویم و خودمان را آماده کنیم که در آتش مهیای شده نموردیان بیفتیم، یادگرفتیم که برای رشد و تعالی باید به عرفات برویم و شناخت و عرفان خود را افزایش دهیم،  در مشعر آماده می شویم که در صحرای منا، نمادهای شیطان، کفر، الحاد، ظلم و بی عدالتی بتازیم و در این نبرد آماده شویم تا ابراهیم وار اسماعیل هایمان را به مسلخ عشق ببریم.

رشیدیان خاطرنشان کرد: حج رمز توحید است و ما در جنگ مان هم این نکات را آموختیم، کسی می تواند رزمنده مسلمان باشد که حبّ دنیا را از دل خارج کرده باشد و در این جنگ و جهاد آماده شده باشد، مانند ابراهیم و هاجر، از حب دنیا و علایق دنیوی بگذرد،  تلاش کند و به مبارزه برخیزد، و آتش نمرودیان را به جان بخرد و فدا کردن فرزند را در راه عشق به معبود، توحید و عدالت و آزادگی بپذیرد و  بتواند وارد این عرصه بشود، رزمنداگان ما وقتی که وارد دو کوهه می شدند، لباس رزم که اکثرا لباس آخرت آ ن ها بود می پوشیدند، مخلصانه به نبرد می شتافتند،  نبرد با کشوری که تمام دنیا به پشتیبانی از آن برخواستند.

وی افزود: جنگ ما برگرفته از نهضت امام حسین(ع) بود و آنچه به عنوان پیروزی خون بر شمشیر بارها شنیده ایم، جنگی که کشورهای مختلف از غرب و شرق جهان در کنار صدام بودند،  در کنار دان بودند کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای عربی و آفریقایی،  منابع مالی و  حتی نیروی انسانی را در اختیار عراق قرار می دادند و از طرفی تحریم های شدید که آدمی را با یاد صحرای کربلا می انداخت، از طرفی بسته بودن آب به روی حضرت و خانواده و از طریق دیگر، خیل عظیم دشمنان که از هر سو به سمت اردوگاه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) روان بودند.

میزبانی بی تکلف عراقی ها از زوار اربعین یادآور 8 سال دفاع مقدس

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه رزمندگان ما از این مکتب درس گرفتند، ما در کربلای ایران، شلمچه، قاضی دراز، و... و در اغلب جنگ های این هشت سال دفاع مقدس، در هر صحنه درس آموزی از مکتب کرببلا را می دیدیم، چه در دریا، جه در کوه و چه در خشکی، آثار این بزرگواری و فداکاری را مشاهده می کردیم.

وی افزود: در فرهنگ رزمندگان دفاع مقدس، الگوگیی از درس های کربلا را بسیار می بینیم، برگرفته از درس های کربلا برگرته از درسه ای کربلا را بسیار می بینیم، امروز هم معتقدیم در پیاده روی اربعین یکرنگی و سادگی که در پذیرایی های موکب ها و میزبانی از زوار وجود دارد، همان حسی است که در ایستگاه های صلواتی زمان جنگ نیز وجود داشت، در سادگی سفره ها  و خلوص در پذیرایی ها، خلوص و عشق رزمندگان را می بینیم، همه این ها برگرفته ای مکتب عاشورا و امام حسین (ع) است، برگرفته از توحید، یکتا پرستی، تمسک و توسل به سنت پیامبر(ص) و اهل بیت (ع). ما با تمسک و توسل به آموزه های عاشورا توانستیم از آب و خاک و وطن و دین خود دفاع کنیم، توانسنیم از دآمرنا های یک ملات ازاضیکور به خوی دفاع کنیم