شنبه 31 شهریور 1403

24 شهریور 1399

لزوم وظیفه شناسی مردم هر زمانه نسبت به امام زمان خود

حجت الاسلام و المسلمین مروجی طبسی، استاد حوزه و دانشگاه در همایش بین المللی امام سجاد(ع) و استمرار نهضت حسینی گفت: حضرت امام سجاد(ع) در واقع به مردم فهماندند که در مقابل حضرت سیدالشهدا(ع) به وظایف خود عمل نکردند، ایشان با این خطابه ها تلاش کردند به مردم آگاهی بخشی نمایند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، حجت الاسلام و المسلمین مروجی طبسی، استاد حوزه و دانشگاه در همایش بین المللی امام سجاد(ع) و استمرار نهضت حسینی که روز گذشته همزمان با سالروز شهادت آن حضرت در فضای مجازی برگزار شد، در تحلیل محتوایی خطبه های امام زین العابدین(ع)  گفت: اگر خطبه های آتشین حضرت امام سجاد(ع) و سخنرانی کوبنده عقیله بنی هاشم، حضرت زینب(س) در کوفه و شام نبود، قطعا دشمنان واقعه کربلا را به نابودی کشانده بود. به روایت بزرگان از جمله سید بن طاووسدر کتاب اللهوف و علامه مجلسی در بحارالانوار، امام سجاد بعد از شهادت سید و سالار شهیدان امام حسین(ع)، در میان مردم کوفه حاضر شده و سخنرانی آتشینی برای تماشاگران ایراد کردند، ایشان رو به مردم کرده و به آنام فرمودند، ای مردم آرام باشید، ساکت باشید، ایشان بعد از حمد و ثنای خدای متعال، این جملات را بیان داشتند: « من فرزند کسی هستم که او را بیگناه در کنار شط  فرات به قتل رساندید»، آیا این چیزی جز عزاداری برای امام حسین(ع) است، ایشان یک روز پس از شهادت پدر بزرگوار و خاندان بنی هاشم در روز عاشورا، این سخنان را بیان داشتند.

وی افزود: «ایشان پس از آن فرمودند، ای مردم اگر نمیدانید، بدانید من فرزند کسی هستم که صبرا اورا کشتند ، این جمله صبرا بسیار جمله دقیقی است که حضرت اشاره کردند ، کشتن صبرا با غیر از آن فرق دارد ، کشتن صبرا بدین معناست که انسان خود را آماده قتل بداند و به درستی امام حسین(ع) در روز عاشورا خود را آماده شهادت دیدند، ایشان هرگز ترسی به دل راه ندادند، امام سجاد فرمودند، ای مردم، من فرزند چنین شخصی هستم، ای مردم شما میدانید دیروز چه کسی را به قتل رساندید ، من فرزند همان شخصم.  مردم شما همان کسانی هستید که چندی پیش برای پدرم نامه نوشتید که بیا به عراق، امروز نسبت به او خدعه و مکر نشان داده و او را کشتید،» ایشان برای مردم حقایق رو بازگو می کنند، ایشان دارند برای مردم هم اقامه عزا می کنند، و هم تبلیغ و ترویج عاشورا. سپس حضرت فرمود «شما بسیار مردمانی عهدشکن هستید و بسیار نظر بدی را درمورد پدرم امام حسین از خود نشان دادید، ای مردم در روز قیامت شما چگونه می خواهید در چشمان پیامبر(ص) نگاه کنید. امام سجاد  مردم را می برند به  روزی که همه باید پاسخگوی اعمالشان باشند ، مردم کوفه شما میدانید که روز قیامت باید پاسخگو باشید، پاسخگوی اعمال زشت خودتان باشید.

این استاد حوزه افزود: مرحوم سید طاووس بعد از اینکه سخنرانی آتشین را بیان می کنند عکس العمل مردم را هم بیان می کند، جالب است بدانید که  عکس العمل مردم این بود، «همه گفتند بله همه حرف های شما درست است و ما ظلم کردیم، حضرت فرمودند، هیهات، دروغ می گویید ای مردم مکار؛ با من چه کار خواهید کرد، همان کاری که در حق پدرانم کردید، حضرت فرمودند، من امروز از شما تنها یک چیز می خواهم، سعی کنید از امروز به بعد نه بر علیه ما چیزی بگویید نه در دفاع از ما». حضرت امام سجاد(ع) در واقع به مردم فهماندند که در مقابل حضرت سیدالشهدا(ع) به وظایف خود عمل نکردند، ایشان با این خطابه ها تلاش کردند به مردم آگاهی بخشی نمایند.

حجت الاسلام مروجی طبسی خاطرنشان کرد: اگر مردم در سال 61 هجری، در مقابل امام زمان خویش به آگاه بودند و به وظایفشان عمل می کردند، امام حسین(ع) کشته نمی شد.

وی در پایان تاکید کرد: عزیزان، ما در دوره ای زندگی می کنیم که باید وظیفه شناس باشیم و به وظایف خود در قبال امام زمانمان عمل کنیبم.