سه شنبه 29 اسفند 1402

10 آذر 2017

تفاوت‌های فرهنگی مردم ایران و عراق و سوء تفاهم‌هایی که در اربعین ایجاد می‌شود

مسئول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین به بیان برخی مسائل و آسیب‌های فرهنگی پیاده‌روی اربعین پرداخت و عنوان کرد: باید با فرهنگ و آداب و رسوم هم آشنا شویم تا این آسیب‌ها کاهش یابد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین به نقل از خبرگزاری ایکنا حجت‌الاسلام و المسلمین حمید احمدی، مسئول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین  با اشاره به اینکه برنامه‌های فرهنگی اربعین ۹۶ پس از برگزاری مراسم اربعین ۹۵ آغاز شد و امسال هماهنگی خوبی بین بخش‌های اجرایی و فرهنگی ایجاد شده است، گفت: هشت قرارگاه اصلی در اربعین خواهیم داشت که در هر قرارگاه مسئول فرهنگی در کنار رئیس قرارگاه به فعالیت‌ها خواهند پرداخت.

وی از طراحی پیوست فرهنگی برای تمامی موکب‌های فعال در اربعین نیز خبر داد و گفت: همه موکب‌های فعال در اربعین که از طریق ستاد بازسازی عتبات عالیات محل آنها مشخص شده است، پیوست فرهنگی خواهندداشت که در این پیوست همه نیازمندی‌های فرهنگی موکب‌ها مد نظر قرار گرفته است. بر این اساس اگر موکب‌ مبلغ، مبلغه، قاری، وسایل فرهنگی و ... نیاز دارد از ایران تدارک این نیازها دیده می‌‌شود.

حجت‌الاسلام احمدی ادامه داد: طی یک ماه جاری که تا آغاز پیاده‌روی فرصت داریم، علاوه بر استقرار نیروها، ساماندهی، انتقال تجهیزات به عراق و ...، پوسترها، اینفوگرافی، دستورالعمل‌های اجرایی و ... به استان‌ها ارسال و بین هیئت‌ها توزیع می‌شود.

بیش از ۱۰۰۰ مسئله فرهنگی و تبلیغی پیاده‌روی اربعین احصاء شده است

وی در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌ای برای کاهش مشکلات فرهنگی و برخی تناقضات رفتاری زائران ایرانی دارید؟ گفت: سال گذشته چند گروه صرفاً برای شناسایی آسیب‌ها در مراسم اربعین حضور داشتند و بیش از هزار مسئله فرهنگی و تبلیغی احصاء شد که باید برای هر آسیب تصمیم گیری شود. در این خصوص باید گفت بخشی از مشکلات به تعارضات فرهنگی بین ما و مردم عراق بر می‌گردد که نیاز به آموزش و توجیه دارد و عدم توجیه موجب شده که مشکل بروز کند و بخشی نیز عملکردهای کاملاً غلط رفتارهای است که باید تذکر داده شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال بیشترین تلاش ما بر روی توجیه و آموزش زائران از طریق رسانه‌های جمعی و نیز پخش پوسترهای آموزشی در مراکز تجمع زائران است.

زائران ایرانی نمی‌خواهند اسراف کنند اما ...

احمدی در تشریح آسیب‌هایی که در نتیجه تعارض فرهنگی بین دو کشور بروز می‌کند، گفت: یکی از آسیب‌های مهم اربعین اسراف است که بر می‌گردد به تفاوت طبخ غذا بین مردم ایران و عراق. زائران ایرانی نمی‌خواهند اسراف کنند اما وقتی مثلاً برنجی از موکب‌های عراقی می‌گیرند چون طرز پخت و طعم این برنج‌ها با ذائقه ایرانی‌ها سازگار نیست آن را نمی‌خورند. باید این مسئله برای دوستان عراقی توجه شود که به ذائقه میهمانان خود هم توجه کنند.

چرا زائران عراقی به موکب‌های ایرانی نمی‌آیند؟

وی به یکی دیگر از مسائل فرهنگی که در پیاده‌روی اربعین بروز می‌کند اشاره کرد و گفت: مسئله‌ای که در ایران زیاد مطرح می‌شود این است که زائران عراقی به موکب‌های ایرانی‌ نمی‌آیند؛ دلیل آن این است که مردم عراق خود را میزبان می‌دانند و ما را میهمان و به همین دلیل به موکب‌های ایرانی نمی‌آیند اگر ما می‌خواهیم همه زائران از جمله عراقی‌ها به موکب‌های ایرانی بیایند باید به سمت برپایی موکب‌های مشترک برویم؛ مردم عراق معتقد هستند نباید صاحب‌خانه برود و پیش میهمان بخوابد.

مسئول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: برخی از ایرانی‌ها با بافت قومی و مذهبی عراق آشنا نیستند و به همین دلیل مطالبی را مطرح می‌کنند که اهانت به عقاید دیگران است در حالی که در عراق اهل سنت در کنار شیعیان در پذیرایی اربعین حضور دارند به همین دلیل باید در گفتار و رفتارمان دقت کنیم. نوع رفتاری که خانم‌ها در عراق دارند هم گاهی مشکلاتی ایجاد می‌کند. بانوان عراقی به دلیل اینکه همسرانشان عموماً در موکب‌ها مشغول کار هستند به تنهایی به پیاده‌روی می‌روند اما سفر خود را مدیریت کرده و فقط در چادرهای مخصوص بانوان اقامت می‌کنند. عراقی‌ها نمی‌پسندند که خانم‌ها در جاهایی اسکان داشته باشند که در معرض رفت و آمد است و یا در خیابان اطراق کنند که در این زمینه هم باید به فرهنگ حاکم بر عراق احترام گذاشت.

ماندن زیاد در خانه‌های مردم عراق یک آسیب است/ مراعات کنید

وی توقف زیاد در عراق و ماندن در خانه‌های مردم عراق را یکی دیگر از آسیب‌های فرهنگی اربعین عنوان کرد و گفت: البته سال گذشته اتفاق خوبی افتاد و حدود یک میلیون نفر از زائران ایرانی قبل از روز اربعین به کشور بازگشتند و این نشان می‌دهد رسانه‌ها، ائمه جمعه و جماعات و ... که در این خصوص صحبت کردند نتیجه داده است، ولی باز هم زائرانی را داشتیم که یک هفته در کربلا توقف کردند؛ پسندیده نیست که وقتی عراقی‌ها خانه‌های خود را در اختیار زائران قرار می‌دهند، توقف زیادی در خانه‌های آنها داشته باشیم بلکه باید به فکر سایر زائران هم باشیم.

اربعین یک سفر رایگان نیست؛ باید این تصور اصلاح شود

حجت‌الاسلام احمدی تصور اینکه سفر اربعین باید یک سفر رایگان باشد را هم کاملاً غلط دانست و گفت: برخی انتظار دارند و تصور می‌کنند که اربعین یک سفر رایگان است در صورتی که در عراق این تصور نیست و هر عراقی هزینه‌های سفر هم را پرداخت می‌کند البته هر کجا موکبی بود برای غذا و استراحت می‌رود اما اینکه تصور شود همه چیز از زمان حرکت از خانه تا بازگشت رایگان است تصور اشتباهی است و باید اصلاح شود.

۱۰ درصد سفرهای اربعین غیرقانونی بود

وی یکی دیگر از مشکلات موجود در سفر اربعین را سفرهای غیرقانونی اعلام و اظهار کرد: اگر چه سال گذشته تعداد این سفرها کم و حدود ۱۰ درصد بود اما همین میزان هم آسیب‌های جدی امنیتی ایجاد می‌کند و باید به صفر برسد.

 

مسئول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی در پایان گفت: استفاده از یک لیوان برای چند نفر از دیگر مسائلی است که برای مردم عراق چندان مهم نیست اما ایرانی‌ها آن را نمی‌پسندند. با گفتن این مسائل به موکب‌داران عراقی مشکلاتی از این دست اصلاح می‌شود به همین دلیل سال گذشته تعدادی از موکب‌داران عراقی را به ایران دعوت کردیم تا هم آنها با فرهنگ و رفتار ما آشنا شوند و هم ما با آداب و رفتارهای آنها آشنا شویم.