سه شنبه 29 اسفند 1402

10 اردیبهشت 2017

لزوم تبیین مبانی نظری حرکت اربعین

معاون فرهنگی حوزه نمایندگی ولی فقیه در حج و زیارت با اشاره به اینکه عدم تبیین مبانی نظری در گام‌های نخستین پیاده‌روی اربعین می‌تواند به چالش‌های بزرگی تبدیل شود،‌ این وظیفه را برعهده اندیشمندان دانست که حقیقت این جریان را کشف کنند و بازتاب دهند.


حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد مظلومی، معاون فرهنگی حوزه نمایندگی ولی فقیه در حج و زیارت درباره چالش‌های فرهنگی که در اربعین با آنها روبرو هستیم عنوان کرد: انعکاس پدیده اربعین در همه فرهنگ‌های دیگر از جمله فرهنگ تشیع یکی از چالش‌هاست. تاکنون به دلیل تحریم رسانه‌ها که سعی داشتند این پدیده در فرهنگ‌های دیگر بازتاب نداشته باشد،‌ نتوانسته‌ایم انعکاس خوبی داشته باشیم که این نکته را باید مورد توجه قرار دهیم. 
وی در بیان نکته دیگر در این رابطه گفت: تفسیر صحیح این پدیده حائز اهمیت است. در فرهنگ خود درصدد آن هستیم که این پدیده را تبیین کنیم و به حقیقت این حرکت پی ببریم. جریان اربعین ورای حرکت فیزیکی بوده و قطعاً بار معنایی عظیمی در آن نهفته است. 
معاون فرهنگی حوزه نمایندگی ولی فقیه در حج و زیارت ادامه داد: به تعبیر بسیاری از بزرگان، این حرکت می‌تواند تولد نوینی برای حقیقت دین و اسلام باشد و تبیین این حقیقت محتاج فعالیت فرهنگی است. نکته دیگر اینکه به حوزه‌هایی مربوط است که جای کار فراوان دارد و به نوعی می‌تواند به چالش تبدیل شود. در این راستا باید به تبیین مبانی نظری چنین حرکتی که در گام‌های نخست است پرداخت.
وی افزود: یک حرکت الهی به برکت امام حسین(ع) شکل گرفته است و مردم به صحنه آمده‌اند و اتفاق بی‌نظیری در تاریخ رقم خورده است که نه در تاریخ و نه در جغرافیا مثالی برای آن وجود ندارد. در این باره اندیشمندان وظیفه دارند که حقیقت و کنه این حرکت را کشف کنند و بازتاب دهند. 
حجت‌الاسلام مظلومی همچنین گفت: نکته پایانی در این رابطه آن که در چنین فضایی چالش‌ فرهنگی وجود دارد و این حرکت مانند هر جریان دیگری اگر با دقت تبیین نشود،‌ ممکن است پیرایه‌هایی از سوی دشمنان به صورت عامدانه و یا از سر غفلت دوستان بر این حرکت اصیل بسته شود. 
وی اظهار کرد: اگر این پیرایه‌ها زدوده نشود و مانع تفاسیر اشتباه نشویم و افرادی ندانسته با مسیری اشتباه در این قالب قرار بگیرند،‌ قطعاً با چالش‌های بزرگتری روبرو خواهیم شد. بر این اساس لازم است اندیشمندان در این چهار ساحت گام بردارند و بخشی از وظایف خود را در قبال چالش‌هایی که پیاده‌روی اربعین را تهدید می‌کنند،‌ به مقصد برسانند.