پنج شنبه 9 فروردین 1403

14 اردیبهشت 1400

سه گناهی که در شب قدر بخشیده نمی‌شود

کارشناس مذهبی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص)به سه گناهی که در شب قدر بخشیده نمی شود،اشاره کرد.


حجت الاسلام موسوی،کارشناس مذهبی، در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) آمده است:وقتی شب قدر فرا می‌رسد خداوند جبرئیل و بسیاری از ملائکه را روی زمین می‌فرستد، جبرئیل ملائکه را احضار می‌کند و به آن‌ها می‌گوید که به زمین بروید و هرکس دعایی می‌کند به دعای آن‌ها آمین بگویید.

او افزود:وقتی سحر شب قدر فرا می‌رسد ملائکه به دستور جبرئیل باز می‌گردند، ملائکه به جبرئیل می‌گویند که امشبی که ما پایین آمدیم و برای دعا کنندگان طلب استغفار کردیم، نتیجه چه شد؟. جبرئیل می‌فرماید که نیاز‌های آن‌ها بر آورده شده و خداوند همه آن‌ها را می‌آمرزد به غیر از افرادی که سه گناه خاص را انجام داده اند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد:جبرئیل می‌فرماید هرکس سه گناه عاق والدین،قطع رحم و قهر کردن را انجام دهد حتی اگر شب زنده داری کند و قرآن به سر بگیرد گناهانش بخشیده نمی‌شود.بحار الانوار، ج ۹۳، ص ۳۳

 

عاق والدین

او در شرحی کوتاه بر این ۳ گناه گفت:عاق والدین به معنای کسی است که پدر و مادر از دست او راضی نیست، عاق والدین شده به چه کسی می‌گویند؟ برخی فکر می‌کنند که اگر مادر یا پدر به او بگوید از تو راضی نیستم این به معنای عاق والدین است که این درست نیست.

حجت الاسلام موسوی بیان کرد:حضرت علی (ع) در اواخر نهج البلاغه می‌فرمایند: هرکس پدر و مادر از دستش ناراحت باشد عاق والدین شده و لازم نیست این مسئله توسط پدر یا مادر به او گفته شود. یعنی فرزندی که با رفتار، کردار و گفتارش موجب ناراحتی والدینش شود عاق شده است.

او افزود:شاید پدر یا مادر نفرین نکنند، اما همین که پدر و مادر را بیازاریم عاق والدین شده ایم. جوانان باید مراقب باشند که دل پدر و مادرانمان را نشکنیم، زیرا اگر می‌خواهیم در ماه رمضان توشه برداریم یکی از مهمترین شروطش رضایت والدین است.

 

قطع رحم

حجت الاسلام موسوی گفت:قاطع رحم به کسی می‌گویند که عزیزان خود را فراموش کرده و به دیدار آن‌ها نمی‌رود. قاطعان رحم کسانی هستند که از قوم و خویش خود بریده اند. شخصی با برادر، خواهر و نزدیکان رفت و آمدش را قطع کرده، اما شب قدر قرآن به سر می‌گیرد، مشخصاً او از فضیلت چنین شبی کاملاً بی بهره است.

او افزود:اگر می‌خواهیم با خدا رابطه پیدا کنیم باید روابط خانوادگی را داشته باشیم. روایتی داریم که می‌گوید: کسی را که با خانواده خود قطع رابطه کرده به بهشت راه نمی‌دهند، این روایات و احادیث باید با دقت بیشتری مورد نظر قرار گیرند. برخی گناهان در جهان وجود دارد که پاک می‌شوند و در مورد هیچکدام چنین حدیثی نیامده، اما ببینید قطع رحم تا چه حد گناه بزرگی است که چنین روایتی در قبال آن آمده است.

 

قهر کردن

این کارشناس مذهبی عنوان کرد:سومین گناه بزرگی که بخشیده نمی‌شود کینه ورزی و قهر است. فردی با فردی دیگری قهر کرده و شب قدر قرآن به سر می‌گیرد، طبیعتاً در این مورد هم دعا و استغفار مورد قبول نیست، زیرا چگونه شما گذشت ندارید، اما انتظار گذشت دارید؟. در آیه قرآن آمده است: بگذرید تا خدا از شما بگذرد.

او ادامه داد:این‌ها نکات بسیار مهمی هستند، ما اگر می‌خواهیم از ماه رمضان و شب‌های قدر بهره ببریم باید به این نکات توجه داشته باشیم، زیرا نمی‌توان با دست خالی از این ماه دست پر بیرون آمد. این‌ها موانعی است که ما هم باید سعی کنیم آن‌ها را برطرف کنیم، حتی اگر کسی در اطرافمان قهر است باید سعی در آشتی آن‌ها کنیم.