جمعه 10 فروردین 1403

20 بهمن 1399

گام دوم انقلاب اسلامی، گامی در جهت رسیدن به تمدن نوین اسلامی است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت پیشرفت امروز جامعه جهانی را تمدن ندانست و گفت: تمدن مدنیت انسانی است و گام دوم انقلاب اسلامی، گامی در جهت رسیدن به تمدن نوین اسلامی است.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری الاربعین، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پیش نشست کنگره «زیارت، معنویت و اخلاق بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» که به صورت وبینار پخش شد، نقش زیارت را یکی از مؤلفه‌های معنویت ارزیابی کرد و گفت: زیارت ائمه معصومین (ع) در راستای خودسازی است؛ از این‌رو حرم‌های مطهر حضرات معصومین (ع) به عنوان بیوت نور شناخته می‌شود که در سازندگی انسان‌ها و اشاعه معنویت در جامعه بسیار مؤثر و نقش آفرین هستند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه پیشرفت امروز جامعه جهانی تمدن نیست، چون تمدن مدنیت انسانی است نه سیستم‌ها و دستگاه‌ها؛ اظهار کرد: جامعه جهانی از نظر سیستمی پیشرفت‌هایی کرده است؛ اما به حد کمال نرسیده است، زیرا انسان دو بعد حیوانی و انسانی دارد، در بعد حیوانی پیشرفت کرده‌اند، اما در بعد انسانی پیشرفت‌ها چشمگیر نیست.
وی در بیان دلایل عدم پیشرفت جامعه جهانی در بعد انسانی تصریح کرد: اگر پیشرفت حاصل شده بود، در آمریکا شاهد این نبودیم که گلوی یک فرد بیگناه را می‌فشارند تا جان بدهد، همچنین حقوق سایر کشورها را غصب می‌کنند تا به اهداف خود برسند؛ مردم مظلوم را آواره و اموال آن‌ها را غارت می‌کنند؛ پس این اعمال نشان می‌دهد، انسانیت به صورت دقیق و کامل در جهان به کمال خود نرسیده است که ما شاهد چنین حرکات زننده و بسیار زشت هستیم.
سرپرست حجاج ایرانی از وضعیت سیاست جامعه جهانی انتقاد کرد و ادامه داد: حاکمان مستکبر همانند گرگ، خون کشورهای ضعیف را می‌ریزند و برخی کشورها را غارت می‌کنند و برخی کشورها را به گفته خودشان همچون گاو شیرده می‌دوشند، معلوم است که این تمدن امروز حاکم درجامعه جهانی، انسانی نیست، بلکه به دنبال تکاثر است. اگربه دنبال تمدن انسانی بودند، چنین وضعیتی را دردنیا شاهد نبودیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً  وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» گفت: تمدن نوین اسلامی، حیات طیبه است، در حیات طیبه  هر کس در جایگاه خود با آنچه که مقدورات انسانی است مورد توجه قرار می‌گیرد؛ کسی حق ندارد حق دیگران را ضایع کند؛ البته ایران هم به دنبال ایجاد تمدن نوین است؛ اما تا رسیدن به این تمدن راه زیادی در پیش دارد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: آنچه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم بیان فرمودند، به این معنی است که این گام دوم است؛ یعنی از آن فتنه‌ها و مشکلاتی که دولت‌های ستم شاهی ایجاد کردند، یک گام بعد از پیروزی انقلاب انجام گرفته است و گام به گام پیش می رود تا تمدن نوین اسلامی تحقق پیدا کند.
وی با اشاره به برخی مشکلات و موانع تمدن نوین اسلامی گفت: دشمنان اجازه نمی‌دهند این تمدن محقق شود؛ کما اینکه در این سالیان به دنبال از بین بردن انقلاب اسلامی در گام اول بودند. بنابراین امروز باید برای تمدن‌سازی همه زنان و مردان نقش ایفا کنند؛ هنوز در جوامعی، زن را در مسائل سیاسی و اجتماعی مساوی با مرد به حساب نمی‌آورند؛ آن حق و جایگاهی که اسلام برای زن در نظر گرفته است، در نظر نمی‌گیرند. قرآن می‌فرماید مؤمن و مؤمنه، او ذکر او انثی، یعنی نقش را برای هم مرد و هم زن به حساب می‌آورد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به ارزش حیات طیبه اشاره کرد و ادامه داد: معصومان (ع) در ادعیه خود این حیات طیبه را از خداوند متعال درخواست کرده‌اند؛ امام سجاد (ع) می‌فرماید: واجعلنی ممن احییته حیات طیبه، خدایا مرا از کسانی قرار بده که به حیات طیبه گام گذاشتند و پیش رفتند. همچنین در آیه دیگری داریم«وَأَن لَوِ استَقاموا عَلَى الطَّريقَةِ لَأَسقَيناهُم ماءً غَدَقًا». بنابراین اگر دستورات اسلام به صورت دقیق عمل شود، گام به گام جامعه را به سمت تمدن مورد نظر پیش می‌برد؛ وقتی تمدن اسلامی تمدن رم و ایران باستان را درنوردید، یک حاکمیت جدید و تمدن جدیدی را در قرون اول ایجاد کرد، اما آرام آرام به خاطر فاصله گرفتن از مسائل دینی، افول کرد. در آیات و روایت مؤیداتی است که انسان را به سمت تمدن اسلامی پیش می‌برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب، قانون‌مداری را از جمله عوامل رسیدن به تمدن اسلامی برشمرد و گفت: قانونمداری بسیار مهم است؛ در جوامع اسلامی رهبران دینی بیشترین توجه را به قانون دارند؛ در مسأله کرونا وقتی دانشمندان گفتند که باید مسائل بهداشتی رعایت شود، مقام معظم رهبری تمام موازین و قانون مداری را که باید انجام شود  در برنامه‌های خود داشتند؛ قانون مداری می‌تواند در جامعه تأثیر شگرفی داشته باشد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، دومین عامل را پایبندی به اخلاق و معنویات دانست و توضیح داد: معنویات همین زیارت‌ها است؛ همین برنامه‌های عبادی و اخلاق مدار بودن است؛ هر کس در چارچوب مسائل اخلاقی عمل کند زمینه‌های شکوفایی تمدن است.
وی سومین عامل را تشویق و تکریم دانشمندان عنوان و ابراز کرد: دانشمند همیشه باید مورد توجه قرارگیرد تا رو به تعالی و پیروزی برود؛ مرجع تأثیرگذارجامعه دانشمند است؛ اگر روزی دیگران غیر از دانشمندان مطرح شدند و دانشمندان عقب زده شدند، آن جامعه روی صلاح و پیروزی را نخواهد دید.
حجت‌الاسلام والمسلمین نواب، چهارمین عامل رسیدن به تمدن اسلامی را افزایش تعامل علمی و کتابخانه‌ای دانست و ابراز داشت: برای رشد نیاز به همین‌ها هست؛ کتابخانه بغداد یا کتابخانه‌های جاهای دیگر که در قرون میانی به آتش کشیدند، این‌ها زمینه افول را ایجاد کرد و دشمن به دنبال این بود که این‌ها را از بین ببرد؛ امروز هم دشمن مستکبر به دنبال ترور دانشمندان است.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: یک روز شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید مفتح و امروز هم دانشمندان هسته‌ای مانند شهید فخری‌زاده را به شهادت می‌رسانند؛ دشمن به دنبال افول ما است؛ نمی‌خواهد تمدن نوین اسلامی را شاهد باشد.
وی ایجاد مدارس و مراکز علمی را از دیگر عوامل رسیدن به تمدن نوین اسلامی دانست و گفت: تعداد دانشمندان، مقالات علمی، تحصیل کردگان، تعداد مراکز و مدارس علمی قبل از انقلاب و امروز را مقایسه کنید؛ در گذشته در برخی استان‌ها دانشگاه نداشتیم؛ یک مدرسه عالی داشتیم؛ اما امروز در تمام کشور اعم از شهرهای مرکز استان و یا شهرستان‌ها، دانشگاه‌های مختلفی وجود دارد و به دنبال دانشجو می‌گردد.
حجت‌الاسلام والمسلمین نواب، مسائلی را که باعث شکست یک تمدن می شود اینگونه برشمرد: اگر یک حاکمیت مستکبر شد زمینه‌های افول پیدا می‌کند؛ شما درباره خود آمریکا با قدرت کذایی می‌بینید که استکبار آمریکا باعث شده است که در جامعه جهانی افول پیدا کند؛ جهل و خودکامگی هم از دیگر زمینه‌های ضعف است؛ جدایی دین از سیاست که دین برای خود یک راهی برود و سیاست راه دیگری برود هم از عوامل افول و ضعف هست.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: فقدان همبستگی و وحدت اجتماعی، تأکیدات امام خمینی (ره) درباره وحدت کلمه، سخنان ایشان درباره وحدت و همبستگی جوامع اسلامی توجه به این نکته بوده است؛ فساد و تجمل گرایی هم که جاهلیت اولی است، یکی از زمینه‌های ضعف و افول یک تمدن است؛ خداوند در آیات کریمه از تبرج و خودنمایی کردن نکوهش کرده است؛ این‌ها زمینه‌های ایجاد رخنه و شکاف در جامعه می‌شود و به جای فلاح، جامعه را به سمت سقوط راهنمایی می‌کند و پیش می‌برد.
وی هجوم دشمنان و بیگانگان را نیز در ضعف یک تمدن مؤثر ارزیابی کرد و توضیح داد: این هجوم ممکن است یکی از دو تأثیر را داشته باشد؛ یکی اینکه آن کشوری که مورد تهاجم قرار گرفته است بترسد و همکاری  کند و دیگر اینکه خود را پیدا کند و مقاومت کند؛ نتیجه مقاومت پیروزی است؛ تمام دشمنان در نابود کردن سوریه فعال بودند اما سوری‌ها روحیه خود را نباختند و با راهنمایی‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی مد ظله سوریه روی پای خود ایستاد و مقاومت کرد. نظام جمهوری اسلامی ایران که در سال‌های آغازین انقلاب مورد هجوم قرار گرفت، اما حضرت امام (ره) فرمودند دزدی آمده است و سنگی انداخته است، مقاومت کردند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تعصبات قومی و گروهی را نیز باعث شکاف و سقوط تمدن دانست و گفت: هر کدام از این موارد می‌تواند یک نظام مقتدر متمدن را دچار هرج و مرج کند؛ چیزی که امروز در امریکا می‌بینید که در بین طرفداران ترامپ و دیگران ایجاد شده است.
وی معنویات را یکی از مؤلفه‌های رسیدن به تمدن دانست و گفت: یکی از نمادهای معنویات زیارت و حج و عمره است که همه زیارت اماکن مقدسه و توجه به خداوند است که موجب رشد معنویات می‌شود.