شنبه 1 اردیبهشت 1403

24 شهریور 1399

دعاهای صحیفه سجادیه یکی از مبارزات نرم و هوشمندانه امام سجاد است

حجت الاسلام نواب با بیان اینکه صحیفه سجادیه یکی از هنرهای بزرگ امام سجاد به شمار می آید و بسیار هوشمندانه انتخاب شده است، ادامه داد: دعاهای این صحیفه بسیار عمیق و غنی است. در حقیقت دعاهای صحیفه سجادیه نمونه مبارزه هوشمندانه امام سجاد است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در همایش بین المللی امام سجاد(ع) و استمرار نهضت حسینی که همزمان با سالروز شهادت آن حضرت  در فضای مجازی برگزار شد، به موضوع امام سجاد (ع) و فرهنگ سازی آن حضرت اشاره کرد و گفت: پس از واقعه موحش و وحشتناکی که در طف اتفاق افتاد و نتیجه آن به شهادت رسیدن امام حسین (ع) و یاران با وفای ایشان و اسارت فرزندان و خانواده امام شد،امام سجاد (ع) مسئولیت سنگینی به دوش گرفتند.

وی با بیان اینکه حادثه عاشورا بسیار تلخ و دردناک بود و این اتفاق می توانست امام سجاد (ع) را در برابر این رویداد  دگرگون کند، تصریح کرد: به طور طبیعی رویدادهای سخت و دلخراش  هر انسان را یا دچار دگرگونی و تحولات درونی کرده موجب افسردگی و گاهی مرگ زودرس می شود و یا قدرت تعقل و تدبیر را بی اثر کرده صاحب درد را به واکنشی مذبوحانه و بی اثر وامی دارد، اما امام سجاد(ع) با تدبر و تعقل تمام به مبارزه نرم و هوشمندانه روی آوردند و واسط بین ائمه قبل از خود و امامان بعد شدند و نقش منحصر به فرد خودرا خوب ایفا کردند.

وی یادآور شد: امام سجاد (ع)پس از حادثه عاشورا، از ستمی که به اهل بیت کرده بودند، بهره‌ هوشمندانه بردند و به دنبال تحول جامعه و فرهنگ سازی رفتند. اولین اقدام ایشان تربیت فرزندان صالح و نقش آفرین آنان بود که از جمله آن ها تربیت امام باقر (ع) است، شخصیتی که وقتی خلیفه صحبت‌های ایشان را می شنود، متحیر می شود که اقیانوس دانش این فرزند امام سجاد چقدر گسترده و پهناور است؟ و یا فرزندان دیگر همچون زید بن علی بن الحسین ع و یا عبدالله باهر و..

سرپرست حجاج ایرانی تاکید کرد: امام علیه السلام همچنین  به تربیت اصحاب اقدام کردند، اصحاب عام و اصحاب خاص، همانطور که علی علیه السلام اصحاب خاص داشتند. امام سجاد نیز شاگردان خاص همچون ابوحمزه ثمالی را تربیت کردند. و برای اصحاب عام محتوای عمومی را بیان می کردند.

وی با بیان اینکه صحیفه سجادیه یکی از هنرهای بزرگ امام سجاد به شمار می آید و بسیار هوشمندانه انتخاب شده است، ادامه داد:  دعاهای این صحیفه بسیار عمیق و غنی است. در حقیقت دعاهای صحیفه سجادیه نمونه مبارزه هوشمندانه امام سجاد است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت یکی از کارهای بسیار هنرمندانه امام سجاد (ع) را خریداری غلامان و تربیت آنان دانست و تصریح کرد: در زمان آن حضرت فتوحاتی که رخ می داد، افراد اسیر می شدند، امام با هوشمندی این اسیران را خریداری می کرد و به مدت یکسال به تربیت آن ها می پرداختند و معارف را به آن ها آموزش می دادند و پس از آن آزاد می کردند. از این رو این افراد نقش فراوانی در جامعه ایفا کردند و توانستند به فرهنگ سازی بپردازند.

وی امام باقر (ع) را بنیانگذار حوزه های علمیه دانست و یادآور شد: موسس و ادامه دهندگان راه حوزه های علمیه و نقش اصلی و خطوط اولی توسط امام سجاد اتفاق افتاده است. از دیگر معارف تربیتی امام ع رساله حقوق است که طبق فرموده ایشان انسان در قبال پنجاه شخص و یا گروه حقوقی به عهده دارد که حقوقدانهای امروز جهان از عمق و فراگیری رساله حقوق انگشت تعجب به دندان می گیرند.