پنج شنبه 9 فروردین 1403

28 خرداد 1399

تلاش های امام صادق (ع) برای زنده نگاه داشتن نهضت حسینی

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اقدامات روشنگرانه امام صادق (ع) در افشای جنایات بنی‌امیه ، اظهار کرد: امام ششم برای راهبری جامعه در راستای اهداف نهضت امام حسین (ع) تلاش‌های فراوانی انجام دادند.


به گزارش پایگاه خبری پیام اربعین، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در همایش بین‌المللی «نهضت حسینی در مکتب امام صادق(ع)» که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: پس از شهادت امام حسین (ع) بنی امیه دچار سردرگمی و وحشت شد به گونه‌ای که سران بنی‌امیه، شهادت حسین بن علی را به همدیگر نسبت می دادند و این اتهام را از خود دور می کردند، لذا برای فرافکنی از نهضت امام حسین (ع) بسیار تلاش کردند.

وی افزود: پس از امام حسین(ع) ائمه اطهار به ویژه امام صادق (ع) برای روشنگری و افشای جنایات بنی‌امیه تلاش فراوانی انجام دادند.

وی با بیان اینکه امام صادق (ع) در دو جبهه تلاش کردند، یادآور شد: این دو جبهه  راهبری جامعه در راستای اهداف نهضت امام حسین (ع) و بیان پادش افرادی بود که مبلغ این نهضت هستند. همچنین آن حضرت برای زنده نگهداشتن یاد و نام کربلا اقدامات زیادی انجام دادند.

سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: درمورد زیارت امام حسین (ع) از حضرت امام صادق (ع) نقل شده است که «زُورُوا الْحُسَیْنَ علیه السلام وَ لَا تَجْفُوهُ فَإِنَّهُ سَیِّدُ شَبَابِ الشُّهَدَاءِ وَ سَیِّدُ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ شَبِیهُ یَحْیَی بْنِ زَکَرِیَّا علیه السلام وَ عَلَیْهِمَا بَکَتِ السَّمَاءُ وَ الْأَرْضُ» این روایت به روشنگری نهضت اباعبدالله (ع) می پردازد و اهداف و نهضت آن حضرت را به خوبی بیان می‌کند.

وی امام شناسی را هدف اصلی خلقت دانست و تاکید کرد: افزون بر راهبری جامعه در راستای اهداف نهضت حسینی، پیراستن نهضت از برخی شبهات از دیگر اقداماتی بود که امام ششم شیعیان در این زمینه گام‌های بسیار موثری برداشتند.

وی افزود: بنی‌امیه و مروانی‌ها علیه قیام عاشورا شبهات زیادی را بیان میکردند و می‌خواستند مردم را از اهداف نهضت حسینی دور کنند تا جنایاتی را که در این خصوص انجام داده بودند به فراموشی سپرده شود؛ اما حضرت صادق (ع) با روشنگری خود به این شبهات پاسخ دادند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت یادآور شد: یکی از شبهاتی که بنی امیه مطرح  می کرد این بود که امام حسین (ع) را شیعیان کشتند، در حالی که این موضوع هرگز واقعیت ندارد، زیرا طبق مستندات تاریخی آن حضرت را سردمداران و ارادتمندان حکومت شام به قتل رساندند.

وی با بیان اینکه از دیگر شبهات مطرح شده این بود که امام حسین (ع) برای قدرت طلبی کشته شد، یا اینکه آن امام شهید نشده، بلکه همانند عیسی زنده است، افزود: بنی امیه در هردو شاخه سفیانی و مروانی پس از شهادت امام حسین (ع) تلاش کردند این شبهات را رواج دهند، اما با روشنگریهای امام سجاد(ع) و عقیله بنی هاشم (س) مورد نفرین جامعه دینی آن روزگار قرار گرفتند. که در روایت آمده است«زَعَمُوا أَنَّ الْحُسَیْنَ علیه السلام لَمْ یُقْتَلْ وَ أَنَّهُ شُبِّهَ لِلنَّاسِ أَمْرُهُ کَعِیسَی ابْنِ مَرْیَمَ فَلَا لَائِمَةَ إِذاً عَلَی بَنِی أُمَیَّةَ وَ لَا عَتْبَ عَلَی زَعْمِهِمْ یَا ابْنَ عَمِّ مَنْ زَعَمَ أَنَّ الْحُسَیْنَ لَمْ یُقْتَلْ فَقَدْ کَذَّبَ رَسُولَ اللَّهِ وَ عَلِیّاً وَ کَذَّبَ مَنْ بَعْدَهُ مِنَ الْأَئِمَّةِ علیهم السلام فِی إِخْبَارِهِمْ بِقَتْلِهِ وَ مَنْ کَذَّبَهُمْ فَهُوَ کَافِرٌ بِاللَّهِ الْعَظِیمِ وَ دَمُهُ مُبَاحٌ لِکُلِّ مَنْ سَمِعَ ذَلِکَ مِنْهُ قَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْفَضْلِ فَقُلْتُ لَهُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَمَا تَقُولُ فِی قَوْمٍ مِنْ شِیعَتِکَ یَقُولُونَ بِهِ فَقَالَ علیه السلام مَا هَؤُلَاءِ مِنْ شِیعَتِی وَ أَنَا بَرِی ءٌ مِنْهُمْ»

وی اضافه کرد: در حالیکه آنها سعی داشتند برای برون رفت از زشتی اقدام شان هر زمان شبهه‌ای در جامعه مطرح کنند، این ائمه بعد از امام حسین(ع)  بویژه امام صادق (ع) بودند که شبهه زدائی و روشنگری لازم را انجام دادند.