جمعه 10 فروردین 1403

19 شهریور 1398

اجتماع ایرانی‌ها در عراق در روز تاسوعا و عاشورای حسینی

همزمان با فرا رسیدن تاسوعا و عاشورا حدود یکصد هزار زائر ایرانی در شهر کربلا به سوگ امام سوم شیعیان نشستند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، نهمین روز ماه محرم به نام حضرت عباس (ع)، برادر امام سوم شیعیان نامگذاری شده است. هر سال در این مناسبت و روز عاشورا که امام حسین (ع) و یارانش به شهادت رسیدند، مراسم ویژه ای در شهر کربلا برگزار می‌شود. پرچم های سیاه عزاداری نیز به این مناسبت از نخستین روز ماه محرم در شهرهای شیعی عراق برافراشته شده است.

تراکم زیاد زائران ایرانی، پاکستانی و هندی پس از عراقی‌ها در شهر کربلا و محدوده حرم امام حسین (ع) مشهود است. حضور نیروهای امنیتی عراق برای برقراری امنیت زائران به شکل محسوسی در این روزها تشدید شده است.

مراسم‌های تاسوعا و عاشورا در بین الحرمین، طبق سنت عراقی‌ها برگزار می‌شود. داخل حرم های امام حسین (ع) و حضرت عباس و حد فاصل آنها با فرش قرمز مفروش شده و  برای حضور هیات‌های مختلف عزاداری عراق، آماده شده است. بسیاری از هیات‌های عزاداری عراقی طبق سنت، کفن پوش وارد صحن حرم می‌شوند.

ایرانی ها به خاطر مراسم ویژه عراقی ها تا روز یازدهم محرم برنامه «رسمی» در این حرم ها ندارند اما در مراسم‌های عزاداری با شیعیان عراقی همراهی می‌کنند. شب گذشته جمعی از زائران ایرانی مراسم عزاداری شب نهم ماه محرم را خیمه گاه امام حسین (ع) با هماهنگی دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری برپا کردند. مراسم عزاداری ایرانی‌ها در شهر کربلا معمولا در موکب امام رضا (ع) به همت نمایندگی بعثه ایران برپا می شود.