جمعه 31 فروردین 1403

17 دی 1397

هم‌اندیشی کمیته اربعین تهران با معاونان پژوهش مدارس علمیه خواهران

مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در تهران از برگزاری هم‌اندیشی کمیته فرهنگی و آموزشی استان تهران با معاونان پژوهش مدارس علمیه خواهران این استان در تهران خبر داد .


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، حجت‌الاسلام مسعود حاجی‌ابراهیمی، از برگزاری هم‌اندیشی کمیته فرهنگی و آموزشی استان تهران با معاونان پژوهشی مدارس علمیه خواهران این استان در تهران خبر داد و گفت: در این جلسه کلیاتی در خصوص کمیته فرهنگی آموزشی اربعین و شرح وظایف و سیاستها و تبیین آن بيان کردیم. پس از آن گزارشی درباره كارگروه خواهران و فعاليتهای انجام شده و كارهای اختصاصی با واحد خواهران حوزه علميه ارائه و هدف از اين جلسه بیان شد.

وی افزود: با توجه به ضرورت تبيين زيارت اربعين و گستره آن و فرهنگسازی و آموزش دقيق و چهرهبهچهره نياز به كارهای زيربنايی در حوزه پژوهش داريم. در توافقی كه انجام ‌گرفت قرار است در يك كار جمعی و مشترك، حوزه اربعين و بانوان مورد پژوهش قرار گيرد. اين كار در محل اصلی آن‌که حوزههای علميه خواهران است انجام می‌گیرد و ثمرات آن قطعاً در حوزه آموزشی و فرهنگی استفاده خواهد شد. وقتی محتوای لازم توليد شد در حوزه اجرا كار آسانتر خواهد بود.

مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی  اربعین در تهران تصریح کرد: ما نیازمند جریان‌سازی فرهنگی در حوزه علمیه خواهران در حوزه اربعین هستیم. اولين ثمره آن برای خود حوزه و طلاب است، زیرا طلابی که اینک در حال تحصیل هستند در آینده، استاد، مبلغ، پژوهشگر و مدرس حوزه می‌شوند و قطعاً اگر اين كار در حوزه آغاز شود ثمره خود را خواهد داشت. اگر یک جریان فرهنگی تولید کنیم که نگاه پژوهشی داشته باشد انعکاس فرهنگی پيدا می‌كند. این کار متعلق به حضرت سیدالشهدا(ع) و حضرت زینب (س) است و این یک جریان است. ما باید یک بخش از زندگی عملی خودمان را برای امام حسین(ع) و اربعین بگذاریم. ما به دنبال یک کار ساختارمند  و علمی هستیم.

وی یادآور شد: برای آموزش طلاب خواهر در حوزه پژوهش حاضر به همکاری و تدریس درباره آموزش قالب مقالهنویسی هستیم . اگر می‌خواهیم در حوزه‌های علمیه خواهران به آینده بهتری در حوزه‌های تحقیقی و پژوهشی برسیم باید از سطوح پایین حوزه شروع کنیم. با تدریس و آموزش است که می‌توانیم بعد از پنج سال از آن اطلاعات و منابع آن‌ها استفاده کنیم. ما می‌خواهیم یک ادبیات مشترک در حوزه اربعین به دست بیاوریم که با کمک و همراهی حوزه علمیه می‌توانیم به آن برسیم. ۷۷ حوزه خواهران داريم كه انتظار داريم برای اين كار علمی و معنوی ورود خوبی داشته باشند.

حاجی‌ابراهیمی خاطرنشان کرد: نگاه عملی ما در حوزه پژوهش اربعين، نگاه تجمیعی است نه نگاه ممیزی. ما می‌خواهیم در این بخش همه باشند.  سالهاست که روش تحقیق ارائه می‌دهیم اگر آن را بفهمند بايد خودشان راهشان را پیدا کنند. موضوع شناسی را خود طلاب و اساتيد بايد انجام بدهند قرار نيست ما موضوع بدهيم و حوزه علمیه انجام دهد قرار است قدم به قدم توسط خود حوزه كار آغاز و انجام شود.

وی ادامه داد: کار علمی کار بسیار خاصی است و باید ساختار و روش داشته باشد. در سال‌های گذشته اساتید هیئت علمی برای اربعين مقاله نوشتند در رشتههای مختلف و معطوف به راهپيمايی اربعين نبود ولی وقتي مورد بررسی قرار گرفت معلوم شد به حسب رشته و تخصص و از زاويه ديد آن علم خاص اربعين مورد بررسی قرار گرفته شده است. اين يعنی گستره جهانی و علمی اربعين.

مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی  اربعین در تهران تأکید کرد: اگر در حوزه علمیه فعالیت کنیم خروجی ما بهتر و بیشتر خواهد بود. ما با دقتی که انجام می‌دهیم پایان کار ما باید خوب باشد. برای درک اربعین به ما گفته میشد که باید به این سفر بروید تا بفهمید؛ اما مقام معظم رهبری فرمودند که بيان آن با زبان هنر انجام می‌شود،  یعنی با دیدن يك عکس پیاده‌روی اربعین، فیلم‌های پیاده‌روی، پذیرایی از زائران در موکب‌ها، دل نوشته‌ها، خاطرات، میتوان گوشهای از آن‌را فهميد، یعنی  با زبان هنر  می‌توان این حس را منتقل کرد.

گفتنی است، در این جلسه حجت‌الاسلام حاجی‌ابراهیمی و بانوان افتخاری، ریاضی، فائزه خردمند، زینبپور حمزه، معصومه ایمانی، مریم رضایی سرشت، اشرف عظیمی، نجمه بهتویی، زهره صائمی خانی، سمیه کیاهور، سیده کبری قاسمی، مهری باقری، زهرا قاسمینور، طاهره جعفرزاده، زهره سیدفاطمی، زهرا جالو، نرگس نعمتی، روشنی دوست، سارا طالبی، فاطمه باقری، صدیقه خانی، فرزانه مافی و مریم جلالی حضور داشتند.