سه شنبه 28 فروردین 1403

05 آبان 1397

زیارت اربعین ، عامل وحدت بین ایران وعراق

رئیس دانشکده علوم اسلامی دانشگاه کربلا با اشاره به آثار زیارت اربعین درابعاد مختلف اظهار داشت: امروز زیارت اربعین به یکی از عوامل وحدت بین مردم دو کشورایران و عراق تبدیل شده است.


دکتر سید بلاسم عزيز شبيب الزاملي، رئيس دانشكده علوم اسلامي دانشگاه كربلا، در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی الاربعین با برشمردن آثار زيارت اربعين درابعاد مذهبی ، اجتماعی و فرهنگی ،  برظرفیت اربعین درهمگرایی دو ملت ایران و عراق تاکید کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه کربلا با بیان اینکه مذهب و همسایگی دو عامل قوی در پیوند و همبستگی دو کشور و دو ملت محسوب می شود، گفت: روابط و همکاری های گسترده ای بین ایران و عراق و مردم دو کشور وجود دارد و تلاش دشمنان برای ایجاد تفرقه بین آنها محکوم به زوال است. 

وي ادامه داد: مذهب ازعوامل قوی در پیوند ونزدیکی مسلمانان دو کشور محسوب می شود و در وحدت و همگرایی آنها هم نقش دارد.

دکتر بلاسم با اشاره به اینکه دشمنان در تلاش اند تا این وحدت را برهم بزنند، تصریح کرد: ایران و عراق می توانند محوری قوی در مقابل دشمنان تشکیل دهند و بدون شک دوملت این توانایی را دارند.

وی گفت: دشمنان به ثروت ها و منابع طبیعی ایران و عراق طمع دارند و می دانند که این دو کشور در کنار یکدیگر قدرت بزرگی  را در منطقه تشکیل خواهند داد لذا تلاش می کنند با ایجاد تفرقه بین دو ملت بتوانند نقشه خود را برای تسلط بر منطقه به اجرا درآورند.

دکتربلاسم با بیان اینکه دست نشاندگان آنها افراد ضعیفی هستند و توطده های آنها را مردم با هوشیاری خنثی می کنند، اظهار داشت: شعائر اسلامی و زیارت ائمه اطهار و بویژه زیارت اربعین نشان داد که دو ملت در واقع یک ملت محسوب می شوند و به اعتقادات خود به صورت جدی پایبند هستند.

وی گفت: در زیارت اربعین در منازل عراقیها به روی ایرانی ها گشوده می شود و این زیارت به عامل پیوستگی ، وحدت و در کنارهم بودن دو ملت تبدیل شده است.

استاد علوم اسلامی دانشگاه کربلا در ادامه این گفتگو در پاسخ به سوالی با تاکید براینکه زیارت اربعین  همه اقشار را در بر می گیرد، خاطرنشان کرد: زیارت اربعین به پیرمردان، جوانان ، متدینین و... اختصاص ندارد و همه در شکل گیری آن نقش دارند و دانشجويان و اساتيد دانشگاه‌ها نیز به اين جريان عظيم ورود پيدا كرده‌اند.

وی تصریح کرد: دراین زیارت جنبه های عاطفی ، روحی ، تعاون ، تسامح ، زندگی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر و ترویج شعائر حسینی به خوبی نمایان است و همه برای حضور در این اجتماع عظیم ، رهسپار حرم حسینی می شوند. 

وی افزود: اين پديده بزرگ، فقط خاستگاه عاطفي نداشته بلكه از بعد فكري ، انديشه‌اي ، علمي ، احساسي ، اجتماعی و مذهبی نیز برخورداراست.