جمعه 31 فروردین 1403

22 آبان 1396

بصیرت؛ عامل ماندگاری اربعین/ استقرار جریان عاشورا با ارتقای عمق علمی اربعین

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق با تاکید بر اینکه اربعین ماندگار، اربعین با بصیرت است، قدردانی از هزار مسکن در عراق، اهتمام به نماز جماعت اول وقت و قرآن کریم را جزء اقدامات اثرگذار امسال برشمرد و گفت: تشکیل دبیرخانه علمی میان ایران و عراق و چاپ مجله،‌ ماحصل همایش اربعین است.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی الاربعین، حجت‌الاسلام والمسلمین اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، از انجام اقدامات فرهنگی اجتماعی شاخص در ایام اربعین سال 96 یاد کرد و گفت: اهمیت این اقدامات به ارتباط‌دهی موثر میان ایران و عراق باز می‌گردد. در اصل موثرترین اقدام فرهنگی را فعالیتی می‌دانیم که در وحدت و پیوند میان دو ملت نقش ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه چنین نقش‌آفرینی موفق‌ترین کار به شمار می‌آید،‌ ادامه داد: سیاست اصلی ما آن است که میان دو ملت جدایی وجود نداشته باشد، از این رو چند اقدام را در این زمینه به انجام رساندیم. یکی از اقدامات موثر، برپایی نشست‌های علمی مشترک میان جامعه علمی ایران و عراق بود که همایش علمی اربعین با محوریت دانشگاه کربلا از طرف عراق و دانشگاه علامه از سوی ایران برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اباذری اظهار کرد: این همایش با حضور بیش از صد نفر از اساتید دانشگاه‌های ایران و ده‌ها نفر از اساتید دانشگاه‌های عراق برپا شد. این رخداد، اقدام مهم علمی و فرهنگی در سال جاری به شمار می‌آید که با برپایی آن دو کار مهم نیز به سرانجام رسید؛ تشکیل دبیرخانه علمی میان ایران و عراق و محصول برپایی این رویداد که چاپ یک مجله است که مقالات آن توسط اساتید دانشگاه‌های ایران و عراق نوشته می‌شود و با عنوان مجله امام حسین(ع) به چاپ می‌رسد.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با مهم برشمردن این اقدام، درباره فواصل زمانی که این نشریه چاپ می‌شود و عنوان فصلنامه،‌ ماهنامه یا هفته‌نامه به خود خواهد گرفت،‌ افزود: در این باره باید صحبت شود، ولی اساس کار آن است که به صورت فصلنامه به چاپ برسد که هر فصلی در قالب یک شماره در حوزه اربعین منتشر شود و تاثیرگذار باشد و بتواند در مباحث فرهنگی، معنوی، فکری و عقیدتی نیز نقش خوبی ایفا کند.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال توسعه علمی در اربعین هستیم،‌ ادامه داد: درصددیم که همانند این نشست را که دانشگاه‌های علامه و کربلا برگزار کردند،‌ در دانشگاه‌های دیگر عراق با مشارکت دانشگاه‌های دیگر ایران برگزار کنیم. محور علمی اربعین یک محور شاخص مطلوب در سال 96 به شمار می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین اباذری در پاسخ به این سوال که علمی بودن این همایش چه کمکی به روند جریان فرهنگی اربعین خواهد کرد، اظهار کرد: هر چه موسم اربعین به صورت عمقی‌تر و با بصیرت بیشتر برگزار و بررسی شود، ‌ماندگاری آن بیشتر خواهد شد. اربعین ماندگار، اربعین با بصیرت است. حرکت امام حسین(ع) در روز عاشورا، حرکتی مبتنی بر بصیرت بود و یکی از رمزهای ماندگاری آن نیز همین است؛ در حالی که اگر یک حرکت تاریخی بود، به مرور زمان از اذهان پاک می‌شد.

وی ادامه داد: اینکه هر سال این جریان عظیم توسعه می‌یابد و زیارت اربعین نیز در کنار آن مطرح می‌شود، به پیام‌رسانی عاشورا کمک می‌کند. هر چه عمق این حرکت بیشتر باشد،‌ علم زائران، خادمان، مدیران و دست‌اندرکاران نیز افزایش می‌یابد. افزایش عمق علمی اربعین به استقرار جریان عاشورا نیز کمک خواهد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اباذری، همچنین در پاسخگویی به این موضوع که همایش اربعین با محوریت دانشگاه‌های فعال در عرصه علوم انسانی و با محوریت دانشگاه علامه برپا شد و آیا قرار است از ظرفیت نخبگان در رشته‌های فنی و مهندسی نیز بهره‌گیری شود یا خیر، گفت: در موسم اربعین به طور طبیعی نمی‌توان از رشته‌های فنی بهره گرفت و بر همین اساس است که حوزه علوم انسانی را مورد تاکید داریم و همکاری مشترک میان دانشگاه‌های مرتبط با این حوزه در ایران و کربلا به همین منظور صورت گرفته است. اما درباره رشته‌های دیگر از جمله حوزه پزشکی، فنی، مهندسی و ... باید رایزنی فرهنگی صورت گیرد که بتوان آنها را مرتبط کرد که در زمانی غیر از موسم اربعین از آنها استفاده کرد.

وی به محور دیگری در حوزه اربعین به عنوان اقدام فرهنگی اشاره و عنوان کرد: تکریم از موکب‌های عراقی از جمله این اقدامات است که در سال گذشته با محوریت بعثه مقام معظم رهبری، از 750 موکب عراقی به شکل حضوری تجلیل به عمل آمد که اثر بسیاری در موکب‌داران عراقی گذاشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین اباذری ادامه داد: ما وظیفه داریم که از موکب‌داران عراقی تجلیل کنیم تا در اقدامات آنها اثر بگذاریم. امسال از هزار موکب عراقی نیز در شهرهای کربلا، نجف و کاظمین تجلیل به عمل آمد که هدایای نمادین در اختیار موکب‌ها قرار گرفت که اقدام شاخصی در اربعین سال 96 به شمار می‌آید.

وی با اشاره به اینکه در حدود سه سال است که موضوع اسکان در منازل عراقی‌ها دنبال می‌شود، این اقدام به پیوند میان دو ملت کمک می‌کند. زوار ایرانی در اماکنی مانند سوله، مسجد، حسینیه و ... استقرار می‌یابند و برنامه، مداحی و سخنرانی و ... به زبان فارسی برگزار و استفاده می‌کنند. ما به دنبال آن هستیم که میان دو ملت ارتباط و پیوند ایجاد کنیم و از همین رو درصدد برآمدیم که زوار را در مساکن عراقی‌ها اسکان دهیم. بر همین اساس منازل را شناسایی می‌کنیم و درباره تعداد زواری که هر منزل قادر به پذیرایی است سوال می‌کنیم. به دنبال این اقدام، از منازل عراقی سرکشی و به صورت نمادین از هزار خانه تجلیل می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین اباذری این اقدامات را محورهای شاخص و اساسی برشمرد و گفت: طی امسال توصیه بیشتری بر اقامه نماز جماعت اول وقت و قرآن کریم و روحیه تشکر از مردم عراق داشتیم که این فعالیت را در سرلوحه اقدامات خود قرار دادیم.

وی همچنین درباره سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین حشمتی، معاون قرآن و عترت سابق وزیر ارشاد درباره تعامل با شخص رایزن فرهنگی ایران در عراق به منظور اهدای مصاحف شریف نیز گفت: هنوز درباره تعداد مصاحفی که در عراق اهدا شده است به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و آمار مشخصی در دست نیست. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ مراکز قرآنی و مردم،‌ در این باره فعالیت می‌کنند که باید در این باره به گردآوری اطلاعات و آمار پرداخت. هدیه قرآن به مردم عراق،‌ در قالب یک اقدام فرهنگی معنوی صورت گرفته است.

گفت‌وگو از آزاده غلامی