شنبه 1 اردیبهشت 1403

04 آبان 1397

پذیرایی محتوایی از زائران اربعین در موکب مجازی

معاون مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به چهار اقدام صورت گرفته در راستای اربعین، از ایجاد موکب مجازی و پذیرایی محتوایی از زائران این پدیده معنوی عظیم خبر داد.


امیر خوراکیان، معاون مرکز ملی فضای مجازی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در گفت و گو با خبرنگار ستاد فرهنگی اربعین اظهار کرد: فضای مجازی زمینه بی نظیری برای انعکاس وقایع اربعین به شمار می آید، به ویژه در شرایطی که رسانه های غربی تلاش می‌کنند پدیده سرشار از اطلاعات و ویژگی‌های مثبت را که اگر در هر واقعه دیگری بود بزرگ برمی شمردند، کوچک و بی ارزش تلقی کنند. وی در ادامه این مطلب گفت: فضای مجازی ظرفیتی برای ارتباط مستقیم با مخاطب و مقابله با ترفند دشمنان است و می‌تواند مخاطبان را در جریان مفاهیم معرفتی، شور اربعین، ویژگی های بی نظیر و اتفاقات چند جانبه و بسیار متنوع آن قرار دهد.

خوراکیان افزود: مرکز ملی فضای مجازی چند برنامه محوری و مهم در راستای جریان اربعین دارد. اقدام اول، استخراج و تنظیم گزارش های رصدی از محتوای آنچه در فضای مجازی با موضوع اربعین در سال‌های ۹۵ و ۹۶ منتشر شد بود که این محتوا در اختیار نهادها و فعالان فضای مجازی قرار گرفت. این فعالیت همچنان ادامه دارد و کارهای برگزیده شناسایی می شود و به اطلاع دیگران می رسد تا با بازنشر آنها، فعالیت ها بیشتر دیده شود.

وی ادامه داد: اقدام دوم که معتقد هستیم یک نیاز اساسی در فضای مجازی به شمار می‌آید، تولید محتواست. امسال گروه‌های مختلفی برای تولید محتوا در نظر گرفته شده است؛ این محتوا در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفت که بتوانند با بهره گیری از آنها مطالب اصلی را تهیه کنند. انواع تولیدات و طرح های گرافیکی و ... با استفاده از محتوای اولیه تولید شده، تهیه می شود. ابتدا فهرستی از ملزومات تهیه شده در اختیار همه افراد قرار گرفت، سپس مطالب منظم در زمینه های مختلف معرفتی، آموزشی، توصیه به زائران و ... تولید شد.

خوراکیان گفت: پشتیبانی محتوایی از فعالان فضای مجازی در حوزه اربعین به طور جدی مورد توجه قرار گرفت که این موضوع کمک خواهد کرد تا تولیدات از نظر کیفی و محتوایی ارزشمند تر باشند. در همین راستا اقدام سوم، بسترسازی برای تجمیع محتوای تولید شده است، بر این اساس عنوان موکب مجازی را انتخاب کردیم که برای پذیرایی محتوایی از زائران اربعین است. هشتک و سایتی برای این منظور نیز در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه نقش این فعالیت در آینده بیشتر مشخص می‌شود، تصریح کرد: همچنین زمینه تجلیل از تولیدات برگزیده فراهم می شود؛ در عین حال موضوع چهارم، مرجعیت در اطلاع‌رسانی و آموزش بود. یک "اپ" را از میان "اپ ها" انتخاب کردیم که شرایط و کاربران بیشتری دارد و مشکلاتش را برطرف کردیم. این ابزار زمینه‌ساز اطلاع رسانی به مردم و مدیریت شایعات احتمالی و ارائه محتوای لازم به زائران و سبب تداوم ارتباط علاقه‌مندان با این پدیده بزرگ است.

خوراکیان گفت: همچنین هماهنگی با مرکز ملی فضای مجازی انجام شد و جلسات خصوصی با شرکت های فعال در فضای مجازی گذاشته و با فعالان این حوزه نیز نشست هایی تشکیل شد تا از ظرفیت ها در حوزه ارتباطات و ارائه تسهیلات ارتباطی استفاده شود. این موضوع از وزارت ارتباطات نیز پیگیری شد و بحث های فنی و محتوایی و بخش خصوصی نیز مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه در تلاش هستیم با کمک بخش خصوصی و دولتی، برنامه های محوری که در حوزه اربعین تدارک دیده شده است را دنبال کنیم و همه افراد بتوانند در آن نقش آفرینی کنند. همچنین نقشه راه ترسیم شود تا پس از اربعین نیز بتوان از برکات معنوی آن بهره مند شویم.