سه شنبه 29 اسفند 1402

23 شهریور 1396

حبیب الله جهانگرد بیان کرد: لزوم توجه به بعد وحدت‌آفرینی اربعین

مدیر گردشگری و زیارت معاونت فرهنگی سپاه پاسداران با تاکید بر لزوم همکاری مساجد و صداوسیما در آماده‌سازی زائران اربعین برای حضور اثرگذار در پیاده‌ روی اربعین، گفت: باید به بعد وحدت‌آفرین اربعین بیش از گذشته توجه کنیم.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، حبیب‌الله جهانگرد رفسنجانی، مدیر گردشگری و زیارت معاونت فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با کمیته فرهنگی  آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به تاثیر حضور خانوادگی در پیاده‌روی عظیم اربعین و نقش این مهم در ترویج سبک زندگی اسلامی، اظهار کرد: طبیعتاً اگر این حضور خانوادگی باشد، تاثیرات بسزایی خواهد داشت، ضمن اینکه امنیت بیشتری را تامین می‌کند.
وی گفت: حضور خانوادگی در پیاده‌روی اربعین در تقویت ساختار فکری فرزندان اثر بسزایی دارد، هر چند که این سفر سختی‌های خاص خود را نیز دارد. مسیر طولانی است و والدین باید آمادگی‌های ذهنی را به فرزندان خود بدهند.
جهانگرد رفسنجانی در مورد اهمیت آمادگی‌های روحی زوار اربعین افزود: علاوه بر آشنایی که از کلیات جریان پیاده‌روی اربعین است و باید در اختیار زوار قرار گیرد، باید آمادگی روحی و طرز برخورد با سایران به ویژه عراقی‌ها برای زائران بیان شود و در این میان نقش رسانه‌های شنیداری و دیداری از اهمیت بسیاری برخودار است که بتوانند این موارد را بیش از پیش فرهنگسازی کنند.
مدیر گردشگری و زیارت معاونت فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: معتقدم صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تعاملی ویژه با ستاد اربعین داشته باشند تا ابعاد مختلف معنوی، فرهنگی، اجتماعی این سفر برای زائران تبیین شود. همچنین عده‌ای از استادان نیز جنبه‌های مختلف فکری، فرهنگی و رفتاری این سفر را برای مردم بیان کنند، از جمله اینکه با مردم کشور میزبان (عراق) چگونه رفتار شود؛ چراکه در این رویداد عظیم از 52 کشور اسلامی زائر وارد خاک عراق می‌شود، حتی از آمریکا نیز زائرانی به عراق می‌آیند.
جهانگرد رفسنجانی تصریح کرد: متاسفانه برخی از موکب‌های ما افراد غیرایرانی را راه نمی‌دادند، این در حالی است که سفر اربعین و پیاده‌روی اربعین یک حرکت وحدت‌آفرین است، در واقع علاوه بر جنبه مذهبی و معنوی، باید به بعد وحدت‌آفرینی هم توجه داشت؛ پس ما باید عامل وحدت باشیم و سعی کنیم با رفتار مناسب هم رضایت میزبان را کسب کنیم و هم با سایر زائران برخورد صحیح داشته باشیم.
وی در مورد نقش بانوان در انگیزه‌سازی و تشویق فرزندان برای حضور در پیاده‌روی عظیم اربعین و آثار و برکات معنوی این رویداد، اظهار کرد: در منزل و خانواده، مادر نقش پررنگ‌تری از پدر دارد؛ چراکه پدر خانواده معمولاً زمان کمتری در منزل حضور دارد. به همین دلیل مادران باید همت کنند و به فرزندان خود آموزش دهند. تصور می‌کنم اگر ستاد اربعین برای مادران کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی را برگزار کند و طی این دوره‌ها موارد ضروری برای حضور خانوداگی همراه با فرزندان برای مادران تبیین شود، شاهد تاثیرگذاری چشمگیری خواهیم بود.
جهانگرد رفسنجانی در مورد جایگاه مسجد در فرهنگسازی برای پیاده‌روی اربعین اظهار کرد: معتقدم برای هرچه پر باتر شدن این سفر، مساجد باید حضور فعالی را در فرهنگسازی داشته باشند و دوره‌های آموزشی را ویژه زائران برگزار کنند. در این میان ائمه جماعات نقش کلیدی دارند.
وی در پایان بیان کرد: از سوی دیگر صدا و سیما نیز می‌تواند با برنامه‌های پانزده دقیقه‌ای در مورد پیاده‌روی اربعین و ملزومات این سفر برنامه‌سازی داشته باشد. بیان موارد جزئی حتی این مسئله که یک زائر در کوله‌پشتی خود باید چه چیزهایی را حمل کند و به سفر برود، چه رفتاری داشته باشد و... اهمیت دارد. تاکید بر اقامه نماز اول وقت در موکب‌ها و بسیاری از موارد دیگر در صورت طرح در سطح برنامه‌های تلویزیونی، می‌تواند تاثیر بسیاری بر جای بگذارد.