جمعه 10 فروردین 1403

02 مهر 1397

آغاز ثبت‌نام پزشکان و پرستاران اعزامی به اربعین/ اعزام ۱۵۰۰ نیروی درمانی

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر از آغاز ثبت‌نام داوطلبان اعزام به اربعین حسینی خبر داد و گفت: اولویت اعزام در گروه‌های اعزامی پزشکی با پزشکان عمومی و پرستاران است.


به گزارش الاربعین سید علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به آغاز ثبت‌نام گروه‌های درمانی داوطلب برای خدمت در مراسم اربعین حسینی، گفت: افراد با ورود به سایت می‌توانند برای اعزام در اربعین درخواست خود را ارسال کنند.

وی اعلام کرد: اکنون در حال چیدمان نیروها در پایگاه‌های درمانی پیاده‌روی اربعین و مشخص کردن تعداد پایگاه‌های درمانی در کربلا، نجف، بین مسیر کربلا تا نجف، سامرا، کاظمین و مکان‌های مورد نیاز هستیم.

مرعشی افزود: از استان‌های مختلف نیز خواسته شده که نیروهای اعزامی خود را مشخص کنند. امسال تعداد کادر درمانی اعزامی به اربعین همانند سال گذشته هزار و ۵۰۰ نیروی درمانی خواهد بود و هماهنگی‌های لازم نیز با مسئولان هلال احمر عراق انجام شده تا اقدامات و مجوزهای لازم صادر شود.

NGOها بخشی از نیازهای درمانی اربعین را انجام می‌دهند

وی در خصوص تأمین داروهای مورد نیاز اربعین گفت: در حال برآورد میزان داروهای موجود در مراکز درمانی ایران در عراق هستیم تا مشخص شود چه داروهایی موجود و چه داروهایی نیاز است تا خریداری شود. با همکارانمان در سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه که سال‌های گذشته در ارائه خدمات درمانی به ما کمک می‌کردند نیز نشست‌های کاری برگزار کردیم و این NGOها بخشی از اقلام مورد نیاز و اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در پاسخ به این سؤال که با توجه به افزایش قیمت دارو آیا محدودیت خرید و تهیه دارو برای اربعین وجود دارد؟ گفت: خیر؛ نوع داروهای انتخاب شده برای ارسال همانند سال‌های گذشته است. البته با توجه به گرمای هوا در اربعین سال جاری به احتمال زیاد با افزایش مسمومیت‎‌ها، گرمازدگی‌ها و اسهال و استفراغ مواجه خواهیم‌ شد که داروهای خاص خود را نیاز دارند و باید تهیه شوند.

وی ادامه داد: این داروها عمومی است و افرادی که به داروهای تخصصی نیاز دارند باید داروی خود را همراه ببرند. ما صرفاً داروهایی برای درمان مشکلات عمومی که در اربعین اتفاق می‌افتد مثل سرماخوردگی‌ها، زخم‌ها و مشکلاتی از این دست و نیز موارد اورژانسی را تهیه می‌کنیم. البته به طور کلی داروها حتی داروهای عادی و عمومی گران شده است اما برای تأمین آن‌ها با مشکل مواجه نیستیم.

مرعشی از ارائه خدمات پزشکی از هشتم صفر تا پایان ماه صفر خبر داد و گفت: زائران اربعین ایران زود عازم مراسم اربعین می‌شوند و دیر باز می‌گردند به همین دلیل مجبوریم گروه‌های پزشکی را طولانیمدت در اربعین نگه داریم. اگر حضور کادر درمانی را کوتاه کنیم نیاز است که دو تیم اعزام کنیم که این مسئله هزینه‌ها را به شدت افزایش می‌دهد و امکان این اقدام وجود ندارد.

وی در پایان گفت: اولویت اعزام به اربعین ۹۷ با پزشکان عمومی و پرستاران است.