جمعه 31 فروردین 1403

31 شهریور 1397

جزئیات پیش‌فروش پروازهای اربعین اعلام شد

‌‌مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی گفت: فهرست مراکز معتبر و مجاز فروش بلیت پروازهای اربعین، به زودی منتشر می‌شود و زائران دقت کنند که برای تهیه بلیت از این طرق اقدام کنند.


به گزارش الاربعین به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «رضا جعفرزاده»، مدیرروابط عمومی و سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درخصوص نرخ نهایی اعلام شده جهت بلیت‌های سفر اربعین اظهار داشت: شرکت‌های هواپیمایی روز بیست و پنجم شهریورماه جلسه‌ای را با رئیس سازمان هواپیمایی کشوری داشتند و نرخ نهایی را اعلام کردند.

وی افزود: نرخ نهایی سفر تهران – نجف – تهران و تهران – بغداد – تهران ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان که یک طرف مسیر نصف این قیمت و برای مشهد – نجف – مشهد و مشهد – بغداد – مشهد این عدد ۲میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که برای یک طرف مسیر این میزان یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشور با تاکید بر اینکه نرخ‌ها آزاد است و سازمان هواپیمایی کشوری نمی‌تواند به صورت تکلیفی نرخی را به شرکت‌های هوایی تحمیل کند، گفت: همان‌طور که بارها اشاره شده است و در خبرها داشتیم نرخ بلیت‌ها آزاد است و سازمان هواپیمایی کشوری نمی‌تواند برای شرکت‌های هوایی تکلیفی اعلام کند. با این حال مدیران شرکت‌های هواپیمایی برای کمک به زوار این مسیر و سفر معنوی نرخ‌ها را در این حد حفظ کردند.

جعفرزاده با اشاره به چرایی اینکه این پروازها و اعلام قیمتی مصوب در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: معمولا درپیک‌های پروازی و گاهی اوقات به خاطر اینکه نوع بالانس عرضه و تقاضا بهم می‌خورد با توجه به تعداد سفر پروازی که در اختیار داریم و محدود است، حرف از افزایش نرخ بلیت‌های هواپیما به میان آمده و یکسری واسطه‌ها به وجود می‌آیند که این دلایل باعث غیرواقعی شدن نرخ بلیت‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: به همین خاطر با اینکه مکانیزم برخورد با این افراد وجود دارد اما برای اینکه تمام شرکت‌های هواپیمایی با یکدیگر هماهنگ شده و بابت عرضه و تقاضا نرخ بلیت هم بالانس باشد، با سازمان هواپیمایی کشوری هماهنگی به وجود می‌آیند که با این نرخ فروخته شده و هم نوع نظارت روی توزیع بلیت‌های اربعین که از دوم آبان تا دوازدهم است ادامه داشته باشد.

نرخ تعیین شده تغییر نخواهد کرد

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این سوال که به جز این دو مسیر پروازی از مشهد و تهران به نجف و بغداد از شهرهای دیگر هم هم سفر صورت خواهد گرفت و آیا این نرخ‌ها تغییر می‌کند، گفت: نرخ اعلام شده برای این دو مسیر بوده و تغییر هم نخواهند داشت. در مورد سفر به غیر از مشهد و تهران از دیگر شهرهای کشور هم بسته به تقاضای شرکت‌های هواپیمایی دارد اما نظر بیشتر مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی پرواز به نجف و بغداد از این دو شهر بود که این نرخ‌ها تعیین شد. با این حال این نرخ اعلام شده به پرواز و نجف است و از تمامی شهرستان‌ها همین نرخ بوده و تغییر نمی‌کند.

وی با اشاره به متغیرهای مدنظر بابت اعلام این نرخ‌ها افزود: شرکت‌های هواپیمایی اگرچه خدمات ارائه می‌دهند اما این نرخ‌های اعلام شده با توجه به معیارهای درآمد و هزینه آن‌ها متفاوت است و عوامل زیادی از جمله هزینه‌ها و کشش بازار در عرضه و تقاضا هم مطرح است. با این‌حال آنچه که مدنظر سازمان هواپیمایی کشور و دغدغه اصلی است بحث ایمنی پروازهاست و شرکت‌های هواپیمایی بابت رعایت این مساله و الزامات متحمل هزینه‌های سنگینی می شوند.

اعلام اسامی شرکت‌های معتبر جهت فروش و رزرو بلیت

رضا جعفرزاده در ادامه درباره اعلام شرکت‌های هواپیمایی معتبر جهت ارائه بلیت‌های اربعین، اظهار داشت: در این خصوص بعد از مشخص شدن شرکت‌های مورد نظر از بین ۱۶ شرکت و اینکه کدام شرکت‌ها این پروازها را انجام می‌دهند اسامی اعلام می‌شوند. شرکت‌ها باید برای گرفتن مجوز به سازمان هواپیمایی کشوری و دفتر نظارت مراجعه کنند و برای دریافت این مجوزها اقدام کنند.

وی ادامه داد: لیست مراکز معتبر برای ارائه بلیت هواپیما به زودی معرفی می‌شوند تا از دفاتر و سایت‌های مجاز این بلیت‌ها تهیه شود. با این حال اگر به جز دفاتر معتبر ارائه شده بلیت تهیه شده بحث اصالت‌سنجی بلیت‌ها هم در نظر گرفته شده است. مراکز معتبر معرفی و نمی‌توان گفت که از جای دیگر بلیت خریداری نشود و تا بلیت‌ گران نفروشند دلیلی برای اینکه بگوییم تخلف کرده‌اند وجود ندارد.

وی افزود: در این خصوص ما دو مدل نظارت داریم که یکی توسط دفتر نظارت سازمان هواپیمایی کشور است که بازرسی‌های مخصوص خودشان را دارند و یکی دیگر هم از طریق گزارشات مردمی که به سایت سازمان مراجعه و با اعلام گزارش با متخلفان برخورد می‌شود و به همین خاطر هرگونه مکانیزم با بروز هرگونه تخلف در این خصوص دیده شده است.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری بابت برخورد با بازار سیاه در فروش بلیت در این ایام اظهار داشت: به جز ایام اربعین به خاطر اینکه نظارت‌ها ساماندهی شوند، دفاتر خدمات مسافری که دارای مجوز بند الف از سازمان هواپیمایی کشور هستند به آنها مجوز داده شد تا برای فروش بلیت هم از طریق الکترونیک اقدام کنند. تعداد این سایت‌ها ۵۷ عدد بوده که به صورت الکترونیکی می‌توانند از آنها خریداری داشته و نظارت بر آن‌ها بسیار راحت‌تر و بهتر خواهد بود.

جعفرزاده با اشاره دوباره روی این موضوع که پروازهای اربعین از دوم تا دوازدهم آبان آغاز می‌شود و زمان اعلام تهیه بلیت به زودی اعلام خواهد شد، در مورد نحوه ارتباط‌گیری مردم با سازمان درخصوص مشاهده تخلفات تاکید کرد: روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشور بیشتر با مردم حرف می‌زند تا مردم با سازمان اما به خوبی راه ارتباط از طریق سایت سازمان امکانپذیر بودذه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن رسیدگی می‌شود. به تمام شرکت‌های هواپیمایی توصیه شده که در این ایام کاملا روی نحوه توزیع بلیت‌های خود نظارت داشته باشند و در صورت هر تخلفی به شرکت‌های هواپیمایی، انجمن‌ شرکت‌ها و سازمان هواپیمایی که قابل دسترس است شکایت خودشان را انتقال دهند.

وی افزود: آنچه که برای سازمان هواپیمایی کشور مهم بوده و کمتر به آن اشاره می‌شود این است که سازمان به عنوان ابزار حاکمیت دولت در بحش حمل و نقل هوایی یک تاکید ویژه روی ایمنی پروازها دارد. شاید ما پروازها را کمتر کرده باشیم اما این مساله به خاطر کم خطر بودن و امنیت آنهاست.

آنچه که برای ما مهم است و کمتر به آن اشاره می شود که جایگاه سازمان هواپیمایی کشور که به عنوان ابزار حاکمیت دولت در بخش حمل و نقل هوایی ایمنی پروازهاست. شاید تعداد پروازها کمتر شده باشد اما این مساله برای کم‌خطر بودن و امن‌تر بودن سفرها بوده است. به همین خاطر و این حساسیت‌ها فشارهای زیادی از سوی سازمان روی شرکت‌های هواپیمایی برای رعایت ایمنی وارد می‌شود انجام الزامات و خواسته‌ها هزینه‌بر است و بعد از این موضوع سرویس‌دهی در اولویت بعدی قرار دارد.