پنج شنبه 9 فروردین 1403

20 شهریور 1397

آیت‌الله سید احمد خاتمی: دهه محرم، دهه اعتلای فرهنگ تسلیم‌ناپذیری در برابر دشمن است

آیت‌الله سید احمد خاتمی در همایش طلائیه داران تبلیغ در مسجد جامع تبریز اظهار کرد: مجلس امروز یک مجلس فاخر و ستودنی است چراکه سفیران نور، معنویت در آستانه ماه محرم گردهم آمدند تا هم‌افزایی داشته و هم‌گرایی برای استفاده هر چه بهتر از فرصت نورانی تبلیغ این دو ماه داشته باشند


وی با بیان اینکه از مصادیق بارز دین، تبلیغ ماه محرم است، افزود: طبق فرموده امام رضوان‌الله مبنی بر اینکه محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است، این به راستی یک حقیقت است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران مدیون ماه محرم و صفر است به طوریکه ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ نشانگر شور حسینی(ع) بود و بذر انقلاب را نشاند.

وی با اشاره به اینکه امام راحل در محرم سال ۱۳۵۷ فرمودند که این سال طنین عاشورایی را در جان‌ها دمید، افزود: محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر است و این شاید یک جمله بود ولی خون سیدالشهدا(ع) را در رگ‌ها جاری کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تاکید به اینکه دهه محرم، دهه ترویج فرهنگ "هیهات من‌الذله" است، تصریح کرد: ما در شرایطی هستیم که به شدت به این فرهنگ احتیاج داریم.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ هیهات من‌الذله یعنی تفسیر درست زندگی با راه سیدالشهدا(ع) که امروز خروجی این فرهنگ سازش‌ناپذیری با جریان سلطه و استکبار است.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه دهه محرم، دهه مقاومت است، توضیح داد: از آخرین سخنان سیدالشهدا(ع) همین مقاومت است که ایشان در آخرین لحظات یاران خود را به مقاومت دعوت کرده و فرموده بودند که مقاومت داشته باشید که من پل صراط شما هستم.

وی ابراز کرد: عنصری که یک ضرورت حتمی زمانه ماست همین مقاومت است چراکه دشمن می‌خواهد بر بی‌حوصلگی ما بدمد تا به فرموده رهبری ما را عصبی کند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: طبق آیات شریفه قرآن، خداوند فرموده است که اگر صبر و تقوا داشته باشید قطعاً آسیب نخواهید دید.

وی با تاکید به اینکه طبق وعده خدا باید مقاومت داشت تا دشمن، عقب‌نشینی کند، افزود: محرم دهه تسلیم نشدن در برابر دشمن است و باید همانند امام حسین(ع) اهل سازش و تسلیم با دشمن دین نبود.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: دهه محرم، دهه اعتلای فرهنگ تسلیم‌ناپذیری در برابر دشمن است و این دهه، همان دهه تبیین فرهنگ شهادت بوده و هست.

وی با بیان اینکه در دهه محرم امام حسین(ع) فرمودند که هر کسی با ما باشد و بماند به شهادت می‌رسد، تصریح کرد: نهضت سیدالشهدا(ع)مثلثی است که در رأس این مثلث سالار شهیدان قرار دارد.

آیت‌الله خاتمی اذعان داشت: یاران امام حسین(ع) از جمله افرادی بودند که به استقبال شهادت رفتند و با یاری ایشان جاودانه شدند.

وی با تاکید به اینکه راه و تفکر نهضت سیدالشهدا(ع) همچنان ساری و جاری است، تصریح کرد: در حال حاضر یاران و پیروان این مکتب وجود عینی دارند ولی در مقابل آن دشمنان نیز هستند و با انواع دسیسه‌ها در فعالیت‌اند

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: یاران سیدالشهدا(ع) با حضور قدرتمندانه در میدان نبرد و رویارویی با سپاه باطل، ضمن رجزخوانی قدرت اسلام را به رخ دشمن کشیدند.

وی با اشاره به اینکه رجزخوانی گویای دو نکته است، ادامه داد: رجزخوانی گویای شجاعت بوده و نشان می‌دهد که مرد میدان هستند و دومین نکته رجزخوانی، نشان دادن هدف‌داری رزم و مبارزه است.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: ۴۰ سال است که دشمنان انقلاب اسلامی ایران با توطئه به میدان آمده‌اند ولی در طول این مدت، با فرهنگ شهادت توانستیم از خطرات مصون بمانیم.

وی، دهه محرم را دهه فرهنگ ایثار در راه دین نامید و گفت: دهه عاشورا دهه ترویج فرهنگ شجاعت و شهامت است و ترس در قاموس مومن راه ندارد و در بین عاشورائیان فرهنگ شهامت و شجاعت غوغا کرده و می‌کند.

آیت‌الله خاتمی متذکر شد: ما طلبه‌ها افتخار می‌کنیم که دهه ما، همین دهه محرم است و مناسبت ما مناسبت اربعین، فاطمیه و رمضان است و هرگاه مردم می‌خواهند با ائمه اطهار(ع) نزدیک‌تر شوند سراغ طلبه‌ها می‌آیند که این امر مایه مباهات ماست.

وی بیان کرد: در فرهنگ آیات و روایات، مرادف روحانیت نداریم و اطلاعی از اینکه از چه زمانی به این قشر خدمتگزار روحانی گفته‌اند هم موجود نیست ولی قرآن کریم نام این قشر خدمتگزار را عالم گذاشته است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: علما باید نقش انبیا(ع) را بازی کنند چراکه وارث انبیا بوده و نقش امین پیامبران را داشته‌اند.

وی، واژه فقیه در قرآن کریم را مورد اشاره قرار داد و گفت: این واژه‌ای را قرآن کریم در وصف علما به کار برده است

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امروز هم به فضل خدا عالمان همین نقش را دارند که دهه محرم و صفر زمینه ایفای این نقش را هموارتر می‌کند، تصریح کرد: پاسداری از فرهنگ دینی مدیون عالمان دینی است و امروز با افتخار سرمان را بالا گرفته و می‌گوییم که دین توان اداره حکومت را دارد که مصداق  این حرف با پشتوانه ۵۰۰ جلد کتاب علامه حللی است.