پنج شنبه 9 فروردین 1403

08 مرداد 1397

تلاش برای تغییر مسیر ترانزیت از مرز مهران به «چنگوله» و «چیلات» در ایام اربعین

استاندار ایلام در چهارمین جلسه ستاد اربعین استان تأکید کرد: تلاش ما این است بتوانیم مرزهای «چنگوله» و «چیلات» را برای انجام مراودات تجاری و بازرگانی به ایام اربعین برسانیم.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی الاربعین، قاسم سلیمانی‌دشتکی، استاندار ایلام در نشست ستاد اربعین استان اظهار کرد: پروزه‌های محور اربعین به خوبی در حال انجام است و یک ۱۷۰۰  میلیارد ریال به پروژه جاده کنجانچم در مسیر مهران اختصاص یافته و  ۳۶ کیلومتر از این مسیر تا اربعین آماده خواهد شد و در بحث مطالبات قرارگاه خاتم الانبیاء سال گذشته بیش از ۵۳۰ میلیارد ریال پرداخت شد و امسال نیز امیدواریم ۶۰۰ میلیارد ریال پرداختی به قرارگاه داشته باشیم .
استاندار ایلام از اختصاص ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار جهت تکمیل تونل قلاجه خبر داد و یادآور شد: این اعتبار برای سیستم تهویه و روشنایی این تونل اختصاص می‌یابد و در بحث جاده مرزی مهران نیز ۳۶ میلیارد ریال مصوب شده است .
سلیمانی دشتکی با اشاره به دیدار با سفرای کشورهای همسایه گفت: در این دیدار بحث اربعین، تجار و روابط بازرگانی و ترانزیت کالا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و رایزنی جهت سفر سفیر ایران در عراق به استان انجام شد 
وی از پیگیری‌های روزانه جهت فعال سازی مرزهای چیلات و چنگوله خبر داد و افزود: تلاش ما این است بتوانیم این ۲ مرز را برای ادامه مراودات تجاری و بازرگانی به ایام اربعین برسانیم .
نماینده عالی دولت در استان ایلام از سفر استاندار واسط عراق به ایلام در روز چهارشنبه خبر داد و اضافه کرد: در این دیدار به دنبال فعال‌سازی کشور عراق در بحث مرزهای چیلات و چنگلوله و هماهنگی‌های لازم در بحث مرز مهران و توافقات لازم در خصوص اربعین و مراودات تجاری خواهیم بود .
وی خواستار مردمی شدن فعالیت های اربعین و برپایی موکب ها شد و تاکید کرد: دستگاهه‌ای دولتی، حمایتی و عمومی نسبت به برپایی موکب ها از محل اعتبارات دولتی خودداری و بیشتر نسبت به جلب مشارکت های مردمی اقدام شود و از برپایی موکب ها در شهرها و مراکز جمعیتی و تجاری خودداری شود.
محمد نوذری، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار ایلام نیز در این نشست اظهار کرد: جلسات ستاد اربعین تاکنون ۲۱ مصوبه داشته و فرمانداران نیز در شهرستان‌ها ۱۵ جلسه برگزار کرده‌اند و کمیته‌های تخصصی نیز در ۲۶ جلسه مسائل را بررسی کرده‌اند.
وی به تدوین سند جامع اربعین اشاره کرد و گفت: این سند در حال تدوین است و دستگاه های اجرایی در خصوص ارسال اطلاعات نیز سریعتر اقدام کنند چرا که سند جامع اربعین با اولویت های اقتصادی باید هر چه سریعتر تدوین شود .
احمد کرمی، معاون امور عمرانی استاندار ایلام نیز اظهار کرد: تلاش ما در کمیته زیرساخت تکمیل محورهای ارتباطی منتهی به مرز مهران است  و در بحث چهار خطه کردن مسیر کارخانه سیمان تا سرابله، کنار گذر غربی مهران، انسداد مرز و فرودگاه مهران فعالیت‌ها به خوبی در حال انجام است.
کرمی از پیگیری های لازم برای دعوت از معاونین عمرانی استان‌های معین در کنگره اربعین خبر داد و گفت: در این خصوص نیز قبل از ایام اربعین این جلسه هماهنگی انجام خواهد شد .
وی از تلاش در جهت تکمیل پروژه های مرتبط با اربعین تا قبل از کنگره عظیم اربعین خبر داد و عنوان کرد: رفع نقاط حادثه‌خیز و ساماندهی پارکنیگ‌ها در حال انجام است.