پنج شنبه 9 فروردین 1403

16 اردیبهشت 1397

اربعین تمرینی برای خیر خواهی

معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر در نشست هم اندیشی بایسته‌های حضور بانوان در اربعین حسینی اظهار کرد: اربعین تمرینی برای خیرخواهی که افراد یکدیگر را دوست داشته باشند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، نشست هم‌اندیشی بایسته‌های حضور بانوان در اربعین با حضور  حجت‌لاسلام‌و‌المسلمین ارباب سلیمانی؛ مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، لاله افتخاری؛ معاون بانوان کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین، هاشمیان؛ معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر در نمایشگاه کتاب برگزار شد.

افتخاری در این نشست عنوان کرد: فعالیت‌های بانوان در کمیته اربعین از سال 95 آغاز شد. اعزام اساتید و صاحب نظران به اربعین در سال‌های 95 تا 96 از فعالیت‌های این کمیته بود و همچنین برپایی شورای راهبردی در سال 95 از دیگر اقدامات این بخش به شمار می‌آید. کار گروه کودک، رسانه، عکس و ... در همین راستا برپا شد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های بانوان در کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین طی سال 96 با عنوان معاونت انجام شد، گفت: در همین راستا از ظرفیت سازمان‌ها، نهادها و دانشگاه‌ها بهره گرفتیم. شورای بانوان حلقه رابط تشکل‌ها و نهادها بود. هیئت اندیشه‌ورز متشکل از اساتید حوزه و دانشگاه در راستای تعمق بخشی به ظرفیت علمی به فعالیت خود ادامه داد.

افتخاری گفت: برنامه‌ریزی برای بخش فرهنگ و هنر از دیگر اقدامات این کمیته به شمار می‌آید. همچنین ما معتقدیم که اربعین طی 365 روز سال برقرار است.   بر همین اساس نشستی با حضور اساتید برگزار شد که به تشکیل کارگروه ویژه اساتید و طلاب برای بهره گیری از ظرفیت حوزه و نخبگان منجر شد. همچنین سلسله نشست‌هایی با کمک حوزه علمیه برگزار کردیم. ظرفیت‌های مردمی با استفاده از طرح نائب الشهید بخشی از فعالیت‌های ما بود. شهدا معبرگشایی کردند و ما باید بدانیم که چطور می‌توانیم راه آنان را ادامه دهیم. دفاع از ولایت، اسلام، قرآن، مقابله با جریان‌های انحرافی و مبارزه با شیطان بزرگ از جمله اینگونه فعالیت‌هاست که با عنوان فرهنگی که شهدا دنبال می‌کردند صورت می‌گیرد.

وی به رفتار، صعه صدر، صبر، تعمیق فرهنگ دینی، ایثار و همدلی به عنوان کارهایی اشاره کرد که می‌توان در این راستا انجام داد براین اساس گسترش فرهنگی دینی و انقلابی سبب شده است تا افرادی در قالب مدافع حرم به کمک مردم سوریه و عراق بروند که این موضوع از موارد مورد توجه در کمیته بانوان است.

هاشمیان معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر در این نشست عنوان کرد: باید متوجه بود که از موج اربعین چگونه می‌توان استفاده کرد باید این حضور مردمی را به ظهور امام زمان(عج) گره بزنیم. بسترسازان ظهور باید در این راستا گام بردارند و این بستر به غیر از امر به معروف و نهی از منکر نیست. سیدالشهدا(ع) شعار خود را در این باره با آغاز نهضت امر به معروف و نهی از منکر شروع کرد جامعه زنان باید این فرهنگ را در اربعین حسینی توسعه دهند.

وی گفت: هر چه این فرهنگ را توسعه دهیم گام موثری در راستای ظهور برداشته‌ایم. یکی از علائم ظهور این است که از همه نقاط جهان مردم بسیاری که عاشق فرهنگ آزادگی امام حسین(ع) هستند حضور پیدا می‌کنند. ستاد امر به معروف در راستای احیای این فرهنگ فعالیت می‌کند.

هاشمیان با اشاره به اینکه اربعین تمرینی برای خیرخواهی است تا افراد یکدیگر را دوست داشته باشند افزود: ژان ژاک رسو می‌گوید جامعه‌ای که به گفتن این جمله که به من چه ربطی دارد عادت کند رو به سقوط می‌رود. باید فرهنگ مسئولیت‌پذیری اجتماعی را در جامعه گسترش دهیم این فرهنگ سبب موفقیت و اصلاح در همه سازمان‌ها و نهادهای دیگر می‌شود چرا که همه ارزش‌ها در امر به معروف متجلی است.