پنج شنبه 9 فروردین 1403

10 اردیبهشت 1397

ویزای عراق لغو و ارزان نمی شود

دبیر ستاد مرکزی اربعین تاکید کرد: ویزای عراق در اربعین حذف نمی شود و هزینه آن کم نخواهد شد.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی الاربعین، شهریار حیدری درباره احتمال لغو روادید بین ایران و عراق به انگیزه اربعین به ایسن گفت: دولت عراق فعلا آمادگی لغو روادید ندارد. قبلا با دولت این کشور مذاکراتی شده و رییس جمهور نیز با نخست وزیر عراق درباره لغو روادید صحبت کرده اند اما بعید می دانم این اتفاق امسال رخ دهد چون تا کنون عراق تمایلی نشان نداده است.

او درباره کاهش هزینه ویزای عراق در اربعین که به طور کل ۴۰ دلار نرخ گذاری شده است، اظهار کرد: این مقررات دو کشور است و امکان کاهش قیمت وجود ندارد. هرچند که صحبت شده تا جایی که امکان داشته باشد، هزینه های اربعین کاهش یابد که تجمیع هزینه ها برای زائران اربعین به نسبت زمان‌های دیگر خیلی پایین است.

مدیرکل دفتر امور مرزی وزارت کشور همچنین درباره بازگشایی مرز خسروی در اربعین گفت: سال گذشته جمهوری اسلامی ایران آمادگی صد درصد داشت تا مرز خسروی را باز کند، عراق هم ۹۵ درصد موافق بود، اما آن ۵ درصد مانع شد. امسال قصد داریم مذاکره درباره بازگشایی مرز خسروی را با طرف عراقی زودتر شروع کنیم. قصد داریم این مرز قبل از اربعین باز شود، چون وقتی منتهی به آن زمان شود، طرف عراقی آمادگی نخواهد داشت.

وی افزود: مهمترین مانع بازگشایی مرز خسروی، تامین امنیت در خاک عراق بود که ما حتی برای ارائه مشاوره در این زمینه اعلام آمادگی کرده ایم. تیپ ها، لشکرها و گردانهای نهادی امنیتی عراق نیز اعلام آمادگی کرده اند که می خواهیم این موضوع در قالب توافق نامه عملیاتی شود.

حیدری در حاشیه نخستین جلسه کمیته مشارکتهای مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین درباره حل مشکل مرز مهران با توجه به تجمیع جمعیت در اربعین هر سال و ایجاد اختلال در خروج زائران به ایسنا، گفت: سال گذشته چون خسروی باز نشد، حجمی از جمعیت ۷ استان به مهران سرازیر شدند و مقداری مشکل پیش آمد که شاید مجموع آن به ۱۰ ساعت نمی رسید. یک عده هم از گذشته عادت کرده بودند بدون ویزا از مرز خارج شوند، ما سال گذشته سختگیری کردیم و تدابیر امنیتی و انتظامی اتخاذ کردیم تا با وجود ازدحام جمعیت، اجازه خروج بدون ویزا و گذرنامه از مرز ندهیم.

او تاکید کرد: این تدابیر سخت گیرانه امسال هم اجرا می شود و اجازه نمی دهیم کسی بدون ویزا و گذرنامه از مرز خارج شود و چنانچه این اتفاق رخ دهد، با برخورد شدید دولت عراق روبرو میشود، چون برخلاف گذشته که این دولت مقداری مدارا کرد، امسال هیچ نرمشی ندارد و برخورد خواهد کرد.

حیدری درباره گزارش هایی از خروج غیرقانونی از مرزها منتشر شد، توضیح داد: تعداد محدودی از این طریق خارج شدند که بازگردانده شدند و ما هم با عنوان تجاوز به مرز به دستگاههای قضایی تحویل دادیم که برخورد شد.