جمعه 10 فروردین 1403

26 فروردین 1397

ساخت زائرسرای خراسانی‌ها در كربلا با ظرفيت 2500 تخت

حسينيه و زائرسرای خراسانی‌ها با ظرفيت 2500 تخت و فضای تجمعی پيش‌بينی‌شده است كه در ايام عاشورا و اربعين ظرفيت 1500 نفر به آن اضافه خواهد شد.


به گزارشپايگاه اطلاع رساني الاربعین، حسينيه و زائرسراي خراساني ها در خيابان قزوينيه جنب خيمه‌گاه امام حسين(ع) قرار دارد و زائراني كه از مقابل خيمه گاه به حرم حضرت مشرف مي شوند، تابلوي بزرگ آن را مي بينند كه بر رويش نوشته شده است «حسينيه خراساني ها».

هرچند زمين حسينيه به مساحت 4 هزار متر از حدود 62 سال پيش توسط تعدادي از خيرين خراساني كه براي زيارت حرم اباعبدالله الحسين(ع) به كربلا مشرف شده بودند با هدف ساخت يك حسينيه براي اسكان خراساني ها خريداري مي شود، اما عمليات ساخت آن از سال 1394 آغاز شده است.

حسينيه و زائرسراي خراساني‌ها با ظرفيت 2500 تخت و فضاي تجمعي پيش‌بيني‌شده است كه در ايام عاشورا و اربعين ظرفيت 1500 نفر به آن اضافه خواهد شد.

نيت متوليان اين حسينيه كه البته سند آن را نيز وقف كرده اند، اين بوده كه پس از ساخت آن، خراساني ها بتوانند سالي ۳ مرتبه و هر مرتبه ۱۰ روز در اين مكان اسكان پيدا كنند و در صورتي كه جاي خالي باشد پذيراي مردم ساير استان ها باشند و در مرحله بعد حتي به زائران ساير ملل خدمت رساني كنند.

حسينيه خراساني ها قرار است در ۱۵ طبقه ساخته شود و طي ۲ يا ۳ فاز به بهره برداري برسد كه به گفته نماينده متوليان اين حسينيه در كربلاي معلا، اولويت اول احياي حسينيه است.

به گفته عضو تيم طراحي ساختمان حسينيه و زائرسراي خراساني‌ها، طبقات منفي 3 براي موتورخانه و آشپزخانه، منفي 2 رستوران‌ها، منفي يك و همكف براي لابي با ظرفيت 2 هزار متر در نظر گرفته‌شده است. در طبقه همكف نيز افزون بر لابي، مساحت 500 تا 600 متر حسينيه ساخته خواهد شد.

همچنين در طبقات اول و دوم هم سالن چندمنظوره با ظرفيت 2200 متر ساخته خواهد شد و طبقه سوم تا چهاردهم هم طبقات اقامتي با 550 سوئيت 2، 3، 4، 5 تختي و گروهي تعبيه ‌شده است.

يكي از كاربري هاي حسنيه خراساني ها فراهم آوردن امكان اسكان و پذيرايي از زائران اباعبدالله الحسين(ع) در ايام اربعين است كه به طور متوسط از سال ۹۳ تا 96 به حدود 80 تا 100 هزار زائر خدمت رساني شده است، يعني چيزي حدود 2500 تا 3000 زائر روزانه پذيرايي شده اند.